Dårlig resultat på Duo test idag

Hmmm jeg fikk beskjed at når d er under 1:250 så får man tilbud om fostervannsprøve.
Er veldig i tvil her. Ringer fastlege imorra.
Så godt at prøven din var bra.
Å ja, så rart, burde jo være det samme uavhengig av hvor man tar testen. Jeg tok på Rikshospitalet i april.
 
Å ja, så rart, burde jo være det samme uavhengig av hvor man tar testen. Jeg tok på Rikshospitalet i april.

Jeg var på Rikshospitalet i dag, og fikk samme tall som Knerten3. Om sannsynligheten er høyere enn 1:250 tilbys fostervannsprøve, dårligere enn 1:60 anbefaler de morkakeprøve.
 
Men med KRF i regjering kommer det evt. Ikke til å skje. Nå er det jo snakk om at abortloven skal endres og at man ikke skal kunne ta abort etter uke 12 selv om barnet har alvorlige trisonomier. Håper ikke Høyre går med på det.

Ja, jeg blir kvalm bare av å tenke på det. Kan ikke forstå at det i det hele tatt er noe å diskutere. Tenker at om/når NIPT kommer som et tilbud til oss over 38 i Norge, så blir det utført og dekket av det offentlige. Alternativet er at man må gjøre det privat og betale selv, men da vil samtidig fler få mulighet til å gjøre det. Tror de er mer bekymret for å åpne for det til mange enn for selve kostnaden.
 
Det stemmer med 1:250 og 1:60.
De som i dag får tilbud om fostervannsprøve vil få tilbud om NIPT når den er innført. Riksen jobber med innføringen nå, men vet ikke helt når den er oppe og går. Da vi mistet tidligere i år spådde de at ved neste svangerskap ville jeg få NIPT i Norge, men sånn ble det ikke.

Jeg velger NIPT i Sverige nå for det gir sikrere svar enn duo.
 
Men med KRF i regjering kommer det evt. Ikke til å skje. Nå er det jo snakk om at abortloven skal endres og at man ikke skal kunne ta abort etter uke 12 selv om barnet har alvorlige trisonomier. Håper ikke Høyre går med på det.

50% av velgerne i dette landet er kvinner, så det vil være politisk selvmord av Erna å endre 2c)
 
Mange kvinner er også mot abort og spesielt det at vi kan få et sorteringssamfunn ved å velge bort fostre med trisonomier.
Velge bort? Syns d er egoistisk å velge å få et barn med en trisomi som ikke er forenlig m liv. Stakkars barn som må lide seg gjennom noen dager/uker av sitt liv før d dør.
Jeg tenker ikke på downs så klart.
 
Men med KRF i regjering kommer det evt. Ikke til å skje. Nå er det jo snakk om at abortloven skal endres og at man ikke skal kunne ta abort etter uke 12 selv om barnet har alvorlige trisonomier. Håper ikke Høyre går med på det.

Barn med misdannelser som ikke er forenlig med liv skal kunne aborteres, men ikke de med alvorlige misdannelser som likevel er forenlig med liv. Hvordan de vil klassifisere trisomi 18 finner vi forhåpentligvis aldri ut, i håp om at denne endringen ikke gjennomføres.
 
90% av de som får påvist downs velger å abortere. Det er sterke tall.

Det er av de som velger å ta fostervannsprøve for å få det bekreftet, så det er ikke helt reelt å si det sånn.
De som ikke er redd for å få et barn med Downs vil ofte ikke risikere abort ved fostervannsprøve eller morkakeprøve.
 
Back
Topp