Dårlig resultat på Duo test idag

Knerten3

Glad i forumet
Jeg var så nervøs før denne ul. Men hun gikk nøye gjennom og alt så bra ut. Ikke nakkefold, og neseben intakt. Veksten var fin. Ble bare satt tilbake noen få dager. Det hun kunne se av organer så fint ut og også bra hjertelyd på 158.
Men da hun skulle legge alt inn på pc sammen m blodprøvene forsto hun ingenting. Hun måtte legge d inn to ganger. Downs var 1:4500 , men Trisomi 18 var nede i 1:195 ! Den siste trisomien var også oppe i 4000. Så syns alt var så merkelig. Fostervannsprøve vil jeg ikke ta og hun også anbefalte nipt siden den nå også er godkjent i Norge. Men ikke kommet enda.. Er bare så usikker på om jeg skal reise til Sverige å ta den. Alt så så bra ut på ul, så hun stusset selv. Hvis man regner d om til prosent så er d fortsatt bare 0,5 % sjanse ca.
Hun sa at de fleste m trisomi 18 aborterer, hvis ikke blir det tidligfødsel. Vil d ikke bli oppdaget på OUL om d er avvik på organer osv?
 
Er ikke trisomi 18 såpass alvorlig at hun ville sett det på tidlig UL?
Jo av d hun sa så. Hun kunne ikke forstå d. Og når jeg leser på nett så står d om store misdannelser og organfeil. Hun tok til og med en ekstra ul før jeg gikk for å sjekke hender og føtter. De pleier å være misdannet. Men de så fine ut. Ser at flere har fått dårlig resultat og blir veldig redde. Så tar de nipt og alt er bra. Men vurderer å droppe 5000 kr på nipt...
 
Uff, jeg føler med deg. Har hørt om mange som har fått dårlig nyheter etter duo selv om fosteret var friskt, men det er jo ingen garanti :(
 
Jeg var så nervøs før denne ul. Men hun gikk nøye gjennom og alt så bra ut. Ikke nakkefold, og neseben intakt. Veksten var fin. Ble bare satt tilbake noen få dager. Det hun kunne se av organer så fint ut og også bra hjertelyd på 158.
Men da hun skulle legge alt inn på pc sammen m blodprøvene forsto hun ingenting. Hun måtte legge d inn to ganger. Downs var 1:4500 , men Trisomi 18 var nede i 1:195 ! Den siste trisomien var også oppe i 4000. Så syns alt var så merkelig. Fostervannsprøve vil jeg ikke ta og hun også anbefalte nipt siden den nå også er godkjent i Norge. Men ikke kommet enda.. Er bare så usikker på om jeg skal reise til Sverige å ta den. Alt så så bra ut på ul, så hun stusset selv. Hvis man regner d om til prosent så er d fortsatt bare 0,5 % sjanse ca.
Hun sa at de fleste m trisomi 18 aborterer, hvis ikke blir det tidligfødsel. Vil d ikke bli oppdaget på OUL om d er avvik på organer osv?

Resultatet du har fått er egentlig veldig bra. Den viser lav sannsynlighet for trisonomier. Hvis sannsynligheten er 1:150 eller høyere så får man tilbud om fostervannsprøve. Det som er dumt med testen er at den kan gi falske svar i positiv og negativ retning. NIPT test gir et langt sikrere svar. Mine prøver viste 1:104 for trisonomi 21, 1:31 for trisonomi 18 og 1:462 for trisonomi 13. Jeg fikk klar beskjed om at blodprøven min var dårlig. Fikk tilbud om fostervannsprøve men valgte NIPT test i Sverige som viste lav risiko for trisonomier <1/10.000. Det er to vidt forskjellige resultater!
 
Når nipt kommer til Norge, må vi da betale like mye for den?
Skjønner du er skeptisk[emoji173]️

Det er ikke bestemt hvem det er som skal ta regninga. Det er en kostbar test. Det er nok en vei å gå før NIPT er tilgjengelig i Norge selv om den er godkjent.
 
Regner med det blir staten som tar regningen. Veldig mange prøver og behandlinger som er dyrere enn NIPT er dekket av det offentlige.
 
Resultatet du har fått er egentlig veldig bra. Den viser lav sannsynlighet for trisonomier. Hvis sannsynligheten er 1:150 eller høyere så får man tilbud om fostervannsprøve. Det som er dumt med testen er at den kan gi falske svar i positiv og negativ retning. NIPT test gir et langt sikrere svar. Mine prøver viste 1:104 for trisonomi 21, 1:31 for trisonomi 18 og 1:462 for trisonomi 13. Jeg fikk klar beskjed om at blodprøven min var dårlig. Fikk tilbud om fostervannsprøve men valgte NIPT test i Sverige som viste lav risiko for trisonomier <1/10.000. Det er to vidt forskjellige resultater!
Hmmm jeg fikk beskjed at når d er under 1:250 så får man tilbud om fostervannsprøve.
Er veldig i tvil her. Ringer fastlege imorra.
Så godt at prøven din var bra.
 
Resultatet du har fått er egentlig veldig bra. Den viser lav sannsynlighet for trisonomier. Hvis sannsynligheten er 1:150 eller høyere så får man tilbud om fostervannsprøve. Det som er dumt med testen er at den kan gi falske svar i positiv og negativ retning. NIPT test gir et langt sikrere svar. Mine prøver viste 1:104 for trisonomi 21, 1:31 for trisonomi 18 og 1:462 for trisonomi 13. Jeg fikk klar beskjed om at blodprøven min var dårlig. Fikk tilbud om fostervannsprøve men valgte NIPT test i Sverige som viste lav risiko for trisonomier <1/10.000. Det er to vidt forskjellige resultater!

Hun som informerte meg i dag sa at ved sannsynlighet høyere enn 1:250 får man tilbud om fostervannsprøve, er den høyere enn 1:60 får man tilbud om morkakeprøve.
Jeg kommer uansett til å ta NIPT, så for meg er begge deler uaktuelt.
 
Hun som informerte meg i dag sa at ved sannsynlighet høyere enn 1:250 får man tilbud om fostervannsprøve, er den høyere enn 1:60 får man tilbud om morkakeprøve.
Jeg kommer uansett til å ta NIPT, så for meg er begge deler uaktuelt.
Ja det er 1:250 og jeg fikk dårligere enn dette.
 
Hvis UL viste et perfekt foster ville jeg droppet videre undersøkelse tror jeg. Trisomi 18 gir barn med store misdannelser, kan ikke forstå at det ikke ville syntes på UL, men jeg er jo ingen ekspert.
 
Hvis UL viste et perfekt foster ville jeg droppet videre undersøkelse tror jeg. Trisomi 18 gir barn med store misdannelser, kan ikke forstå at det ikke ville syntes på UL, men jeg er jo ingen ekspert.
Nei d er det vi snakket om i bilen på vei hjem også
. Hun burde sett noe. Og spes vekstavvik. Jeg ble jo bare satt tilbake 3 dager og alt så helt fint ut. D jeg leser om trisomi 18 er jo store misdannelser. Jeg kan bare ikke gå helt i kjelleren nå
 
Skjønner at du er stresset. Den blodprøven som tilbys i Norge har for stor feilmargin. Håper de som har termin mai 2020 kan ta NIPT i Norge.
Ja d er ikke noe særlig å få et sånt resultat. Legen som undersøkte ble også forvirra og kunne ikke forstå d dårlige blodprøveresultatet i og med at hun så at alt var fint.
 
Regner med det blir staten som tar regningen. Veldig mange prøver og behandlinger som er dyrere enn NIPT er dekket av det offentlige.
Men med KRF i regjering kommer det evt. Ikke til å skje. Nå er det jo snakk om at abortloven skal endres og at man ikke skal kunne ta abort etter uke 12 selv om barnet har alvorlige trisonomier. Håper ikke Høyre går med på det.
 
Back
Topp