Dåp

Lykkeligfargeklatt

<3 lillegutt i magen
Aprilbarna`15
Vet det er tidlig å planlegge.. men er det fler som har startet? :)
selv har jeg allerede planlagt ganske mye, liker å ha ting klart.. mulig det er fordi jeg er førstegangs men også fordi jeg har sett den ene søstra mi med en unge som hadde kolikk de første 3/4mnd og andre søstra som stressa veeldig! tenker at dette orker ikke jeg og vil kose meg med det.. - får vel nok med ammetåka hehe
hva tenker dere?:)

Jeg er også førstegangs og har sånn smått begynt å planlegge litt :-)
Men vi skal ha navnefest, ikke dåp :-)
Har satt av dato, pratet med humanetisk forbund, skrevet en liten gjesteliste og hørt på lokalet.

Jeg har planlagt mye i hode, og har tenkt å ta kontakt med kirke og lokalet så snart baby er født. Vi tenker å be nærmest familie og faddere bare :) dvs. Foreldrene og besteforeldrene våre, tanter, onkler og søskenbarn av babyen

Jeg har ikke tenkt på dåp enda, synes det er altfor tidlig, blir dåp tidligst i midten av august for vår del:) Det vanskeligste blir å finne ut om vi skal døpe på mitt eller samboers hjemsted denne gangen;)

Har begynt å tenke litt.. dvs hvor, når og hvem vi skal be.. vi bor langt unna begges familie, og har vurdert å ha det på et av hjemstedene våre i sommer.. men sambo er fast bestemt på at vi skal ha det her vi bor.. så får heller de som vil komme bo på hotell.. men blir ikke før i midten av august her heller (etter sommerferien), så stresser ikke..

skal ha det i juli her.. så om presten ikke har gudstjeneste blir det en 'velkommen til verden fest'
vi ber nærmeste familie til barnet av de jeg og kjæresten har kontakt med, så ikke alle blir bedt og noen litt lengre ut blir istedet! blir nok å snake med presten etter påska :p

greit å vite at jeg ikke er heelt alene om planlegging hehe :)

Jeg har også begynt å tenke. ;) Jeg vet ca hvem vi skal be, (jeg tror) vi har nok servise til alle så vi slipper å låne, bordene skal stå som en hestesko som sist i stua vår. Dåpskjolen låner vi av foreldrene hans, slik som sist. Og så tenkte jeg å ha små oppsatser på bordene.

Må finne ut når det blir gudstjeneste som passer når mannen er hjemme.

Sniker fra mars jeg, men har er også litt av planene i sving. Vi bor langt vekk fra min familie, og tenker å ha dåpen i sommerferien. Derfor er det greit å få booket kirke, lokale og sånt nå, så vet de som ønsker å prioritere det, at den datoen har vi dåp. Har også begynt å tenke på invitasjoner, noe skal jo denne kjedelige ventetiden brukes på!

Jeg har skrevet gjesteliste, hvem som må ha invitasjon, funnet hvilket design jeg vil ha på invitasjonene, funnet hva jeg vil ha som bordkort (Det blir så fint), funnet dato det passer for alle, dåpskjole har jeg klart da det er tradisjon i vår familie, OG jeg har funnet dåpskake jeg skal lage da jeg elsker å pynte kaker.
Ikke funnet ut av maten eller lokalet, men det blir :)
Dåpen skal være nest siste helg i juni, dette fordi det er veldig greit med dåp når barnet er så lite enda, og vi har nesten sommeren fullbooket.. Fra og med mai til juli så skal jeg og mannen i hvert vårt utdrikningslag, der jeg er forlover og planlegger, vi skal i konfirmasjon, det blir dåp og bryllupet er i starten av juli. Etter bryllupet skal mannen, min søster og svigerfar feire rundår ilag, med storkallas med mange familier, så ja, PUUUH :p
Synes det er greit at ting rundt dåpen er i orden, da det blir mindre stress :)

Vi sliter litt med gjesteliste.
Vi har skrevet sånn ca, men føler det blir feil uansett.
Vi vil ha det så lite som mulig, jeg har en veldig liten familie og liten krets generelt, så det er greit.
Men gubben, uff, vi kunne godt tenkt oss å invitere det ene søskenbarnet, må vi da invitere onkelen (faren til søskenbarnet)? Har ikke noe imot onkelen men vi har liksom ikke noe særlig kontakt annet enn når vi treffes hos svigerfar. Også er det en annen onkel vi kunne tenkt oss å invitere, må vi da invitere søskene hans?
Og kan man invitere en kompis av sambo men ikke kjæresten hans?
Jeg og kjæresten hans har ikke noe til overs for hverandre..

Fant dato i går faktisk!! :p og begynte snakke om lokale med sambo, så vi vet hvor vi skal forhøre oss.. Resten blir planlagt når lille er født.. Men vet at d blir snitter og ikke noe svære greier med mat denne gangen.. Det orker eg faktisk ikke...

Vi vil ha det så lite som mulig, jeg har en veldig liten familie og liten krets generelt, så det er greit.
Men gubben, uff, vi kunne godt tenkt oss å invitere det ene søskenbarnet, må vi da invitere onkelen (faren til søskenbarnet)? Har ikke noe imot onkelen men vi har liksom ikke noe særlig kontakt annet enn når vi treffes hos svigerfar. Også er det en annen onkel vi kunne tenkt oss å invitere, må vi da invitere søskene hans?

det synes jeg absolutt! jeg har værtfall tenkt å gjøre det sånn.. ber de jeg her kontakt med.. kan jo ikke be heele slekta bare fordi man føler man "må" :)
vi har valgt å ikke be kjærestene til fadderene f.eks.. fordi da blir det mange - prøver å be minst mulig så vi kan ha det hjemme :)
hvorfor skal dere be kjæresten til vennen om dere ikke kommer overens.. det kan jo bødelegge mer enn det blir koselig..

Snakket med mamma om det samme - hun mente at dåp ikke er så strengt som f.eks bryllup. Inviter de dere har kontakt med og ønsker skal være der. Her vurderer vi å invitere to av mine tanter m/følge og en av sambos tantet m/følge siden vi har god kontakt med nettopp disse.. ellers tar vi ikke med resterende onkler og tanter.. utenom de blir det nærmeste familie til barnet :-)

Snakket med mamma om det samme - hun mente at dåp ikke er så strengt som f.eks bryllup. Inviter de dere har kontakt med og ønsker skal være der. Her vurderer vi å invitere to av mine tanter m/følge og en av sambos tantet m/følge siden vi har god kontakt med nettopp disse.. ellers tar vi ikke med resterende onkler og tanter.. utenom de blir det nærmeste familie til barnet :-)

Haha, men om det ikke er så strengt som f.eks. bryllup, så er vi like langt igjen :P
Vi tenkte å ta vigsel og navnefest sammen :P
Vi har lenge planlagt vigsel men det har ikke blitt helt den store prioriteringen, men dattera mi skal ha navnefest, det skal prioriteres! :-)
Så da låner vi litt av dagen hennes til vigsel, men det blir en søndag og det blir som en navnefest. Ingen brudekjole, ingen stas på oss, ingen alkohol, ingen fest sådann, bare middag og kake. Mer fokus på hennes dag enn våres.

Haha, men om det ikke er så strengt som f.eks. bryllup, så er vi like langt igjen :P
Vi har lenge planlagt vigsel men det har ikke blitt helt den store prioriteringen, men dattera mi skal ha navnefest, det skal prioriteres! :-)
Så da låner vi litt av dagen hennes til vigsel, men det blir en søndag og det blir som en navnefest. Ingen brudekjole, ingen stas på oss, ingen alkohol, ingen fest sådann, bare middag og kake. Mer fokus på hennes dag enn våres.
:-) inviter de dere har lyst til likevel..!! Annerledes om dere inviterer til stort kirkebryllup lksom.. ikke at dagen betyr mer da, men blir litt mer tradisjonelt om du forstår meg rett

Her blir det og felles bryllup og dåp. Bryllupsdato satt og lokal og kirke var bestillt før vi fant ut at vi hadde mini på vei. Så her fant vi ut å ha det i lag 4 juli. Her blir en mix. Prøver å få inn elementer av begge deler :-)

:-) inviter de dere har lyst til likevel..!! Annerledes om dere inviterer til stort kirkebryllup lksom.. ikke at dagen betyr mer da, men blir litt mer tradisjonelt om du forstår meg rett

Her blir det og felles bryllup og dåp. Bryllupsdato satt og lokal og kirke var bestillt før vi fant ut at vi hadde mini på vei. Så her fant vi ut å ha det i lag 4 juli. Her blir en mix. Prøver å få inn elementer av begge deler :-)

Skjønner hva dere mener og takk for forslag, men syns fortsatt det er ganske ubehagelig.
Men jeg og gubben må sette oss ned i tenkeboksen sammen og finne ut av dette.

Back
Topp