Dåp?

lolol

Glad i forumet
Novemberlykke 2015
Julegavene 2019
Nå er jeg VELDIG tidlig ute her, men vi har diskutert litt for/i mot dåp. I min familie er vi ikke akkurat kristne, men vi har dåp som en hyggelig tradisjon. Skal du/dere ha dåp eller ikke?

OG.. det jeg lurer mest på: Hva koster en dåp? Interessant å høre fra dere som evt har vært gjennom det før :)

Vi skal ha dåp ja :) skal ha den her hjemme med koldtbord :) akkurat prisen kommer jo veldig an på hva du gjør :) vi velger p gjøre det sånn å så får vi hjelp med kakene :) det trenger ikke å være så dyrt :)

Vi skal ha dåp:) gubben døpte seg som 12 åring og vil ikke at baby skal gå gjennom det samme. I min fam er dåp helt vanlig:) å det er gratis å døpe barnet i kirken.
Så da kommer utgiftene til mat, kaker og pynt og innbydelse og takkekort. Og eventuelt leie av lokale.
Vi skal ha det hjemme hos oss og lage koldtbord selv. Så baker jeg en kake og min mor, mine 2 søsken og svigerinne en så kjøper jeg ei lita dåps kake og da har vi mer en nok. Så regner med en total utgift på 3000-4000 kr. Har begynt allerede med å kjøpe det jeg trenger til innbydelse og takkekort. Dåpskjole har vi :) ho skal bruke den mamma strikket til meg:)

Vi skal ha dåp:) gubben døpte seg som 12 åring og vil ikke at baby skal gå gjennom det samme. I min fam er dåp helt vanlig:) å det er gratis å døpe barnet i kirken.
Så da kommer utgiftene til mat, kaker og pynt og innbydelse og takkekort. Og eventuelt leie av lokale.
Vi skal ha det hjemme hos oss og lage koldtbord selv. Så baker jeg en kake og min mor, mine 2 søsken og svigerinne en så kjøper jeg ei lita dåps kake og da har vi mer en nok. Så regner med en total utgift på 3000-4000 kr. Har begynt allerede med å kjøpe det jeg trenger til innbydelse og takkekort. Dåpskjole har vi :) ho skal bruke den mamma strikket til meg:)

Hørtes supert ut! Hvor mange gjester? Synes det er vanskelig å vite hvem man skal be og ikke.

Vi skal ha:
Mine forelder, mine to søstre og deres menn:)
Gubbens mor, far og dama, søstra og mannen. Eldste dattera dems og broren til gubben. Ca 13 stk + oss 3. Dette er hvis alle kommer å det tror jeg ikke. Tror ikke broren te gubben kommer eller mor, far og dama.
Så skal den ene søstra mi og eldste dattera til gubbens søster være faddere. Bære skal jeg gjøre selv og så skal gubben ta av lue. Vi gjør det enkelt og holder det inni fam:)

Våres unger er ikke døpt, av den enkle grunn at vi ikke er kristne.

Vi har hatt privat navnfest, men mest for å kunne samle familiene til noe hyggelig.
Jeg er fra østlandet og han er fra Vestlandet. Kommer til å gjøre det samme den gangen her å :)

Begge gangene har jeg laget maten, tapas inspirert koldtbord. Har også laget kake til de begge to.
Ellers så har familie bakt litt andre kaker også.

Husker faktisk ikke hvor mye vi har brukt, men vil tippe ett sted mellom 3-4000,- inkl alt.
Har da vært 24 personer, kun nærmeste familie :)

Blir dåp her. Vi er ikke religiøse, men det er vår tradisjon.:)
Detaljer har vi ikke snakket om enda. Inviterer familie og faddere tenker jeg. Familie er foreldre, noen med ny partner med egne barn og deres familie og søsken med sine familier. Kanskje noen nære venner også. Kan fort bli litt folk, ihvertfall 25-30, så vi må nok ha lokale, men det kan jeg låne gratis på jobb.:) mat, kaker og litt dekorasjoner og blomster. Kanskje ber vi om hjelp til å bake noe. Takkekort koster jo også litt. Og dåpsklær.:) dåpsgave til den lille. Men aner ikke hva kostnaden vil bli. :)

Her skal Sølvi Elisabeth døpes i likhet med Oliver James<3

Vi har selskapet hjemme.
Har fam.medlem som står for alt av mat, og de sponser også en del her. Har med billig fra Sverige;)
Meste av kaker står vi for selv, ellers bestilles hovedkaken dåpskake. Den kostet vel 2000 i seg selv, men den betalte mamma.

Så gjerne 500-700 i pynt.

Bestiller eget lys med navn og dåpsdato- 350kr for dette.

Så må vi ha dåpskjole-1000kr.

Låner duker av svigermor.

Invitasjoner skal jeg lage selv så vil ikke koste allverden. 100kr kanskje.

Takkekort koster litt, men fikk tilbud på det sist iallefall;)

Bordkort ca. 200kr.

Har masse ekstra bord og stoler selv;)

Gutta hadde lyseblå skjorter sist, får jeg de i rosa nå mon tro:P?

Ellers skal Oliver James sikkert ha ny dress:D Syns jeg ser godingen:D

Alt i alt...jeg aner ikke..men kommer veldig billig ut av det da familien betaler en del og hjelper mye til;)

Her skal vi ha dåp, rundt 2-3 mnd alder tenker jeg. Midt på vinteren mao :)
Det behøver ikke være så dyrt :) med første hadde vi 30 gjester, alt for mye etter min mening. Denne gang blir det lite og koselig med kun de nærmeste, dvs 17 stk eller noe i den duren (barnets tanter, onkler, foreldre, søsken, fettere&kusiner, besteforeldre og oldeforeldre)

Regner med å bruke godt under 5000kr. Leie av lokale koster 500 her :)

Hadde også blomsteroppsatser fra forhandler, men de betalte også mamma:P haha

Vi skal ikke døpe. Syns det er hyklersk og respektløst mot troende at vi, som ikke-troenden, skal døpe barna i kirken. Ingen av oss er et snev av kristne så syns det blir helt feil. Mulig vi skal ha navnefest, men vi har ikke bestemt oss helt enda

Jeg lager blomsteroppsatser selv, gjorde det til bryllupet så skal da greie det igjenn, duk kjøper jeg I meter vare på jysk eller noe. Sy ny underkjole til dåpskjolen må jeg få gjort, kjøpte litt mer stoff enn bare til den, så syr sikkert en liten duk eller noe til bordet også.
Dåpen blir I jan/feb tenker jeg:)

Vi skal ha navnefest, vi valgte å bryte tradisjonen med dåp :)

Vi inviterer besteforeldre, oldreforeldre og tanter/onkler med følge til barnet. Ingen av våre egne tanter/onkler osv. Jeg har mangen søsken og hans foreldre er delte så blir noen bonus besteforeldre og oldeforeldre :) Inviterer også nærmeste venner. Vi blir fort rundt 30stk.
Tenkte å leie lokale denne gang, og enten ha koldtbord eller smørbrød/snitter. Vi hadde hjemmelaget koldbort sist, så det koste ikke allverden.

Back
Topp