Døgnrytme

kreativmamma

Glad i forumet
Hvordan ser dagene deres ut nå? Her varierer det litt ut fra om vi må levere i bhg eller ikke, men minstemann sover stort sett mye på formiddagen. Han spiser ca hver 3.time hele døgnet, bortsett fra kvelden der han gjerne spiser "hele tiden".
På ettermiddagene er han mer våken, og vil helst bæres eller bysses konstant. Natta starter en gang mellom 22 og 00.

Foreløpig har vi ikke kommet igang med noen faste rutiner, men det kommer vel.
Har også et mål om å trille tur stort sett hver dag, men kan ikke si det har blitt så mye enda... Burde også vært flinkere til å sove litt om formiddagen selv, men det er jo alltid noe jeg må/bør/vil gjøre når jeg har et par timer uten baby i armene.

Dagene ser slik ut: Stå opp 10 eller 12, skifte på baby, på med bæresjal og klær, ut med baby, bikkje og katt, gå tur. Forhåpentligvis sovner baby.
Hjem, forhåpentligvis bære baby i bæresjal mens jeg lager frokost, ellers må jeg vente med å spise frokost til bf kommer hjem, så tv eller noe frem til bf kommer hjem, skifter bleier eller bysser hele dagen før vi legger oss ca midnatt, hvor baby sover på brystet mitt hele natten...

Her står vi opp sånn ca halv åtte, morgenstell og vask av baby er først på agendaen, så tar jeg på meg det jeg la frem kvelden før mens baby er i vippestol. Deretter går vi på kjøkkenet, hvor baby sitter i nyfødtsetet i tripptrappen mens jeg spiser havregrøt. Så, hvis det er tirsdag eller fredag, ammer jeg og skifter bleie, før vi drar på trening. Så kommer vi hjem, ammer før vi triller en tur, og så er det hjem og forhåpentligvis få gjort noe enten skole eller husarbeid frem til mannen kommer hjem. Når han kommer hjem tar han baby med på sofaen, mens jeg rydder eller vasker klær. Så er det middag, etterfulgt av amming, skifting og leking. Vanligvis begynner knøttet å bli overtrøtt omtrent samme tid hver kveld, men nekter å sove, så da valser jeg rundt med ham i ergobabyen. Etterhvert kommer kvelden, og da er det kveldsstell og enten vask eller bad av baby, på med pysj og rett i seng. Jeg legger som regel klart klær til ham og meg, samt pakker stellebag, og eventuell treningsbag enten før eller etter stellet. Så sover vi tre timers intervaller, og ammer natta ut:) og så er det på an igjen.

Står opp klokka 7 hver dag, ordner matpakker til de to eldste, vekker dem og finner frem klær om jeg ikke gjorde det kvelden før. Lufter bikja i full fart (bare ut i hagen) Fikser frokost til dem og setter på TV'n så ammer jeg minsten, sender så eldstemann på skolen. Ammer minsten igjen fra det andre brystet, så er det full påkledning og ut med vogna for å følge jenta i barnehagen. På veien hjem triller jeg til butikken om nødvendig, inn igjen og om pluggen sover kler jeg av han og lar han sove i vogna. Ellers ammer jeg igjen(ca hvdr 2.-3. Time). Rydder hus, vasker klær eller gjør annet husarbeid, spiser frokost osv.
Tar i mot eldstemann som kommer hjem, så rundt klokka 15:40 triller vi til bhg for å hente mellomste. Hjemme igjen hjelper jeg eldste med lekser og prater om dagen hans, lager middag, og organiserer ting til morgendagen. Legger mellomste 19:30, eldste 20:30, og minsten tar jeg med når jeg legger meg selv som er alt fra 22-02. Før det spiller jeg kanskje litt på pc'n eller ser serier på Netflix/popcorntime. Og i mellom alt dette er det selvfølgelig flere lufteturer med hunden, amming,bleieskift osv. Har ingen faste rutiner når det gjelder soving/mating enda. Følger bare baby's behov der og da :) og sånn går no dagan...

Så flinke dere er da! :o her har vi absolutt ingen rutiner.. Sover når det passer oss og står opp når det passer oss. :p vi hadde litt rutiner i begynnelsen, men så kom utviklingsspranget og hun blånektet å sove om natten, så nå er alt bare surr og kaos, både i hodet og i heimen. Men kommer vel inn i det etterhvert :)

Likt som hos Hannus!:p her spise og sove ho som ho vil.. :-P
Nåken daga sove ho meir enn andre, men som regel sove ho godt på natto :-).. Vertfall når ho får sova i vår seng..:-o :-P
Har einaste litt rutine på kveldsstellet.. Men nåken gonga har me vore so trøtt at me har kubba tvert.. :-P sove nesten bedre uten pysj..;-)

Her står vi opp sånn ca halv åtte, morgenstell og vask av baby er først på agendaen, så tar jeg på meg det jeg la frem kvelden før mens baby er i vippestol. Deretter går vi på kjøkkenet, hvor baby sitter i nyfødtsetet i tripptrappen mens jeg spiser havregrøt. Så, hvis det er tirsdag eller fredag, ammer jeg og skifter bleie, før vi drar på trening. Så kommer vi hjem, ammer før vi triller en tur, og så er det hjem og forhåpentligvis få gjort noe enten skole eller husarbeid frem til mannen kommer hjem. Når han kommer hjem tar han baby med på sofaen, mens jeg rydder eller vasker klær. Så er det middag, etterfulgt av amming, skifting og leking. Vanligvis begynner knøttet å bli overtrøtt omtrent samme tid hver kveld, men nekter å sove, så da valser jeg rundt med ham i ergobabyen. Etterhvert kommer kvelden, og da er det kveldsstell og enten vask eller bad av baby, på med pysj og rett i seng. Jeg legger som regel klart klær til ham og meg, samt pakker stellebag, og eventuell treningsbag enten før eller etter stellet. Så sover vi tre timers intervaller, og ammer natta ut:) og så er det på an igjen.

Vippestol, ergobaby, og tripptrapp... Hvor gammel er babyen din? :o
Alt det der er vel kun for 3 mnd+?

Vippestol fra babyen trives i den, ergobaby finnes med spedbarnsinnlegg, og mini her elsker det og tripptrapp med nyfødt setet er genialt rundt frokost/middagsbordet :)
Ikke noe aldersgrense :) Gode hjelpemidler for en blidere baby her i huset værtfall :)) Og så hun kan følge meg i min hverdag også :) Og mi frøken er 7 uker :) brukt alle tre siden hun var to ca :)

Døgnet vårt: opp alt mellom 07-10, alt ettersom natta. Da er det rett ned på badet for å sprelle litt i bare stumpen, mens jeg får pussa tenner og gått på do :) Så leker vi litt mens vi ennå er på badet, synger og koser oss, en veldig god start for oss begge :) Så er det soffa tid, og vesla får sin frokostpupp, gjerne to :) så er det mer lek og kos før hun slokner etter en halv time times tid.
I det siste sover hun kun korte lurer, om hun ikke får sove i vognen da... Der kan hun sove tre fire timer, sikkert mer, men har tatt henne opp etter max fire timer, slik at hun ikke tror det er natt :p Så suller jeg rundt, mens hun sover, mye sofasliting, mn det trengs:) ammer når hun våkner. Rundt halv fem kommer pappa hjem, da koser de seg i soffan mens jeg lager middag. Så sover hun en lite lur etter amming, og når hunz da våkner er det mye pupping og smålurer med litt surk :) Tar kveldsstell mellom halv ni og halv ti, og så får hun kveldsmatpupp x 2, og litt kos så sovner hun som regel mens hun pupper, så bærer jeg henne opp i senga si og da er det kveld :) da sover hun fra 21/22-03-05 ca, så over i min seng for mat og rap(kanksje) og tilbake i sin seng der hun sover til 05-07, alt ettersom når hun våkna på natta:) Så ser jeg henne ann om hun våkner syv, om hun våkner eller bare er sulten :) Bleieskift skjer å som regel mellom 05-07, hun bæsjer ikke på natta, enda værtfall :)

Vi har ikke så mye rutine enda. Vi står opp alt fra halv 8-10, så spiser lillegull. Så ligger vi gjerne litt på sofaen før vi gidder å gjøre noe mer. Så tar jeg morgenstell på lillegull. Deretter lager jeg frokost til meg selv. Mens jeg spiser setter jeg på en serie, lillegull sitter da og koser seg i vippestolen. Når jeg er ferdig å spise så kler jeg på meg selv. Så ammer jeg gjerne igjen. Og rundt kl 12 kler vi på oss for å gå tur. Er ofte ute fra 12-16. Da er det alt fra på kjøpesentre til kafé til tur :) det er i denne perioden han har langluren sin. Så drar vi hjem å lager middag og rydder og vasker osv. På kvelden spiser han omtrent hele tiden, så legger vi oss i 22-23 tiden, da sover han til kl 3, også sover han til kl 8 igjen :) enkelte netter sover han natten igjennom! Det er luksus

Her våkner vi somregel en gang mellom 7 og 8.30, ligger og drar oss noen minutter før vi står opp og steller oss og spiser. Prøver å få til en tur (litt vær avhengig, vært mye regn og vind siste dagene). Han spiser ca hver 3-4 time. Kveldsstell i 7-8 tiden og han ligger og henger i puppen min store deler av kvelden før vi legger oss en gang mellom 22.30 og 00.30, litt avhengig av når han får en flaske og om han sovner greit:-). Somregel sovner han i armene mine og våkner kun 1 gang mellom 20 og 23 for en flaske. Varierer om han sover videre i nestet om natten eller vil ligge oppå meg.

Vippestol fra babyen trives i den, ergobaby finnes med spedbarnsinnlegg, og mini her elsker det og tripptrapp med nyfødt setet er genialt rundt frokost/middagsbordet :)
Ikke noe aldersgrense :) Gode hjelpemidler for en blidere baby her i huset værtfall :)) Og så hun kan følge meg i min hverdag også :) Og mi frøken er 7 uker :) brukt alle tre siden hun var to ca :)

Hmm... Trodde alle de hadde aldersgrense... Heldig som kan legge fra deg baby da :)

Jeg våkner når klokka til pappaen ringer 6.30 og står som regel opp da. Hvis baby våkner av klokka står han og opp da, ellers så sover han videre til et sted mellom 7.00 og 9.00. Da er det stell, mating og pumping hvis babyen står opp likt med meg. Han sovner som regel mens jeg pumper, da spiser jeg frokost og dusjer og gjør det jeg skal gjøre. Han sover da mellom 1-5 timer. Så lager jeg middag, og vi spiser den når pappaen kommer hjem. Prøver å trille hver dag, ihvertfall komme oss ut av huset. Så tar vi kvelden ved 22-23 tiden. Innimellom alt dette får han selvsagt mat og jeg pumper meg.

Står som regel opp mellom 7 og 9, da er det morgenstell og frokost på begge to. Prøver å få til en times trilletur i 11 tiden hver dag, ellers så sover hun en del på dagtid mens jeg får unna litt husarbeid og tv-titting ;) Triller opp i bhg etter storebror rundt 15.30 så er det hjem å spise middag. Er som regel våken fra 17.00 og fram til leggetid ca 23.00, og så sover hun til 6-7 før hun vil ha mat igjen :)

Det Babyfjått sa:) Vippestolen har trinn så du kan legge den nesten ned. Ergobabyen har nyfødtinnlegg, og som jeg skrev i første post, vi har nyfødtsete til Stokke tripptrapp. Jeg må jo kle meg og gå på do i løpet av en dag. Kan ikke ha en baby på armen da.

Ikke så mye faste rutiner her heller, hun spiser og sover når hun vil:)
Steller til kvelds sånn rundt ti-elleve, å så blir det natta etterhvert å de siste tre ukene har hun mer ell mindre sovet hele natten, kunn ett par matinger, sovner heldigvis fort etter mating på natta:)

Her står vi som regel opp i 6-7 tiden, spørs når storebror kommer inn på rommet. Så er det morgenstell og frokost på alle 3 før vi kler på oss og går til barnehagen. Så går vi en lang tur før vi spiser lunsj og så er det ofte på med Ergobabyen. Og da blir vi værende på sofaen og ser serier. Og dersom det trengs blir det husvask og klesvask ila dagen. Så kler vi på oss før vi henter storebror og hjem for å lage middag. Ettermiddagen går med til leking sammen med storebror og mannen. Kveldsstell runt 19 tiden og så bærer vi henne til ho legger seg i 22 tiden og da pleier hun å sove til morgen når storebror kommer inn :) Ammer når hun etterspør, alt fra 1, 5-4 t gjennom dagen.

De siste dagene har ho begynt å kunne ligge litt for seg selv, samt om natta, mot tidligere på brystet mitt hele tiden.

Her står vi opp rundt halv 7, da steller jeg begge jentene, setter på tv til eldste mens hun spiser, ammer minste og legger hun i vugga. Steller meg selv, lager bhgmat til eldste, kler på oss, reiser i bhg, kommer hjem og gjør det vi føler for :)
Sovner på sofaen mellom 21.00 og 22.00. Da er det natta på baby. Bærer henne opp i senga når jeg skal legge meg. Ammer henne når hun er sulten, ingen spesielle tidspunkt

Her starter dagen 06.00-06.30. Og han tar kvelden rundt 20.00-20.30 det er det eneste som har blitt en rutine nå.

Back
Topp