Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
For en herlig liste! Tusen takkBeklager på forhånd alt for langt innlegg. Jeg er yrkesskadet, for jeg er servitør og har jobbet i utallige dåper, konfirmasjoner og lignende både gjennom jobb og privat. Så jeg tar gjerne litt av med praktisk planlegging. But here goes.
Det første og viktigste er igrunn hvor mye tid og penger du vil legge i det. Vil du slippe å gjøre noe selv, eller vil du alt skal være hjemmelaget?
Har ikke planlagt så mye selv enda, men for meg kommer dette først:
- Når er kirka ledig?
- Passer den datoen for besteforeldre/faddere? (Arbeidshelg, bestilt ferie osv). Resten får ta seg fri/avbestille helgeturen/ikke komme
- Hvilke lokaler er ledige den dagen? Her er mulighetene utallige. Hotell hvis man ikke ønsker å lage maten selv. Hvis man vil lage maten selv/bestille catering, er det bare å høre hva andre i ditt område har gjort. I mitt nærområde har vi f.eks. følgende alternativer: Speiderhuset, Røde Kors-huset, veldig pent lokale i tilknytning til skiheisene, to stabbur på museumsområdet som brukes til festligheter, mc-huset, kjelleren i bedehuset, kantiner om noen du kjenner jobber ved en stor/mellomstor bedrift, campingplass/hytteutleie med samlingsrom, skytterhuset, hus ved båthavna, noen borettslag har egne hus/samlingsom til slike ting (ofte litt eldre borettslag, de nye tar seg ikke råd til slikt), idrettshaller har ofte samlingsrom som kan benyttes. Som sagt; mulighetene er uendelige. Tenk på hvilke litt større lokaler/rom dere har i ditt område, finn noen som hører til det laget/foreninga og send en sms og spør om de vet om de driver utleie. [emoji4]
Viktig å ta med i betraktningen om lokalvalg om skal ordne mest mulig selv;
- Når får du nøklene? (Altså kan begynne å rigge/pynte.)
- Er lokalleie inkludert vask, eller må vi vaske selv? Og i så tilfelle; Når må de ha tilbake nøklene?
- Er det nok bord og stoler?
- Er det et par ekstra bord til matbuffet/kakebuffet og gavebord?
- Er det nok tallerkener, bestikk, vannglass, brusglass, kakeasjetter, kaffekopper, kaffekanner og vannkarafler?
- Er det kaffetrakter, brusåpner, kakespader, dopapir, tørkepapir og såpe, eller må vi ta med selv?
- Er det duker, eller må vi ta med selv?
Så til resten av det materielle;
- Skal jeg lage invitasjoner selv, eller kjøpe ferdige?
- Hvilken farge vil jeg ha på pynten?
- Hvor mange bord blir det? Altså; hvor mange duker/blomster/lysestaker trenger jeg, om noen?
- Skal jeg kjøpe lysholdere/servietter, eller bruke det de har i lokalet?
- Har de nok fat/bestikk/kaffekopper, eller må jeg ordne det selv?
Så til maten:
- Er det noen allergier å ta hensyn til?
- Skal jeg lage selv, eller bestille catering?
- Skal jeg ha middag eller buffet?
- Skal jeg ha dessert, eller holder det med kakebord?
- Hvem kan lage kaker? Hvor mange trenger jeg?
- Husk vannkarafler til vann, i tillegg til brus på bordene. Sjekk at det er flaskeåpnere om det ikke er skrukork på brusen.
- Husk kaffe, kaffefilter, te, melk/fløte og sukkerbiter.
Avhengig av hvor mange dere er, kan det også være lurt å ha noen der som har ansvaret for å ordne litt ting i kulissene. Ta imot/hente catering/holde maten varm/legge den på fat, ta imot kaker fra gjestene når de kommer og sette de kaldt, fylle på med vann/brus mens gjestene spiser, rydde tallerkener om folk ikke gjør det selv, sette inn i oppvaskmaskin, lege kakene på fat, pynte siste rest av kakene om nødvendig, sette på kaffe, sette ut kakene, slike ting som ofte går i glemmeboken på en dag som for noen foreldre blir litt mer heltisk en antatt. Men her spiller type familie VELDIG stor rolle, aner jo ikke hvordan din er. Men typisk er noen du ellers ikke ville invitert som hører til familien; en gammeltante, et søskenbarn, eller et litt voksnere barn av en venninne, en god kollega. Disse kan også få i oppgave å snikfotografere litt, litt sånn "situasjonsbilder" som er veldig kjekke å ha i ettertid. Mange blir så oppslukt i selve dagen (heldigvis) at de sitter igjen med 20 bilder der 19 av dem er oppstilte.
Det var vel det jeg kom på i farten. Håper det i set minste var noe sånt du lurte på. [emoji13]

Jepp. Det er håpet mitt å få til økonomisk også. [emoji4] Såå mye enklere.For en herlig liste! Tusen takk[emoji813]red
Vi er ikke så mange, så kanskje jeg rett og slett skal høre med et hotell hva de skal ha så det blir mindre styr![]()
Beklager på forhånd alt for langt innlegg. Jeg er yrkesskadet, for jeg er servitør og har jobbet i utallige dåper, konfirmasjoner og lignende både gjennom jobb og privat. Så jeg tar gjerne litt av med praktisk planlegging. But here goes.
Det første og viktigste er igrunn hvor mye tid og penger du vil legge i det. Vil du slippe å gjøre noe selv, eller vil du alt skal være hjemmelaget?
Har ikke planlagt så mye selv enda, men for meg kommer dette først:
- Når er kirka ledig?
- Passer den datoen for besteforeldre/faddere? (Arbeidshelg, bestilt ferie osv). Resten får ta seg fri/avbestille helgeturen/ikke komme
- Hvilke lokaler er ledige den dagen? Her er mulighetene utallige. Hotell hvis man ikke ønsker å lage maten selv. Hvis man vil lage maten selv/bestille catering, er det bare å høre hva andre i ditt område har gjort. I mitt nærområde har vi f.eks. følgende alternativer: Speiderhuset, Røde Kors-huset, veldig pent lokale i tilknytning til skiheisene, to stabbur på museumsområdet som brukes til festligheter, mc-huset, kjelleren i bedehuset, kantiner om noen du kjenner jobber ved en stor/mellomstor bedrift, campingplass/hytteutleie med samlingsrom, skytterhuset, hus ved båthavna, noen borettslag har egne hus/samlingsom til slike ting (ofte litt eldre borettslag, de nye tar seg ikke råd til slikt), idrettshaller har ofte samlingsrom som kan benyttes. Som sagt; mulighetene er uendelige. Tenk på hvilke litt større lokaler/rom dere har i ditt område, finn noen som hører til det laget/foreninga og send en sms og spør om de vet om de driver utleie. [emoji4]
Viktig å ta med i betraktningen om lokalvalg om skal ordne mest mulig selv;
- Når får du nøklene? (Altså kan begynne å rigge/pynte.)
- Er lokalleie inkludert vask, eller må vi vaske selv? Og i så tilfelle; Når må de ha tilbake nøklene?
- Er det nok bord og stoler?
- Er det et par ekstra bord til matbuffet/kakebuffet og gavebord?
- Er det nok tallerkener, bestikk, vannglass, brusglass, kakeasjetter, kaffekopper, kaffekanner og vannkarafler?
- Er det kaffetrakter, brusåpner, kakespader, dopapir, tørkepapir og såpe, eller må vi ta med selv?
- Er det duker, eller må vi ta med selv?
Så til resten av det materielle;
- Skal jeg lage invitasjoner selv, eller kjøpe ferdige?
- Hvilken farge vil jeg ha på pynten?
- Hvor mange bord blir det? Altså; hvor mange duker/blomster/lysestaker trenger jeg, om noen?
- Skal jeg kjøpe lysholdere/servietter, eller bruke det de har i lokalet?
- Har de nok fat/bestikk/kaffekopper, eller må jeg ordne det selv?
Så til maten:
- Er det noen allergier å ta hensyn til?
- Skal jeg lage selv, eller bestille catering?
- Skal jeg ha middag eller buffet?
- Skal jeg ha dessert, eller holder det med kakebord?
- Hvem kan lage kaker? Hvor mange trenger jeg?
- Husk vannkarafler til vann, i tillegg til brus på bordene. Sjekk at det er flaskeåpnere om det ikke er skrukork på brusen.
- Husk kaffe, kaffefilter, te, melk/fløte og sukkerbiter.
Avhengig av hvor mange dere er, kan det også være lurt å ha noen der som har ansvaret for å ordne litt ting i kulissene. Ta imot/hente catering/holde maten varm/legge den på fat, ta imot kaker fra gjestene når de kommer og sette de kaldt, fylle på med vann/brus mens gjestene spiser, rydde tallerkener om folk ikke gjør det selv, sette inn i oppvaskmaskin, lege kakene på fat, pynte siste rest av kakene om nødvendig, sette på kaffe, sette ut kakene, slike ting som ofte går i glemmeboken på en dag som for noen foreldre blir litt mer heltisk en antatt. Men her spiller type familie VELDIG stor rolle, aner jo ikke hvordan din er. Men typisk er noen du ellers ikke ville invitert som hører til familien; en gammeltante, et søskenbarn, eller et litt voksnere barn av en venninne, en god kollega. Disse kan også få i oppgave å snikfotografere litt, litt sånn "situasjonsbilder" som er veldig kjekke å ha i ettertid. Mange blir så oppslukt i selve dagen (heldigvis) at de sitter igjen med 20 bilder der 19 av dem er oppstilte.
Det var vel det jeg kom på i farten. Håper det i set minste var noe sånt du lurte på. [emoji13]
Vet ikke hvor mye det pleier å koste for lokale + servitør på hotell, og hvor mye de ca pleier å ta for en middag per pers. Vet du?Jepp. Det er håpet mitt å få til økonomisk også. [emoji4] Såå mye enklere.
Denne var til hjelp for meg også! Takk skal du ha[emoji16] Har du noe tips til enkel men god mat man kan lage selv (utenom Sodd), som godt kan stå fra dagen før? Vil helst spare litt mtp maten da vi blir nesten 40stk og ikke har kjempebudsjett...!
Hos oss er lokalleie gratis for store selskap (20 og opp, tror jeg).Vet ikke hvor mye det pleier å koste for lokale + servitør på hotell, og hvor mye de ca pleier å ta for en middag per pers. Vet du?
Har sendt en epost for å høre, venter spent på svar!
Dette tipset er jeg glad jeg kom over nå! Lette egentlig etter noe heeelt annet, men det handlet jo naturlig nok om dåp. Skal jeg jaggu skrive ned på to do-lista.Og tips om du skal ha småbarn i dåpen. Ha et bord med leker tegnesaker osv tilgjengelig. Det blir fort kjedelig med slike selskap for de små.
Jeg hadde et slikt bord både i bryllupet mitt og i dåpen til storebror. Var en stor suksess det![]()