Dåp?

Våre barn er/blir ikke døpt. Vi foreldre er døpt men det handler mer om tradisjon som igjen våre foreldre ønsket. Og på 80 tallet ble jo de fleste døpt.
Grunnen til at våre barn ikke døpes er enkel fordi vi vil ikke stå i kirka å si vi skal oppdra vårt barn i den kristne tro osv, når vi ikke kommer til å gjøre det. Starter det hele med å bryte 1 av de 10 bud; du skal ikke lyve ;) hehe..
Dette er vår mening da. Og dåp er jo koselig også om man velger det ut fra tradisjon :) Har bare vært i en barnedåp og den kosta dem rundt 3000. Liten familie:)

Vi ska også ha dåp, er ikke så kristne vi heller men gjør det for tradisjon.:) Jeg vet ikke hva mat vi skal ha enda, må først se litt på hvem vi skal invitere.. Han har bare foreldre og søsken igjen, mens jeg har alle besteforeldre også.. Blir litt vansklig med stor og liten slekt i lag..:)

Vi ønsker å døpe barna våre. Ikke fordi vi er personlig kristen, men fordi vi mener det er viktig som norsk å holde på norsk tradisjon, verdigrunnlag og røtter. I en stadig mer internasjonal verden hvor andre religioner og levesett har blitt en del av hverdagen for de fleste i Norge, synes vi det er viktig å holde på det som er en del av den norske folkesjela. Dåp i kirka er en god tradisjon. Det kristne budskap har gode verdier. Kristendom er en del av Norge, ja den har blitt misbrukt og mye urett har skjedd i kristendommens navn, men vi er dog en kristen nasjon. Jeg vil ikke oppdra mine barn "med bibelen i hånd", men etter mine verdier og det levesettet jeg har vokst opp med.

Vi ønsker å døpe barna våre. Ikke fordi vi er personlig kristen, men fordi vi mener det er viktig som norsk å holde på norsk tradisjon, verdigrunnlag og røtter. I en stadig mer internasjonal verden hvor andre religioner og levesett har blitt en del av hverdagen for de fleste i Norge, synes vi det er viktig å holde på det som er en del av den norske folkesjela. Dåp i kirka er en god tradisjon. Det kristne budskap har gode verdier. Kristendom er en del av Norge, ja den har blitt misbrukt og mye urett har skjedd i kristendommens navn, men vi er dog en kristen nasjon. Jeg vil ikke oppdra mine barn "med bibelen i hånd", men etter mine verdier og det levesettet jeg har vokst opp med.

Signerer denne:)
Jeg har på mange måter barnetroa i behold, er vokst opp i et kristent hjem. Å vil at mine barn skal lære noen av de verdiene som jeg lærte.

Her blir minstemann døpt, slik som søsknene. Religiøse eller ei, for oss er det tradisjon. Synes det var godt skrevet det som "Alita" skriver. Føler meg ikke akkurat som en løgner ved alteret selv om vi ikke leser bibelen på senga for ungene. Vi feirer jo jul og påske også...
Vi kommer til å ha dåpen i jan/feb. Leier lokale, og lager koldtbord selv (om svigerinne, mamma og svigermor vil bidra ;)) også baker vi kakene selv, og bestiller ei dåpskake. Vet igrunn ikke hva det blir kostende. Husker ikke hva vi har brukt til de to andre heller :)

Her blir det dåp i februar, er en fin tradisjon.
Blir koldtbord med varmrett, og div til. Dette er noe vi lager selv. bestiller dåpskaken, men resten baker familien. Vi blir vel ca 30, og må leie lokaler. Vi bor jo 10 mil unna nermeste tettsted med flere butikker en coop samvirke, så handler en del på nett. Og blomster blir bestillt fra nett ☺
havnet under 5000 sist, og tror jeg gjør det denne gangen også ☺

Vi har ikke döpt eldste og kommer ikke til og døpe yngste, vi er ikke troende så derfor har vi valgt og ikke døpe, skulle egentlig ha navnfest men tiden gikk fra oss med første så vi glemte det bort

Her er det fremdeles tvil... Vi er ikke troende selv, og har egentlig ikke noe behov for det (så det enkle valget ville vært å ikke døpe). Men bestemora er veldig troende og det er veldig viktig for henne - og hun er en veldig viktig person i livet til mannen... Derfor tvil.
(Og hvis du gjør det med første må du vel med andre og? ><.....)

Vi skal ha dåp. Jeg døpte meg rett føre jeg stod til konfirmasjon og synes egentlig det var helt greit.
Men samboer vil ha dåp som baby. Jeg synes vel egentlig at man skal kunne bestemme selv om man vil eller ikke.

Men dåp blir det, og vi setter bort alt av baking til familie og så bestiller vi mat fra en bekjent som driver med det.
Vi leier et lokale, vi skal ikke be så mange så tror nok ikke det blir så dyrt.

Vi skal ha navnefest, til samboerens mormors store fortvilelse - men det er et valg vi har tatt å som familien rundt bare må godta. Jeg er selv døpt å har vokst opp med en side av familien som ekstremt kriste (om noe heter det) og en side som absolutt ikke kristne. Jeg tok valget å konfirmerte meg borgerlig som den første i familien å mange har fulgt i mine fotspor etter meg fordi de har sett at borgerlig er minst like staselig som kristent bare uten det kristne preget av det hele. Så det samme gjelder for dåp/navnefest.

Vi skal betale en slant for seremoni (ca 500,-) snitter, lokale, kaker, brus/kaffe å litt snacks, pynter selv, vasker selv. Vi blir etter sted mellom 30-40 stk tenker jeg. Gave fra oss til barnet blir lifestone krystall og dåpskjole( likt som storesøster fikk)
Pris avhenger helt av hvor mye man gjør det til selv. Sjekk ut å ordne i god tid, pluss legg av penger så trenger det absolutt ikke bli så dyrt. :)
Lager man maten selv sparer man jo også endel bare der, og om man har det hjemme - eller på et klubbhus/bydelshus el - sjekk mulighetene der dere bor :D

Humanetisk forbund har seremoni 2 ganger i året så minis seremoni blir i mars 2016.

Vi skal ha navnefest i regi av Human-Etisk forbund. Ingen av oss identifiserer oss som personlig kristne og vi kan ikke stå for det man lover i dåpsseremonien, derfor blir ikke dåp riktig for oss, selv om det er lang tradisjon for det i familiene våre.

Snuppa er ikke døpt, og heller ikke bonus'en. Vi ønsker begge at våre barn skal ta et eget standpunkt til religion når de blir større, og om de ønsker å døpes + konfirmeres i kirken etterhvert, så er det helt fint :)

Sist ble det en privat navnefest for snuppa, og det blir noe lignende denne gangen - Iallefall en sammenkomst for å feire lillebror. Blir med vår nærmeste familie (foreldre, søsken, nieser/nevøer + barna våre såklart :) )

Sist lånte vi lokale fra en skole jeg jobba på, og fikk plutselig 2 politi hoppende inn vinduet :P Haha, vet ikke hvor lovende det er at de dukket opp på snuppas aller første fest ;) Satser på at ingen hopper inn vinduet denne gangen!
Altså de dukket KUN opp fordi de synes det var rart at et vindu stod åpent midt i fellesferien, ikke av noen annen grunn ;D

Må lage til en inspirasjonstråd etterhvert på skjult...hvor vi kan legge ut bilder av hva vi kjøper inn ;)

Her blir det også dåp i jan/feb. Blir å invitere våre foreldre, søsken med familie og faddere med familie:) vi har tro selv om vi ikke er personlig kristen vi heller. Vi liker å holde på norske tradisjoner:) blir nok å leie et lite lokale da vi huset vi bygger ikke er ferdig enda til da.

Back
Topp