dårlig samvittighet

snart2

Forelsket i forumet
Jeg har en liten gutt på 20 mnd, og nå kommer det jo snart en ny liten pjokk i huset, og jeg går rundt og har dårlig samvittighet for eldstemann. Han skjønner jo sikkert ingenting av hva som skal skje, men er utrolig klengete på meg og vil helst holde meg i hånden hele dagen, og natten for den saks skyld. Han merker nok at noe er på gang og vil ha meg for seg selv hele tiden. Ikke engang faren er god nok.

Så har jeg dårlig samvittighet for han lille i magen, at ikke han får nok oppmerksomhet. Jeg får knapt nok tid til å tenke på ham ,og hvordan skal det blir når han kommer ut?? Tror nok det kommer til å gå bra, men akkurat nå for tiden synes jeg storebror er så liten og skulle ønske jeg kunne forklare ham ting...

Du trenger ikke tenke på han i magen enda. Alt til sin tid. Konsentrer deg om eldstemann og snakk med ham om hva som er igang og la han føle han deltar. Jeg har to fra før og når jeg gikk med nr 2 lot jeg eldste mann få kjenne på magen vi leste bøker sammen for babyen og han fikk være med å hjelpe når babyen kom. Da gikk det veldig fint ingen sjalusi ingenting. Han visste at han var viktig og at jeg trengte ham for å ta vare på babyen. Fremdeles den dag i dag passer han på lillesøster på 4 år og han er 5 og et halvt selv. Bruker samme taktikk nå med nr 3 og det ser ut til å virke like godt denne gangen også.

Dette går mye bedre enn du frykter skal du se.[;)]

Skjønner godt at du tenker på disse tingene. Tror uansett det er det eneste man kan gjøre, å være det bevisst. Jeg har to som nå er 3 og 4,5år, knapt 16måneder i mellom. Husker jeg "pinte" meg til å amme eldstemann til han var ett år, fordi jeg ikke ville det skulle gå ut over ham at jeg var gravid igjen. Legen min anbefalte meg å slutte fordi jernlagrene mine var tomme og jeg og den i magen trengte all energien jeg hadde. Uansett så var det eldstemann som fikk mest oppmerksomhet fra alle som en, både før og etter at nr to ble født. Men han var svært sjalu fra dag 1, og er det fortsatt. Han har et stort behov for oppmerksomhet, og han tok alt, selv negativ oppmerksomhet. Når babyen var liten var det jo greit, men når hun kom til kravlestadiet krevde jo også hun mer.

Må si jeg er spent nå også på ham eldste. Men det er en stor fordel at de er større og kan forklares og forstå mer. Og at de kan være delaktige. Så jeg tror det har veldig mye med personligheten til barnet også, noen har lettere for å være sjalu enn andre.

Ble vel ikke så mye gode råd her, annet enn å være det bevisst og ta det som det kommer. Forklare så godt som mulig. Be besteforeldre og andre om å gi eldstemann oppmerksomhet først osv.

Lykke til!

Har tenkt også selv de banan.. har datter som e snart 18mnd. Ho e veldig snill og ikke no kranglete, men skjønner at noe e å skjer snart, fordi ho vil være m mæ også hele tia og vil ha oppmerksomhet.
Men fikk jo gode råd her og skal stole på mors instinkt, den er jaggu go å ha. skal prøve å være bevist.

Vi kommer nok å klare det her også. [:D] Alt har sin tid...

Tror nok du har en liten/stor gutt som er veldig klar over hva som er i vente jeg![;)]
Like før nr 2 her kom til verden så skulle første her klenge no utrolig mye,akkurat som ho visste at det ikke gikk til å starte med når baby'n kom...Da lillebror ble født var tullemor her 16mnd'er og 3uker!
Så dissa små skjønner mer enn vi tror...
Og alt gikk veldig bra i det hele tatt,hadde akkurat slike tanker du forklarer- men var tydeligvis unødvendig![:)]
Nå er "lillebror" her 21 1/2mnd,og holder også på med en sånn liten klenge periode- og er utrolig opptatt av babyer når vi møter noen ute. Da er det "se,se,se"- og han peker og babler![;)]
Er blitt akkurat som han gleder seg,og syns det snart skal skje noe...
Så tror ikke du skal bekymre deg- det blir det man gjør det til!!![:D]

Jeg var også bekymret for hvordan størstemann sku ta det, men her har alt gått kjempebra. Pappa`n bruker ekstra tid på Christian og han får være med på alt som har med babyen og gjøre. Han er veldig overbeskyttende når det gjelder bror sin.
Klem

Back
Topp