Dømmer du andre?

Prox

Gift med forumet
Jeg har så lett for å se ned på andre om de ikke er som meg selv , og jeg er så lei av at jeg sjøl holder på sånn!!!
Har prøvd i flere måneder nå og hele tiden se flere sider av en sak og heller nyte at mennesker er forskjellige, og jeg vil tenke på det positive ved alle jeg møter! Men - det er vanskelig.. Tragisk at det skal være vanskelg, men det er det :o
Jeg blir bedre og bedre på det, men de automatiske tankene kommer fort!! Syns dette er en uting.. Hvordan er du?

Dessverre så dømmer jeg alt for fort.. jeg har en del venner som opp igjennom tiden har blitt venner med folk jeg rett og slett har syns har Vært rare og har nesten "skjemtes" litt om de har Vært tilstede når jeg har Vært på besøk.. liker det ikke og jobber med saken!

Ja jeg dømmer. De kan gjerne være anderledes enn meg men det er mange jeg mener lar sin væremåte gå utover andre og da synes jeg ikke det er greit. Jeg synes ikke man trenger å akseptere alt... Og jeg er rask til å dømme etter utseende (og væremåte)...men som oftest stemmer det da. Noen kaller det vel god menneskekjenner, for det handler ikke nødvendigvis om noe negativt.

Hvordan er det du dømmer som du ønsker å forandre?

Alle dømmer av og til, det er jeg sikker på. ;) Og det MÅ jo ikke alltid være så fryktelig negativt så lenge vi ikke sier alt vi tenker eller at vi viser avsky mot enkelte personer fordi vi ikke er enige i alt de gjør eller sier.

Ja, jeg dømmer. Det skjer automatisk. Jeg tar meg selv i det, og begynner å reflektere litt mer over valgene til andre mennesker og deres oppfatning. Ikke det at jeg prøver å bli enig, men jeg prøver å forstå, i det minste. Og selv om jeg har lyst til å slå hodet i veggen av enkelte, så viser jeg det aldri.

Jeg syns selv jeg er flink til å ikke dømme, men hvis jeg føler meg sett ned på av andre, så dømmer jeg raskt tilbake. Det blir et slags forsvar. Ellers tenker jeg at alle har sin historie og sine grunner til å være som de er, ting jeg ikke vet noe om, så de vet vel best selv. Så lenge de ikke er slemme, så klart. :-)

Ja jeg dømmer. De kan gjerne være anderledes enn meg men det er mange jeg mener lar sin væremåte gå utover andre og da synes jeg ikke det er greit. Jeg synes ikke man trenger å akseptere alt... Og jeg er rask til å dømme etter utseende (og væremåte)...men som oftest stemmer det da. Noen kaller det vel god menneskekjenner, for det handler ikke nødvendigvis om noe negativt.

Dette var som jeg skulle skrevet det selv :)

Men jeg prøver så godt jeg kan å ikke dele mine meninger med andre. Sånn at det ender i dritt slengning . Prøver å dømme/synse litt inni meg. Men er ærlig så langt det passer seg hvis jeg blir spurt om ting. Ikke alltid lett

Ja, jeg dømmer, men prøver å holde det inni meg. Noen ganger glipper en kommentar eller to og det ender som regel med at jeg angrer meg, selv om jeg mente det jeg sa.

Ja det er vel en ganske naturlig sak. Men som andre sier man kan se mye av hvordan en person er ved ting de gjør/sier og utseende, så er ikke nødvendigvis alltid en negativ ting :-)

Veldig enig i det:)

Jeg har det motsatte problemet, jeg tenker alltid for positivt om mennesker og kan bli utnyttet pga det.
Jeg er alltid hyggelig og åpen og alltid villig til å høre flere sider av en sak. Når alt er forklart og alle sider sett, så dømmer jeg etter hva jeg har opplevd.
Så vi dømmer jo alle sammen, men vi må tenkte på hvor raske vi er med å dømme.

Ja, jeg dømmer. Men den jeg dømmer mest er meg selv; at andre synes jeg er rar, at jeg ikke har noe å bidra med, at jeg ser fæl ut etc.. Det er noe jeg først og fremst må jobbe med - å føle meg likeverdig.

Ja, jeg dømmer.
Men jeg sier det ikke høyt for det.
Og så er jeg høflig med vedkommende så langt det lar seg gjøre :-)

Ikke egentlig.. Jeg er den naive typen som alltid tenker at folk har en grunn for alt de gjør og at det som regel ligger en historie/forklaring på hvorfor de gjør som de gjør. Spesielt etter jeg fikk et barn med autisme har jeg blitt mer obs på det...

Men det er klart... Når jeg ser voksne ignorante idioter som stirrer på sønnen min som om han har pest så tenker jeg/sier jeg akkurat det jeg mener om den saken.... Men det blir vel litt annerledes :)

Jeg dømmer. Desto eldre jeg blir, desto bedre blir jeg på å akseptere folk for de de er.

Alle dømmer andre... Det er en måte å systematisere og plassere folk i ulike bokser på. Helt naturlig...

Tror alle dømmer til en viss grad.
Som regel så pleier jeg å tenke at folk har sine grunner forå gjøre ditt, si datt og å ha en viss fremtreden. For man kan aldri vite hva som foregår inni andre personer. Så sånn sett så føler jeg at jeg er ganske aksepterende. Før kunne jeg nok gått for å være litt for godtroende ang folk, men har brent meg på det, så nå prøver jeg å se an folk litt mer.
Og som en annen her også sa, når jeg føler at andre dømmer meg så kan jeg fort dømme tilbake også, fordi det blir et forsvar på det.

Jeg dømmer, men ikke de samme som de fleste andre dømmer.. Jeg dømmer feks ikke mørkhudede. Har på en måte tatt deres parti, synes rasisme er så fælt!
Enig med deg, hater rasisme.

Jeg har det motsatte problemet, jeg tenker alltid for positivt om mennesker og kan bli utnyttet pga det.
Jeg er alltid hyggelig og åpen og alltid villig til å høre flere sider av en sak. Når alt er forklart og alle sider sett, så dømmer jeg etter hva jeg har opplevd.
Så vi dømmer jo alle sammen, men vi må tenkte på hvor raske vi er med å dømme.
Jeg er veldig lik der. Tror det beste om folk med en gang :P

Back
Topp