Dåp :)

MaiMamma2015

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
VIP
♡ Maibarna ♡
Oktoberlykke 2019
Insp. fra april;
Har dere bestemt dere for om dere vil ha dåp/navnefest eller lignende, og når dere vil holde den?
Hva skal dere servere?
Mange gjester?
Har dere mange faddere?
Tips til pynt kjøpt på nett? Legg gjerne ved link :-)

Vi har bestemt oss for dåp i august, og vi fikk Vålerenga kirke (ære være) :D min tante har strikket en kjempe fin dåpskjole som forhåpentligvis blir en kjole som går i arv nå. Gøy å kunne starte :)
Kommer til å servere tapas som jeg bestiller, vi skal ikke ha så mange gjester, ca 14-15 stk.
Har hittil to faddere, men tror vi skal ha en til i hvertfall. Hva er vanlig egentlig?
Har kjempe lyst til å handle pynt på ebay eller noe, men aner ikke hva jeg skal søke opp for å finne ting. Legg gjerne inn tips og bilder :)

Vi tenker også dåp i august, men må ringe kirketorget for å avtale dato. Vi blir 17 voksne og 11 barn i alle aldre. Planlegger tapas, det fungerte veldig godt til forrige dåp. Denne gangen lurer vi på å leie lokale. Hadde det hjemme sist, men da er vi avhengige av å kunne sitte ute å spise (og det er litt risikabelt selv på Sørlandet i august).

Veldig usikker på hvor vi finner et passende lokale.. og pynt har jeg ikke begynt å tenke på enda. Det blir uansett hvite duker :-P

Av dåpskjoler har vi arvekjoler på begge sider av familien, så det blir en av de. Kanskje svigermor skal få viljen sin denne gangen ;)

Jeg følger tråden for tips og bilder ;)

Det blir dåp til høsten, med to vennepar som faddere (har hatt søskena våre på de to første). Snitter og kaker, hjemme hos oss eller mine foreldre. Det blir faddere, besteforeldre, søsken med familie og noen til fra familien. Ca 20 gjester, vil jeg tro. Noen taler og sanger.
Dåpskjole har vi i min familie, hvor mamma broderer på navn og dåpsdato på de som har brukt den. Koselig! Den er i hvit lin/bomullsblanding og ble kjøpt fra en dansk nettbutikk for syv år siden.

Vi tenker også dåp i august, men må ringe kirketorget for å avtale dato. Vi blir 17 voksne og 11 barn i alle aldre. Planlegger tapas, det fungerte veldig godt til forrige dåp. Denne gangen lurer vi på å leie lokale. Hadde det hjemme sist, men da er vi avhengige av å kunne sitte ute å spise (og det er litt risikabelt selv på Sørlandet i august).

Veldig usikker på hvor vi finner et passende lokale.. og pynt har jeg ikke begynt å tenke på enda. Det blir uansett hvite duker :-P

Av dåpskjoler har vi arvekjoler på begge sider av familien, så det blir en av de. Kanskje svigermor skal få viljen sin denne gangen ;)

Jeg følger tråden for tips og bilder ;)
Hvite duker er ett must, ja :D må skrive ned :D
Så fint med arvekjoler, det er det jeg håper at vår skal bli nå :) sånn ser den ut
ImageUploadedByBV Forum1433670366.779474.jpg

Her blir det dåp, men vi har enda ikke fått surret oss til å kontakte den lokale kirka for dato...
Feiringen blir mest sannsynlig på et hotell i bygda og vi skal vel være ca 20 stk (STOR familie).
Faddere blir et par fra hver side av familien (søsken + partner), dvs 4stk.
Av mat skal vi ha snitter, pølser til barn, kaker og håper å få dåpen til i jordbærsesongen (lokale jordbær til dessert):joyful:

Driver også å søker rundt på e-bay for tiden. Mye jalla, men har man en god ide, så har de mye fint til dekorasjoner;)

Søkeord:
- Ribbon (satin)
- Baby boy/girl (kategori: greeting cards and party supply)
- Silver charms baby
- Beads
...etc etc etc..

Vi har bare snakket litt om det, men har veldig lite planlagt. Lyst å ha dåp 50 mil unna hvor vi bor, så jeg utsetter og utsetter planleggingen siden det høres stress ut. Men hele slekta bor der, så det gir mest mening. Han har 2 venner som han ønsker skal være faddere og jeg vil ha min søster og hennes samboer. Mener å ha lest at man må ha 2 (som er med i statskirka) og at det er vanlig med 2-6 stykker.
Har ikke sjekket om vi har dåpskjole, men har sett litt på kjoler på nett. Lurer nesten på om jeg må strikke når jeg så hvor fin din ble MaiMamma2015! :)
Så langt har jeg bare sett på Pinterest etter inspirasjon til kake :D Følger for mer inspirasjon! :)

Her blir det mest sannsynlig dåp i september, i kirken hvor foreldrene til samboeren ligger gravlagt, så føler vi de er litt til stedet også! Blir vel nærmere 30 gjester tenker jeg, stor familie :) faddere er ikke helt bestemt enda, litt usikker på hvem jeg skal velge fra min side. Men tenker 2 fra min og 2 fra hans side.

Dåpskjole har vi i slekta, den er sydd av brudekjolen til farmoren min, og faren min, jeg og mine 3 søstre er døpt i den :) gleder meg til å bruke den <3

Ellers er ikke så mye planlagt ennå, men får vel ringe kirka snart kanskje. Og finne lokale! Mat er jeg usikker på, men koldtbor kanskje?

Her blir det dåp i aug .. Kirka er bestilt..:) blir bedt 29 stk.
Vi har bestemt oss for 2 faddere,kusine av meg og en venn av pappan. Vi har 4 faddere til de andre så må bestemme oss for to til.Vi skal ha det hjemme og servere koldtbord med kaker og kaffe .. Dåpskjolen har tante sydd.

Her blir det dåp, men vi har enda ikke fått surret oss til å kontakte den lokale kirka for dato...
Feiringen blir mest sannsynlig på et hotell i bygda og vi skal vel være ca 20 stk (STOR familie).
Faddere blir et par fra hver side av familien (søsken + partner), dvs 4stk.
Av mat skal vi ha snitter, pølser til barn, kaker og håper å få dåpen til i jordbærsesongen (lokale jordbær til dessert):joyful:

Driver også å søker rundt på e-bay for tiden. Mye jalla, men har man en god ide, så har de mye fint til dekorasjoner;)

Søkeord:
- Ribbon (satin)
- Baby boy/girl (kategori: greeting cards and party supply)
- Silver charms baby
- Beads
...etc etc etc..
Takk for tips på søkeord :) jeg har funnet mye jalla :P

Vi har bare snakket litt om det, men har veldig lite planlagt. Lyst å ha dåp 50 mil unna hvor vi bor, så jeg utsetter og utsetter planleggingen siden det høres stress ut. Men hele slekta bor der, så det gir mest mening. Han har 2 venner som han ønsker skal være faddere og jeg vil ha min søster og hennes samboer. Mener å ha lest at man må ha 2 (som er med i statskirka) og at det er vanlig med 2-6 stykker.
Har ikke sjekket om vi har dåpskjole, men har sett litt på kjoler på nett. Lurer nesten på om jeg må strikke når jeg så hvor fin din ble MaiMamma2015! :)
Så langt har jeg bare sett på Pinterest etter inspirasjon til kake :D Følger for mer inspirasjon! :)
Takk for komplimentet :)
Bare å sette i gang med strikkingen, er utrolig mange fine oppskrifter på dåpskjoler :) :)

Det blir vel i august :) har ikke født enda, så tanken har bare vert innom hodet. Vi skal ha dåpen i Metodistkirken, det er der mannen er døpt og konfirmert, og der vi giftet oss :)

Jeg tror jeg lager maten selv, kanskje grilling og no reker. Vi blir ikke så mange, vi har 3 faddere, så blir det svigermor, min søster, og min tante og hennes mann/ onkel :)

Kjole skal jeg lage selv :)

Det blir vel i august :) har ikke født enda, så tanken har bare vert innom hodet. Vi skal ha dåpen i Metodistkirken, det er der mannen er døpt og konfirmert, og der vi giftet oss :)

Jeg tror jeg lager maten selv, kanskje grilling og no reker. Vi blir ikke så mange, vi har 3 faddere, så blir det svigermor, min søster, og min tante og hennes mann/ onkel :)

Kjole skal jeg lage selv :)
Håper du vil vise fram kjolen :)

Ja, det skal jeg vet du :) håper jeg får set til, ei venninne hadde dåp nå og kjolen var strikket av ei hu kjente og var helt nydelig, skulle gjerne hatt den, men har lovet mannen å prøve ;)
Er mange fine oppskrifter på dåpskjoler :) jeg er dritdårlig på å strikke selv, men tanten min er kjempe flink og har strikket vår :)

Hvem inviterer dere? Barnets tanter/onkler, søskenbarn, besteforeldre og oldeforeldre eller flere? Ble litt usikker på om vi bør invitere min og mannens tanter og onkler. Han er redd de blir skuffet hvis vi ikke inviterer de, men da går vi fra 20 stykker til over 40. Synes det er litt rart å invitere kun til kirke og kake. Hvertfall når de må reise et stykke for å komme.

Hvem inviterer dere? Barnets tanter/onkler, søskenbarn, besteforeldre og oldeforeldre eller flere? Ble litt usikker på om vi bør invitere min og mannens tanter og onkler. Han er redd de blir skuffet hvis vi ikke inviterer de, men da går vi fra 20 stykker til over 40. Synes det er litt rart å invitere kun til kirke og kake. Hvertfall når de må reise et stykke for å komme.
Vi er bare min familie her i Norge, så blir bare min side, men av de så inviterer vi bare de som bor på østlandet. Blir for langt å dra for som du sier, kirke og litt mat/kaffe, så dropper det. Blir to tanter og onkler av meg, i tillegg til en kusine. Resten er nærmere familie, og en venninne med familie.

Hos oss blir det mine foreldre + steforeldre, søsken og stesøsken, mine besteforeldre, min tante, onkel og 3 kusiner (veldig nære de). Fra samboerens side blir det hans søsken, niese, noen av hans tanter (de blir litt "bestemødre" på hans side da begge foreldrene hans er gått bort), hans mormor og muligens et par venner. Så vi ender nok opp med rundt 30 gjester tror jeg :) Vi inviterer de vi tror kommer til å ha mye med barnet å gjøre på en måte :)

Sniker fra februar. Nettopp hatt dåp. Vi var 43 personer. Alt for mange.. Ble mye styr å lage til, selv om det var veldig koselig. Vi hadde i kirken med onkler som fadre. Mini var nesten 3,5 mnd. Hadde lyst å vente til slutten av august- sep. Da er ferien over for de fleste. image.jpgimage.jpgimage.jpgimage.jpgimage.jpgimage.jpg

Vi kommer til å invitere mine og mannens søsken med følge og barn, våre foreldre og evt venner som er faddere. Siden både jeg og mannen kommer fra kull på fire, så blir det mer enn nok å invitere nærmeste familie, 20 voksne og 12 barn totalt.

Back
Topp