Døgnrytme

Desemberspire

Forelsket i forumet
Desemberglede 2015
Nå er vi på tredje natta på rad, hvor mini ikke sover. Sover godt på dagen (kanskje for mye, men de skal vell ikke vekkes?), men når natten kommer er han lys våken. Leander er nå litt over 3 uker og jeg kjenner jeg gruer meg til neste uke når pappaen begynner på jobb igjen og jeg skal være hjemme alene. Om mini da ikke vil sove på nettene er jeg redd jeg går på en smell :/ han skriker ikke så masse om natta, men er LYS våken. er det noe som kan gjøres for å prøve å endre døgnrytmen, eller må jeg bare ta tiden til hjelp?

Hilsen trøtt førstegangsmamma

I natt var min også sånn. Det er dessverre for tidlig å forvente riktig søvnrytme om de ikke tilfeldigvis bestemmer seg for det selv. Bortsett fra det så prøver vi å skille på natt og dag ved å ha forskjellige soveplasser, og ha lyset på om dagen.

Det går seg til etterhvert :) Sov på dagen når han sover, om du har mulighet!
Vi var stort sett våken mellom 03 og 06 i et par uker, slitsomt!! Han bæsjet på natta og våknet skikkelig pga det tror jeg.
Minien min er snart 6 uker nå og siste uka har vi sovet hele natta, ca 22-08 med pupp ca kl 24, 03, 06..
Lille sover i senga sammen med meg, vil ikke ligge i sin egen seng, men det fungerer veldig bra for oss. Han gir lyd fra seg, kobler seg på puppen, jeg sovner og mini sovner, så våkner vi til neste pupp :)
Han får sikkert nye perioder med våketid på natta, men akkurat nå føler jeg meg uthvilt og håper vi kan fortsette sånn :)

Døgnrytme vet vi ikke helt hva er nei :P Det er ikke så ille her da. Hun våkner for mat, eller dvs. hun begynner å grynte. Tar henne gjerne opp før hun blir altfor urolig og da kan hun gjerne sovne fort igjen. Men da spiser hun seg ikke alltid skikkelig mett, så det er ikke helt lett å få noe rutine på ting enda.
Passer på å ha lite lys på om natten. Dimmer lyset på badet ved skift.
Om dagen sover hun alltid i stuen i dagslys.
I natt ville hun nesten ikke ligge alene, så da ble det bare surr. Men sånn er det de første ukene :)

Går veldig opp og ned her, ingen rutiner. Han sover nå da, så jeg håper han sover godt i natt.

Hvor ofte skifter dere bleier om natten? Husker jeg skiftet ofte med førstemann i starten, før jeg innså at det gikk greit å bare skifte ved bæsj. Men han her tisser jo så ekstremt mye at han garantert tisser igjennom hvis jeg ikke skifter. så jeg skifter både en og to og kanskje tre ganger i løpet av natten.

Du må nok sannsynligvis ta tiden til hjelp, men fortsett å skill mellom dag og natt og sov mens du kan så vil det nok gå seg til. Vi har foreløpig vært heldig, med en som stort sett bare våkner for mat på natta, men det hender at han vil være våken en time eller to i firetiden. :-P

Døgnrytme kan vi nok ikke vente av dem på en måned eller tre enda, sånn ca. Så sove når man kan.

Går veldig opp og ned her, ingen rutiner. Han sover nå da, så jeg håper han sover godt i natt.

Hvor ofte skifter dere bleier om natten? Husker jeg skiftet ofte med førstemann i starten, før jeg innså at det gikk greit å bare skifte ved bæsj. Men han her tisser jo så ekstremt mye at han garantert tisser igjennom hvis jeg ikke skifter. så jeg skifter både en og to og kanskje tre ganger i løpet av natten.
Vi skifter stort sett bare en gang om natten, visst ikke blir det vått gjennom. Skifter selvsagt flere ganger ved avføring, men han driter heldigvis stort sett bare om dagen. :-P

Vi bestilte "snill rolig sovebaby" denne gangen da storebror ikke forholdt seg til noen regler. :-P
Hehe. Godt dere fikk det dere bestilte da.. Han her virker ikke å høre så mye på hva mamma og pappa sier. Vi ba han blant annet gjentatte ganger om å komme ut, uten at det påvirket ham nor nevneverdig [emoji14] men han er heldigvis veldig søt, så da ser vi gjennom fingrene ;)

Vi har ei som er våken fra jeg tar på pysj og bleie sånn rundt 23 og til hun har fylt den bleia rundt 01-02. Konsekvent (så konsekvent som det kan være, fem dager gammel) skal hun altså bæsje etter leggetid

Vi har ei som er våken fra jeg tar på pysj og bleie sånn rundt 23 og til hun har fylt den bleia rundt 01-02. Konsekvent (så konsekvent som det kan være, fem dager gammel) skal hun altså bæsje etter leggetid
Håper dere er b-mennesker ;)

Skifter som regel bare en gang så lenge det ikke er bæsj. Men sjekker bleien ved hver amming.
Førstemann her ble vasket og stelt til den store gullmedaljen. Han ble bært rundt på soverommet om natten, for rape MÅTTE han jo! Så kom søsteren til verden og klarte seg helt fint selv om hun ikke ble badet hver eneste kveld ;)

Håper dere er b-mennesker ;)
Mannen er, jeg er bare trøtt.

Det funker nå fordi vi har ferie, så vi ligger lenge. Fra mandag er det skole og bhg og tidlig opp. (vel, skolegutten fikk vannkopper i dag, så mulig han må ta noen ekstra dager hjemme)

Min har også vært mye våken om natten. Tror kanskje det er fordi hun sover best når hun hører stemmer og aktivitet rundt seg.
Jeg synes uansett det er vanskelig å få en skikkelig døgnrytme nå som det er juleferie. Vi har også vært lite hjemme, så regner med at det kommer mer når vi er hjemme igjen og hverdagen er i gang :)

Jeg har funnet ut at jeg må ta meg selv i nakken og våkne, sette meg opp og amme sittende for å være sikker på at hun spiser seg mett og raper skikkelig om natten. I natt sov hun 4t mellom hvert måltid.
Hvis jeg faller for fristelsen og ammer liggende så sovner vi begge ganske fort og hun våkner igjen fort for mer mat. Er heller ikke fan av å ha henne liggende på samme madrass så tett inntil meg mens vi begge sover.

Back
Topp