Dagboken til en med stort håp om å bli mamma

Anine91

Gift med forumet
Assistert-jentene
Påskekyllingene 2020
Jeg er nok en av de damene med altfor mange tanker i hodet, så nå prøver jeg å få noen av disse tankene ut fra hodet og ned på tastaturet :)

Først litt om meg selv... Er 26 år, gift, vært sammen med mannen i snart 9 år. Vi har hus, bil, hund og hage, men altså ingen barn (enda). Da jeg sluttet på pillen for flere år siden viste det seg at det ikke alt var som det skulle. Etter lang ventetid og utredning fant de ut at jeg hadde en liten svulst på hypofysen som førte til hyperprolakinemi (for høyt prolaktinnivå). Dette er visstnok ganske vanlig, og kan oppstå bl.a. pga p-piller (ref. http://www.helsebiblioteket.no/retningslinjer/endokrinologi-veileder/hypofyse/hyperprolaktinemi).

Jeg begynte så på Parlodel (ufyselig medisin med mange bivirkninger, som jeg måtte ta 3(!) ganger om dagen til mat). Bivirkningene var bl.a.: Tett i nesen, kvalm svimmel, trøtt og generelt ikke i kjempeform:(

Spoler litt frem i tid, til i år (2018). Begynte på Dostinex (mindre ufyselig medisin, færre bivirkninger og trenger bare ta den 1 gang i uken:)). Syklusen begynner å nærme seg normal, og alle spesialistene sier at nå skal alt ligge til rette for at vi skal bli foreldre. Alle er veldig positive:D

19/4 - IKM i dag, ingen TR å se enda... Men pga fremdeles litt ustabil syklus ønsker jeg ikke å trekke noen raske beslutninger eller begynne å håpe for masse. Men vi var nå aktive både lenge før og etter EL skulle vært (målte ikke dato for EL, da gynekologen ikke vil at jeg skal stresse mer enn nødvendig)... Dagdrømmer likevel om hvor fantastisk det skal bli når jeg en gang i framtiden (forhåpentligvis) kan fortelle at jeg er gravid, kjøpe det første plagget, og ikke minst det å få babyen på brystet for første gang. Blir også litt trist av å tenke på det... Når skal det funke for oss?
:confused:

SISTE STATUS: Positiv 25 mlU/ml graviditetstest 5/8-19 :) Slutter med Dostinex, etter anbefaling fra spesialist. 10.04.2020 er terminen til den lille jenten vår:joyful:
 
Last edited:
Oppdatering 20/4

Testet meg for noen timer siden (morgen), fikk negativ med Make Sure sin strips:( Fremdeles ingen tegn til TR, så da er det bare å vente på det ene eller det andre. Drømmen om at spiren satt denne gang svinner litt hen, men jeg skal innrømme om at jeg klamrer meg til et lite håp så lenge TR ikke har kommet på besøk:) Det kan jo hende at EL traff sent denne gangen, og da ville det jo kanskje ikke slått ut på testene enda. Så ja, her er det bare å vente i spenning...:inpain:
 
Er dette første måned dere prøver? Hvilken syklusdag er du på nå?
 
Nei, vi har prøvd i flere år. Har ikke telt pp. Men pga for høyt prolaktin har det ikke vært så lett. Er i teorien 2 dager over IKM, men negative graviditetstester. Syklusen er fremdeles litt ustabil, så det stemmer sikkert ikke helt:confused:
 
Ingen TR, og bare negative tester. Sykt irriterende! Håper på at TR snart kommer, så kan vi begynne neste pp.

Jeg har jo som sagt hatt litt uregelmessige sykluser, men de har ikke vært så gale i det siste. Kanskje jeg har stresset for mye med det? Skal heldigvis på ferie til neste helg, så da blir det litt avslapping:happy: TYPISK at TR kommer mens vi er på badeferie da:hilarious: Jaja, akkurat nå prøver jeg å se det positive i alt. Det er jo positivt om TR kommer, for da starter det snart en ny syklus. Tenker jeg prøver å følge litt med med EL-tester fremover. Ser at jeg hadde strek i dag, så enten har jeg nettopp hatt EL (da skjønner jeg ingenting), eller så er den snart på vei (sykt sent) eller så nærmer jeg meg TR...

Mener at jeg har lest at EL kan vise positivt rundt TR? Eller har jeg helt feil?
 
Fremdeles ingen TR her i gården. Ettersom jeg skal til syden i helgen har jeg jo enda en grunn til å få den nå:p Nå gidder jeg ikke å stresse med testingen mer... Blir jo ikke fortere gravid av det, så tenker at jeg tester meg til helgen igjen. Går på Dostinex, en medisin man ikke bør ta når man er gravid. Og den tar jeg hver søndag, så da kan jeg teste før det hvis ikke TR hra kommet på besøk:confused:


Andre som blir litt overveldet av testing?
 
Ingen TR i dag heller, så nå begynner det å se mørkt ut for badeferie til helgen:wacky: Kan den ikke bare komme, så kan jeg bli ferdig med den?:shifty:
 
Fremdeles ingen TR her i gården. Ettersom jeg skal til syden i helgen har jeg jo enda en grunn til å få den nå:p Nå gidder jeg ikke å stresse med testingen mer... Blir jo ikke fortere gravid av det, så tenker at jeg tester meg til helgen igjen. Går på Dostinex, en medisin man ikke bør ta når man er gravid. Og den tar jeg hver søndag, så da kan jeg teste før det hvis ikke TR hra kommet på besøk:confused:


Andre som blir litt overveldet av testing?


Så kjedelig med uvissheten, tr kunne vel like greit bare kommet nå om testene ikke blir positive:/ Jeg håper hvertfall du koser deg masse i syden![emoji173] Bare slappe av og prøve å koble av[emoji5]
 
Så kjedelig med uvissheten, tr kunne vel like greit bare kommet nå om testene ikke blir positive:/ Jeg håper hvertfall du koser deg masse i syden![emoji173] Bare slappe av og prøve å koble av[emoji5]
Helt enig, nå kunne TR bare ha kommet:p Tusen takk, det skal bli deilig med litt avveksling:happy:
 
Begynner endelig å nærme seg helg og sydentur! Mannen min har vært mye på reise i det siste, så jeg føler meg litt alene for tiden. Da skal det bli ekstra godt med litt kjærestetid:)

TR har fremdeles ikke vist noen tegn til å komme, så jeg har prøvd å kalkulere meg frem i forhold til når den vertfall burde komme i følge kalenderen på app'en. Ser ut til at jeg nærmer meg normal syklus, men kanskje jeg henger litt fast på 6 uker i stedet for 4 uker? I så fall er det stor sannsynlighet for at TR kommer neste uke:shifty: Midt i badeferien:banghead: Jaja, bedre sent enn aldri?
 
Endelig kom TR:happy: Så snart starter ny pp. Nærmer meg mer og mer normal syklus nå, det er godt.
 
Til tider er det ganske tung å være prøver uten å ha noen å snakke med som vet hvordan det er. Så godt som alle veninnene mine har barn, men de fleste var ikke planlagt:rolleyes: Misforstå meg rett, jeg unner de det, men jeg føler ikke at de klarer å sitte seg inn i situasjonen min når de aldri har "prøvd". Ved et eller annet tidspunkt som prøver begynner man virkelig å forstå hvor stort ønsket er, og at livet kan være noe dritt av og til.

Hvor lang tid tar det egentlig før man har nådd dette punktet? Der man forstår hva en prøver går gjennom, og hvor tungt det kan være. Når blir man egentlig en "prøver med erfaring"? Jeg tror det er når man har den første virkelige tanken om at dette kan faktisk hende at ikke går. Ikke at man mister motet, men det at man får en forståelse for at naturen ikke bare er rett frem, sannsynligheter og statistikker.

Beklager hvis jeg er litt negativ, men det er godt å bare få tankene ut fra hodet og ned på tastaturet:shy:
 
Etter snart en uke på ferie kjenner jeg en ny giv mtp å prøve:happy: Og nå begynner det jo snart å nærme seg EL! Tenkte å begynne testing av EL på mandag, men mannen skal jo på jobbreise mandag-fredag neste uke... Siden syklusen ikke er helt regelmessig vet jeg jo ikke helt når det skjer!

Så da blir det en runde mandag morgen og fredag ettermiddag:p Og så håper jeg at EL ikke kommer midt inmellom (som den i teorien kan)... Hjelper jo ikke akkurat på at han skal vekk igjen mandag-onsdag uken etter der:confused: Men jeg holder håpet oppe:happy:
 
I morgen begynner jeg å teste for EL! Regner med at den kommer i løpet av uken, kanskje til helgen. Blir spennende å se om vi får det til å klaffe sånn rent praktisk! Mannen min drar på jobb i morgen, og kommer kanskje ikke tilbake før på fredag...:rolleyes: Så da blir det aksjelegging i morgen tidlig, og når han iommek tilbake. Satser derfor på at EL er forsinket som normalt:hilarious:

Det kjekke med EL-tester er jo at de blir positive etterhvert! Og det er jo kjekt med positiv test (selv om det bare er EL).:rolleyes:
 
Uææ, oppdaget i dag tidlig at jeg bare hadde tre EL-tester igjen i pakken! Hadde i utgangspunktet tenkt å bare bruke opp de jeg hadde, og slutte å teste for EL videre:) Blir jo så sykt dyrt å teste for både det ene og det andre, så da holder jeg meg til GT. Så ta tok jeg en sjefsavgjørelse klokken altfor tidlig i morges og valgte å ikke teste i dag likevel. Funderer på om jeg skal teste i morgen eller onsdag... Teoretisk sett har jeg jo EL på onsdag, men jeg vet jo at den sikkert er for sen som vanlig.

Når jeg tenker meg om kan det bli ganske vanskelig å få de tre testene til å holde:hilarious: Jeg får ta en test på onsdag i hvert fall... Flere enn meg som er drittlei av å tisse i en kopp om morgenen? Eller syntes alle det er spennende og gøy hver gang testingen begynner?
 
Var SÅ digg å slippe å teste i dag tidlig! Jeg får heller gjøre en innsats i morgen:hilarious: Mannen er på tur, så hvis EL kommer de neste dagene sitter jeg fint i det... Selv om han gjorde en innsats mandag morgen før han dro:p Skal ikke stå på innsatsen!

Merker at jeg er litt sliten i dag. Jeg som aldri har hodepine måtte krype til korset og ta et par Paracet. Satser på at det går fort over:)
 
Er begynt å kjenne litt på symptomer på EL... Oppblåst og høy sexlyst (utrolig tåpelig kombinasjon). Håper at symptomene kommer litt tidlig, og at EL ikke kommer før fredag i hvert fall (da kommer mannen hjem fra jobb). Har ikke hatt hodepine etter at jeg tok Paracet i dag, men har vært litt kvalm. Sikkert fordi jeg ikke har vært så flink til å spise ofte nok:oops: Var ganske lenge mellom lunsj og middag for å si det sånn! Delvis dårlig planlegging, og delvis fordi jeg er så sykt svimete. Får prøve å være flinkere i morgen:happy:
 
Ganske så negativ EL-test i dag, så da tester jeg ikke igjen før på fredag.

Tidligere har jeg fått jevnt stigning og to dager med positiv EL-test, så det er lett å oppdage. I dag var den så svak at jeg regner med at jeg regner med at syklusen blir ca. like lang som sist (34 dager).

Har hatt en mageknip i dag som ikke vil gå vekk... Trodde først at det var pga stramme bukser (ikke at det gjør det bedre), men etter klesbytte er knipen fremdeles der. Lurer på om det er pga stress for eksamen... Passer sykt dårlig, for det er vanskelig å lese med mageknip:hilarious:
 
Back
Topp