Dåp

Kicks

Gift med forumet
Hvordan går man frem ved å arrangere dåp? Sånn typ punkt for punkt? Hva er viktig å huske på?

Jeg vet egentlig ingenting..

Hvordan skal man finne og leie lokale er et av de punktene jeg er helt grønn på.

Spør venner og familie, sjekk opp muligheter i nærområdet, idrettsklubber etc..:)

Sjekk med lokal menighet når det er dåp i den kirken du vil døpe barna i. Lokale finner du stort sett ved å vite hva som finnes i nærheten, og Google telefon/mail for kontakt. Hør med lokalet hva som er inkludert av bord/stoler, duker, bestikk, dekketøy og glass. Mat må bestilles hvis du ikke skal lage selv. Noen steder har lokale/mat i ett, da blir det jo lett.

Når du er sikker på at du har et sted å være, sender du ut innbydelser og begynner å glede deg [emoji1303]. Evt ringer noen av de som skal komme, og spør om de kunne tenke seg å bake en kake til kaffen [emoji6].

Beklager på forhånd alt for langt innlegg. Jeg er yrkesskadet, for jeg er servitør og har jobbet i utallige dåper, konfirmasjoner og lignende både gjennom jobb og privat. Så jeg tar gjerne litt av med praktisk planlegging. But here goes.

Det første og viktigste er igrunn hvor mye tid og penger du vil legge i det. Vil du slippe å gjøre noe selv, eller vil du alt skal være hjemmelaget?

Har ikke planlagt så mye selv enda, men for meg kommer dette først:
- Når er kirka ledig?
- Passer den datoen for besteforeldre/faddere? (Arbeidshelg, bestilt ferie osv). Resten får ta seg fri/avbestille helgeturen/ikke komme
- Hvilke lokaler er ledige den dagen? Her er mulighetene utallige. Hotell hvis man ikke ønsker å lage maten selv. Hvis man vil lage maten selv/bestille catering, er det bare å høre hva andre i ditt område har gjort. I mitt nærområde har vi f.eks. følgende alternativer: Speiderhuset, Røde Kors-huset, veldig pent lokale i tilknytning til skiheisene, to stabbur på museumsområdet som brukes til festligheter, mc-huset, kjelleren i bedehuset, kantiner om noen du kjenner jobber ved en stor/mellomstor bedrift, campingplass/hytteutleie med samlingsrom, skytterhuset, hus ved båthavna, noen borettslag har egne hus/samlingsom til slike ting (ofte litt eldre borettslag, de nye tar seg ikke råd til slikt), idrettshaller har ofte samlingsrom som kan benyttes. Som sagt; mulighetene er uendelige. Tenk på hvilke litt større lokaler/rom dere har i ditt område, finn noen som hører til det laget/foreninga og send en sms og spør om de vet om de driver utleie. [emoji4]

Viktig å ta med i betraktningen om lokalvalg om skal ordne mest mulig selv;
- Når får du nøklene? (Altså kan begynne å rigge/pynte.)
- Er lokalleie inkludert vask, eller må vi vaske selv? Og i så tilfelle; Når må de ha tilbake nøklene?
- Er det nok bord og stoler?
- Er det et par ekstra bord til matbuffet/kakebuffet og gavebord?
- Er det nok tallerkener, bestikk, vannglass, brusglass, kakeasjetter, kaffekopper, kaffekanner og vannkarafler?
- Er det kaffetrakter, brusåpner, kakespader, dopapir, tørkepapir og såpe, eller må vi ta med selv?
- Er det duker, eller må vi ta med selv?

Så til resten av det materielle;
- Skal jeg lage invitasjoner selv, eller kjøpe ferdige?
- Hvilken farge vil jeg ha på pynten?
- Hvor mange bord blir det? Altså; hvor mange duker/blomster/lysestaker trenger jeg, om noen?
- Skal jeg kjøpe lysholdere/servietter, eller bruke det de har i lokalet?
- Har de nok fat/bestikk/kaffekopper, eller må jeg ordne det selv?

Så til maten:
- Er det noen allergier å ta hensyn til?
- Skal jeg lage selv, eller bestille catering?
- Skal jeg ha middag eller buffet?
- Skal jeg ha dessert, eller holder det med kakebord?
- Hvem kan lage kaker? Hvor mange trenger jeg?
- Husk vannkarafler til vann, i tillegg til brus på bordene. Sjekk at det er flaskeåpnere om det ikke er skrukork på brusen.
- Husk kaffe, kaffefilter, te, melk/fløte og sukkerbiter.

Avhengig av hvor mange dere er, kan det også være lurt å ha noen der som har ansvaret for å ordne litt ting i kulissene. Ta imot/hente catering/holde maten varm/legge den på fat, ta imot kaker fra gjestene når de kommer og sette de kaldt, fylle på med vann/brus mens gjestene spiser, rydde tallerkener om folk ikke gjør det selv, sette inn i oppvaskmaskin, lege kakene på fat, pynte siste rest av kakene om nødvendig, sette på kaffe, sette ut kakene, slike ting som ofte går i glemmeboken på en dag som for noen foreldre blir litt mer heltisk en antatt. Men her spiller type familie VELDIG stor rolle, aner jo ikke hvordan din er. Men typisk er noen du ellers ikke ville invitert som hører til familien; en gammeltante, et søskenbarn, eller et litt voksnere barn av en venninne, en god kollega. Disse kan også få i oppgave å snikfotografere litt, litt sånn "situasjonsbilder" som er veldig kjekke å ha i ettertid. Mange blir så oppslukt i selve dagen (heldigvis) at de sitter igjen med 20 bilder der 19 av dem er oppstilte.

Det var vel det jeg kom på i farten. Håper det i set minste var noe sånt du lurte på. [emoji13]

Beklager på forhånd alt for langt innlegg. Jeg er yrkesskadet, for jeg er servitør og har jobbet i utallige dåper, konfirmasjoner og lignende både gjennom jobb og privat. Så jeg tar gjerne litt av med praktisk planlegging. But here goes.

Det første og viktigste er igrunn hvor mye tid og penger du vil legge i det. Vil du slippe å gjøre noe selv, eller vil du alt skal være hjemmelaget?

- Når er kirka ledig?
- Passer den datoen for besteforeldre/faddere? (Arbeidshelg, bestilt ferie osv). Resten får ta seg fri/avbestille helgeturen/ikke komme
- Hvilke lokaler er ledige den dagen? Her er mulighetene utallige. Hotell hvis man ikke ønsker å lage maten selv. Hvis man vil lage maten selv/bestille catering, er det bare å høre hva andre i ditt område har gjort. I mitt nærområde har vi f.eks. følgende alternativer: Speiderhuset, Røde Kors-huset, veldig pent lokale i tilknytning til skiheisene, to stabbur på museumsområdet som brukes til festligheter, mc-huset, kjelleren i bedehuset, kantiner om noen du kjenner jobber ved en stor/mellomstor bedrift, campingplass/hytteutleie med samlingsrom, skytterhuset, hus ved båthavna, noen borettslag har egne hus/samlingsom til slike ting (ofte litt eldre borettslag, de nye tar seg ikke råd til slikt), idrettshaller har ofte samlingsrom som kan benyttes. Som sagt; mulighetene er uendelige. Tenk på hvilke litt større lokaler/rom dere har i ditt område, finn noen som hører til det laget/foreninga og send en sms og spør om de vet om de driver utleie. [emoji4]

- Er lokalleie inkludert vask, eller må vi vaske selv? Og i så tilfelle; Når må de ha tilbake nøklene?
- Er det nok tallerkener, bestikk, vannglass, brusglass, kakeasjetter, kaffekopper, kaffekanner og vannkarafler?
- Er det kaffetrakter, brusåpner, kakespader, dopapir, tørkepapir og såpe, eller må vi ta med selv?

- Hvor mange bord blir det? Altså; hvor mange duker/blomster/lysestaker trenger jeg, om noen?

Så til maten:
- Husk vannkarafler til vann, i tillegg til brus på bordene. Sjekk at det er flaskeåpnere om det ikke er skrukork på brusen.

Avhengig av hvor mange dere er, kan det også være lurt å ha noen der som har ansvaret for å ordne litt ting i kulissene. Ta imot/hente catering/holde maten varm/legge den på fat, ta imot kaker fra gjestene når de kommer og sette de kaldt, fylle på med vann/brus mens gjestene spiser, rydde tallerkener om folk ikke gjør det selv, sette inn i oppvaskmaskin, lege kakene på fat, pynte siste rest av kakene om nødvendig, sette på kaffe, sette ut kakene, slike ting som ofte går i glemmeboken på en dag som for noen foreldre blir litt mer heltisk en antatt. Men her spiller type familie VELDIG stor rolle, aner jo ikke hvordan din er. Men typisk er noen du ellers ikke ville invitert som hører til familien; en gammeltante, et søskenbarn, eller et litt voksnere barn av en venninne, en god kollega. Disse kan også få i oppgave å snikfotografere litt, litt sånn "situasjonsbilder" som er veldig kjekke å ha i ettertid. Mange blir så oppslukt i selve dagen (heldigvis) at de sitter igjen med 20 bilder der 19 av dem er oppstilte.

Det var vel det jeg kom på i farten. Håper det i set minste var noe sånt du lurte på. [emoji13]
For en herlig liste! Tusen takk:Heartred

Vi er ikke så mange, så kanskje jeg rett og slett skal høre med et hotell hva de skal ha så det blir mindre styr :)

- Når er kirka ledig?

Så til maten:

Denne var til hjelp for meg også! Takk skal du ha[emoji16] Har du noe tips til enkel men god mat man kan lage selv (utenom Sodd), som godt kan stå fra dagen før? Vil helst spare litt mtp maten da vi blir nesten 40stk og ikke har kjempebudsjett...!

Jepp. Det er håpet mitt å få til økonomisk også. [emoji4] Såå mye enklere.
Vet ikke hvor mye det pleier å koste for lokale + servitør på hotell, og hvor mye de ca pleier å ta for en middag per pers. Vet du? :)
Har sendt en epost for å høre, venter spent på svar!

Denne var til hjelp for meg også! Takk skal du ha[emoji16] Har du noe tips til enkel men god mat man kan lage selv (utenom Sodd), som godt kan stå fra dagen før? Vil helst spare litt mtp maten da vi blir nesten 40stk og ikke har kjempebudsjett...!

Ja, det er mye rart man kan lage dagen før, så lenge man har plass til å varme opp. [emoji4]
Ja, aluminiumsbakker er egentlig svaret på alt. Med mindre du har tilgang til storkjøkken, da har de bakker der. [emoji56] (Eller mange kaseroller/ildfaste former å varme opp i hjemme.)

Bacalao kan gjøres klar i store gryter og kokes dagen før. Ha eventuelt over i aluminiumsformer og varm på varmluft/kombidamp. Server med brød, flatbrød og smør. Sleng noen kuttede oliven på toppen rett før servering.
Kyllinggryte (der kylling stekes dagen før alle grønnsaker er ferdig kuttet, kok opp. Evt kok opp dagen før, og varm i aluminiumsbakker som med bacalaoen.) Serveres med brød, ris, salat.
Alskens toro-gryter egentlig, om man vil. Jegergryte, stroganoff, finnbiff (evt lag fra bunnen av). Server med ris istedenfor potet/stappe. Det tar mye kortere tid og plass. Om kjøttet blir for dyrt, fyll på med ekstra grønnsaker og bønner. Det skal ikke være like mye kjøtt i en gryterett som når man serverer rent kjøtt.
Lag lasagne/mousakka (kan være både med og uten kjøtt). Tomatsaus og ostesaus kan du lage fra bunnen av allerede nå og fryse inn (veldig mye billigere og bedre enn toro-pakkene). De kan stekes halvveis dagen før (du gjettet det - i aluminiumsbakker, om du ikke har nok ildfaste former), og så er det bare å slenge på ost og ferdigsteke. Lag hjemmelaget foccaccia eller stek hvitløksbaguetter, og server med salat.
Kyllingsalat er et godt alternativ om man vil ha kald mat. Da er det bare å slenge ihop kylling, pasta, grønnsaker, rømme/fløte, evt bacon/skinke, kanskje noen nøtter. Blir best av å stå natten over uansett. Med deilig foccaccia til. [emoji6]
Ellers, rent økonomisk, så spørs det når begivenheten skal skje. I desember er det tilbud på alt av ribbe/kalkun/annen julemat. Kalkunen kan stekes lang tid i forveien, deles opp, fryses og brukes i gryte/salater. Ribbe likedan, kan brukes som ingrediens i gryteretter/lapskaus/sodd/kjøttsuppe.

Mye av "hemmeligheten" bak det å spare penger, er egentlig å ha godt brød og fristende tilbehør. Det er billig i forhold til kjøtt/kylling/fisk. Hvis tilbehøret er tørt og uappetittelig, vil det gå myye mer av hovedretten. Jeg sier ikke man skal la gjetene gå for lut og kaldt vann, men bare tenk på de beste buffetene du har vært på (f.eks. hotellfrokost). Er ikke brødet godt, kan man bare hoppe over hele greia. Og samme med sodd eller andre gryteretter. Skal man spise seg mett på varmmaten, må det mye mat til. Min favoritt med f.eks. lasagne, er uansett kombinasjonen kjøtt, fløtesaus, hvitløksbrød og salat med mye mais. Har jeg ikke salat, gidder jeg ikke lage det. [emoji6]

Vet ikke hvor mye det pleier å koste for lokale + servitør på hotell, og hvor mye de ca pleier å ta for en middag per pers. Vet du? :)
Har sendt en epost for å høre, venter spent på svar!
Hos oss er lokalleie gratis for store selskap (20 og opp, tror jeg).

3-retters middag er rundt 600, 2-retters rundt 450 og kun hovedrett i overkant av 200 per person. Kommer an på hva slags mat det er, selvfølgelig. [emoji4]

I tillegg kommer ca. 175 per pers for medbrakte kaker. Det inkluderer opplegg av alle kakene og evt ferdigpynting, kaffe og te. Halv pris for barn.

Og så tror jeg vi tar rundt 1000 kroner dersom vi må stå for all pyntingen. De fleste vil dog gjøre dette selv, og da får de jo det. [emoji4]

Men det er jo her. Det er vel like store forskjeller på slikt som det er for en liter melk hos coop xtra vs coop mega. [emoji6]

Annet hett tips for å finne ut hva som er enkelt å lage til mange; send menyforespørsel til hoteller/cateringselskaper og be om å få meny til konfirmasjon. [emoji4] Alltid hektisk periode, mange store selskaper samtidig, så for å tjene mest mulig er menyene ofte satt opp med tanke på tidsbruk per kokk.

Og tips om du skal ha småbarn i dåpen. Ha et bord med leker tegnesaker osv tilgjengelig. Det blir fort kjedelig med slike selskap for de små.

Jeg hadde et slikt bord både i bryllupet mitt og i dåpen til storebror. Var en stor suksess det :)

Og tips om du skal ha småbarn i dåpen. Ha et bord med leker tegnesaker osv tilgjengelig. Det blir fort kjedelig med slike selskap for de små.

Jeg hadde et slikt bord både i bryllupet mitt og i dåpen til storebror. Var en stor suksess det :)
Dette tipset er jeg glad jeg kom over nå! Lette egentlig etter noe heeelt annet, men det handlet jo naturlig nok om dåp. Skal jeg jaggu skrive ned på to do-lista.

Back
Topp