Dåp

Lykkenerstor

Elsker forumet
Tilgangsansvarlig
Sensommerbarna 2016
Juligull2021
Junibollene 2023
Har begynt å planlegge litt smått barnedåpen, tenkte at med fødsel i august og jul i desember blir den lille over fire mnd før dåpen blir. Å vil derfor ha dåpen i slutten av oktober starten av november istedet, så slipper gjestene å styre med dåp mitt i julestyret.

Så lurte jeg på om noen andre har begynt å tenke og planlegge litt? Hvor mange gjester tenker dere er maks? Og hva slags mat i dåp og hvorfor? Hvor mye tenker dere å bruke på dåpen? :p:p

Er det noen som har døpt barn tidligere så del gjerne erfaringer:):)

Last edited:
Her blir det mest sannsynlig rundt oktober :) har ikke tenkt så veldig mye på det enda, men tror ikke vi skal ha et veeeeldig stort selskap, bare de nermeste. Har alltid sett for meg sodd som veldig praktisk mat i dåp, men dog ikke bestemt :)

Skal ha navnefest sist i oktober. Barn nr 5 og har hatt både dåp og navnefest før.
Vi gjør d enkelt i oktober med bare seremonien, og kommer til å slå sammen konfirmasjon og navnefest i mai.
Forrige gang slo vi sammen navnefest og vielse
Min erfaring er at vi gjør for mye ut av d og stresser for mye. D går ann å gjøre d enkelt

Her blir det mest sannsynlig rundt oktober :) har ikke tenkt så veldig mye på det enda, men tror ikke vi skal ha et veeeeldig stort selskap, bare de nermeste. Har alltid sett for meg sodd som veldig praktisk mat i dåp, men dog ikke bestemt :)
Godt å høre at det ikke bare er vi som har tenkt å ha dåpen tidlig :happy: hvor er du fra? Er selv fra Grenland og her er det ikke så vanlig med sodd i selskaper :bored: men er jo veldig godt og ikke minst rimelig :p

Skal ha navnefest sist i oktober. Barn nr 5 og har hatt både dåp og navnefest før.
Vi gjør d enkelt i oktober med bare seremonien, og kommer til å slå sammen konfirmasjon og navnefest i mai.
Forrige gang slo vi sammen navnefest og vielse
Min erfaring er at vi gjør for mye ut av d og stresser for mye. D går ann å gjøre d enkelt
Hørtes lurt ut :) venter vårt første barn nå, så har absolutt ingen erfaring med dåp. Jeg personlig elsker store selskaper, og har lyst å gjøre litt ut av det:p men er så usikker på om vi skal invitere søskenbarna våres siden vi er mye med de og har ett veldig sterkt familiebånd, hvem tenker dere å invitere?:happy:

Vi skal ha dåp i slutten av oktober, evt starten av november.
Vi blir 22 voksne, 9 barn og dåpsbarnet.
Vi har hatt koldtbord de 2 andre gangene, så vi tar koldtbord igjen :) Lager det selv, så det blir ikke så dyrt.
Har lagd liste allerede og dåpskjolen er straks klar igjen :)

Jeg blir 30 år i november, så tenker å ha dåp søndagen etter min bursdag så kan vi feire litt sammenslått. Orker ikke å ha to separate feiring tenker jeg, eller er det kjipt?

Tenker nærmeste familie; besteforeldre, tanter/onkler, fettere/kusine (blir rundt 20 stykker).

Har vurdert mat fra verdens best kinarestaurant i byen, men blir nok heller tradisjonelt med koldtbord for usikker på om alle liker kinamat. Lurer på å bestille alt så vi slipper å lage så mye annet enn noen kaker. Ellers er mannens slekt slik at de skal ha alkohol til alle anledninger til og med dåp og konf, men der er ikke jeg og min familie. Synes ikke alkohol passer seg i en barnedåp. Vurderer å ha selskapet på kirkestua slik at vi ikke kan ha alkohol ;) Hva tenker dere?

Vi skal ha dåp i slutten av oktober, evt starten av november.
Vi blir 22 voksne, 9 barn og dåpsbarnet.
Vi har hatt koldtbord de 2 andre gangene, så vi tar koldtbord igjen :) Lager det selv, så det blir ikke så dyrt.
Har lagd liste allerede og dåpskjolen er straks klar igjen :)
Hvor mye beregner dere ca i hjemmelaga koldtbort per person?:happy:

Tenker dåp blir i november. :) har et kjempeproblem når det gjelder hvem som skal inviteres så prøver å legge tanken litt bort,Men tanken dukker alltid opp i hode igjen. :) får satse på at det blir enklere med invitasjoner når tia går litt. :)

Jeg blir 30 år i november, så tenker å ha dåp søndagen etter min bursdag så kan vi feire litt sammenslått. Orker ikke å ha to separate feiring tenker jeg, eller er det kjipt?

Tenker nærmeste familie; besteforeldre, tanter/onkler, fettere/kusine (blir rundt 20 stykker).

Har vurdert mat fra verdens best kinarestaurant i byen, men blir nok heller tradisjonelt med koldtbord for usikker på om alle liker kinamat. Lurer på å bestille alt så vi slipper å lage så mye annet enn noen kaker. Ellers er mannens slekt slik at de skal ha alkohol til alle anledninger til og med dåp og konf, men der er ikke jeg og min familie. Synes ikke alkohol passer seg i en barnedåp. Vurderer å ha selskapet på kirkestua slik at vi ikke kan ha alkohol ;) Hva tenker dere?
Er vell ikke kjipt å slå det sammen, er vell mer økonomisk lurt. Men selv ville jeg ikke valgt det, rett og slett fordi jeg er veldig glad i store familie selskaper(mye morsommere med fler:wacky:)og vil ha en dag det kun er fokus på den lille :p. Syntes ikke alkohol hører hjemme i barndåp, eller konfimasjon nei :bored: da kan de helder reise å drikke alkohol en annen dag:)

Tenker dåp blir i november. :) har et kjempeproblem når det gjelder hvem som skal inviteres så prøver å legge tanken litt bort,Men tanken dukker alltid opp i hode igjen. :) får satse på at det blir enklere med invitasjoner når tia går litt. :)
Godt å høre vi ikke er alene om det:) når kun regner de helt nærmeste er vi alt oppe i 35stk.. Med alle vi helst vil be er vi oppe i 65stk, er det alt for mange? Vil gjerne at dagen skal bli så minnerik som mulig og ønsker at alle som er en del av barnets hverdag ellers får bli med på feiringen:p:p

Vi skal ha navnefest, og kun med de aller nærmeste hjemme etterpå. Vet ikke helt tidspunkt :-)

Hurra for at andre også har begynt å tenke dåp allerede nå. Har allerede begynt å bestemme meg for bordpynt som blomster, bordkort, pynt og invitasjoner. :smiley-ashamed008
Termin 1 september. Tenker dåp i desember /januar. Fikk beskjed av familie at tidligere enn det ikke kom til å bli kjekt for meg da jeg kom til å være for sliten.
Tror vi tenker koldtbord vi også. Men har også vert inne på tanken om at Kona til søskenbarnet mitt fra thailand skal lage thai mat. De hadde dette i sin dåp og det var såååå godt. Også kan vi heller ha noen smørbrød på siden til de gammle som gjerne ikke vill spise thaimat.
Vi inviterer besteforeldre, oldeforeldre, tippoldemor, tanter/onkler. Vi skal også ha 2-3 vennepar da vi ønsker å dele dagen me disse også.
Vi bli ca 25 stykk. Oldemor og noen besteforeldre bor langt unna så usiker på om alle stiller opp.

Godt å høre at det ikke bare er vi som har tenkt å ha dåpen tidlig :happy: hvor er du fra? Er selv fra Grenland og her er det ikke så vanlig med sodd i selskaper :bored: men er jo veldig godt og ikke minst rimelig :p
Ja, tenkte det passer bra med den tiden, ikke for varmt og ikke for kaldt heller :) Trøndelag, ganske vanlig med sodd her egentlig, men jeg liker det veldig godt også da, så er det billig samt lett å få ferdig mens vi er i kirka osv :)

:p
Hurra for at andre også har begynt å tenke dåp allerede nå. Har allerede begynt å bestemme meg for bordpynt som blomster, bordkort, pynt og invitasjoner. :smiley-ashamed008
Termin 1 september. Tenker dåp i desember /januar. Fikk beskjed av familie at tidligere enn det ikke kom til å bli kjekt for meg da jeg kom til å være for sliten.
Tror vi tenker koldtbord vi også. Men har også vert inne på tanken om at Kona til søskenbarnet mitt fra thailand skal lage thai mat. De hadde dette i sin dåp og det var såååå godt. Også kan vi heller ha noen smørbrød på siden til de gammle som gjerne ikke vill spise thaimat.
Vi inviterer besteforeldre, oldeforeldre, tippoldemor, tanter/onkler. Vi skal også ha 2-3 vennepar da vi ønsker å dele dagen me disse også.
Vi bli ca 25 stykk. Oldemor og noen besteforeldre bor langt unna så usiker på om alle stiller opp.
Haha, herlig :happy: når jeg snakker om dåpen til kjentfolk sier de bare at jeg skal vente å med å planlegge til jeg har født, men jeg syntes det er veldig stas å planlegge og jo mer som er klart før fødsel er mindre og gjøre etter fødsel :):) hørtes veldig godt ut med thai mat :p

Vi skal ha navnefest, dato er ikke fastsatt lengre enn til 12. November, men da kolliderer det med bryllupet til min manns bror, så vi går for den neste sermonien. Regner med det blir senest innen april 2017 :) Tenker å lage koldtbord selv og innvitere barnets besteforeldre, oldeforeldre, tanter, onkler og også noen av grandtantene og onklene også...blir raskt mye folk, mannen min vil innvitere hele hans slekt ut til søskenbarn så blir vell nesten bryllup på ny igjen :D Men forhåpentligvis ikke like dyrt :D

Her er vi ikke vant til alkohol i konfirmasjon eller barnedåp. Vi drikker til vanlig (som de fleste andre), men føler ikke det helt passer seg ved de to anledningene :)

Har begynt å tenke på dåpen her og, men har veldig liten familie. I min nærmeste er vi 9 inkl mormor. Jeg er dessverre ikke sammen med barnefaren og han bor på andre siden av landet. Har selvfølgelig tenkt å invitere dem og, men hvordan gjør en det? Hvor skal de bo (har ikke plass her hos meg)? Hvem bestemmer fadderne o_O Kjenner jeg blir stressa :(

Godt å høre vi ikke er alene om det:) når kun regner de helt nærmeste er vi alt oppe i 35stk.. Med alle vi helst vil be er vi oppe i 65stk, er det alt for mange? Vil gjerne at dagen skal bli så minnerik som mulig og ønsker at alle som er en del av barnets hverdag ellers får bli med på feiringen:p:p
Når vi regner de nermeste blir vi 15. Lillegutt får bare en onkel og resten er besteforeldre og oldeforeldre. Hvis vi skal invitere søskenbarna og tantene/onkelene våre bli vi godt over 50. Vi har ikke så god kontakt med alle så syntes det blir unaturlig. Samtidig trenger vi faddere, og hvis jeg har ei veninne eller to så må også noen av kompisene til mannen få komme. Dette er utrolig vanskelig. Vil ikke ha det for stort, men ikke for lite heller.

Har begynt å tenke på dåpen her og, men har veldig liten familie. I min nærmeste er vi 9 inkl mormor. Jeg er dessverre ikke sammen med barnefaren og han bor på andre siden av landet. Har selvfølgelig tenkt å invitere dem og, men hvordan gjør en det? Hvor skal de bo (har ikke plass her hos meg)? Hvem bestemmer fadderne o_O Kjenner jeg blir stressa :(
Har han planer om å være en del av livet til den lille ? Isåfall må du jo invitere dem, da må de jo evt. Booke hotell om de ønsker å være med i dåpen:p hvis han ikke har engasjert seg og ikne har planer om å være en "far" for den lille, kan du vell bare se hvem i slekta hans som engasjerer seg når den lille har kommet til verden og invitere dem :p:p:)?

Back
Topp