Dåp

Mamstilen

Glad i forumet
Septembermødre <3
Jess, da klarte ikke kontrollfreaken å holde det for seg selv lenger :) har begynt å tenke på dåp, mye fordi kjolen han skal bruke er laget for str 1-2 mnd.. :O

Flere som har begynt å tenke på dåp? Evt hva slags mat skal dere ha? Her vurderes både rømmegrøt med spekemat, gryterett og koltbord.. Andre forslag/erfaringer?

Sent from my iPad using BV Forum

Åjoda du er ikke den eneste som har det... Dette har jeg tenkt på i lang tid :) vi skal ha det hjemme og bestiller smørbrød. Noe alle liker, veldig godt og lite oppvask :) kommer til å ha dåp 16 el 30 nov. Har alt vært i kontakt me kirka. Tenkte også nevne dette for familie at det blir en av disse datoene. Har også kjøpt dåpspynt og vært i kontakt me hun som skal bake dåpskaka. Dåpskjolen er vasket og klar :)

Har tenkt på det ja. :)
Vi kommer til å ha det hjemme som de to andre. Og tror vi lager noe enkel som gryterett. Med salat, og pølse til barna.
Før har vi hatt koltbord med masse retter.. (og masse arbeid.)
Enkleste er ofte det greieste. ;)
Har en flink mamma som hjelper til med matlaging og baking. Men klarer det meste selv også.
Dåpskjolen henger hos mamma. Guttene har blitt døpt når de har vært 3 mnd og 3 og en halv mnd. Vet ikke helt når det blir dåp her. Må se ann når det passer.

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Bra det er flere enn meg som begynner å tenke på dåp! Jeg har allerede kjøpt inn litt div og vurderer å begynne å lage invitasjoner, kjeder meg mens vi går å venter på lille!

Jeg tror vi faktisk kommer til å ha dåpen siste søndag før jul. Da er han ca 3 måneder og vil nok passe dåpskjolen som går i arv. Vi tenker å leie lokale, og ha koldtbord. Litt usikker på om vi skal bestille alt eller lage selv.

Hvor mange blir dere? Vi har lyst til å be nærmeste familie og venner. Har veldig lyst til at vennegjengen skal komme, vil gjerne involvere dem. Tenker at vi kommer til å være mer med dem enn feks våre tanter/onkler osv. Hva tenker dere om hvem som skal involveres?

Vi har også tenkt på dette og lokale er bestilt! ;) skal ha dåpen i romjula... Håper berre vi får plass i kirka då! Fekk ikkje holde av plass før ungen var født! ;)

Skal leige lokale og ha koldtbord! :) vi bur på austlandet, men eg e vestlending så vi skal ha dåpen der eg kjeme frå! :) så då passa det godt i romjula sia vi allikavel skal feire jul der!

Sent from my iPhone using BV Forum

Vi skal ikke ha dåp. Men hvis vi skulle hatt er det jo en god tid å planlegge nå før en går inn i ammetåke og travle dager med den lille i hus! Alltid fint med det som er gjort :) Var i en dåp i vår med tapas som var veldig godt, og kaker så klart. De hadde fordelt matlagingen blant gjester, og bestilt noe.

Jeg vil ikke ha dåp :P Men han vil.
Ser nesten ut som om det går min vei, for det er ikke litt sjans engang at vi har råd til å holde dåp nå som vi nettopp har kjøpt og trenger mye nytt inventar :P

Vi skal ha dåp, før jul tenkte vi :) Satser på slutten av november. Da er han ca 2,5 måned. Må passe inn i dåpskjolen ;) Kommer til å ha lokale, ellers får vi ikke plass (nærmeste familie er stor!). Vet ikke hva vi skal ha til mat ennå, men mulig koldtbor, tapas buffet, middag eller thai mat :) Får se etterhvert. Kaker kommer folk til å bake i familien, også kommer vi nok til å bestille en også :p

Har skjønt på venner og familie som har hatt dåp siste tiden at det er vanlig å bruke dåpskjole kun i kirken og deretter ha på andre penklær på festen etterpå. Hva kommer dere til å gjøre? Tenkte i utgangspunktet å bruke dåpskjole hele dagen, men skjønner nå at det ikke er så vanlig, så da ble jeg litt i tvil..

Har begynt å planlegge den her også ;)

Sent from my iPhone using BV Forum

Tenkte på siste helgen i november her og. Har satt min mor på prosjekt dåpskjole. Hun laget en som verken broren min eller jeg passet for vi var for store. Men om hun er 2mnd går det kanskje fint, ellers skulle hun lage en ny:) Ellers har vi ikkh planlagt mer.

All planlegging er gjort :) mangla berre å få det gjort ;) men det begynna eg ikkje med før eg veit at alt e bra og at ho e utkommen <3 Og når eg har fått tilbakemelding fra kyrkjekontoret når det er ledig og passar! :)

Sent from my LG-D802 using BV Forum mobile app

Vet hvem vi skal be, hva vi skal spise og hvor vi skal være, men resten får vente til han er kommet til verden og vi vet dato når det blir :)

I vår førstefødtes dåp, og andre jeg har vært i, så var dåpskolen på i kirken og i begynnelsen på sammenkomsten etterpå. Deretter har barnet fått mer "komfortable" klær for resten av dagen :) I forhold til mating er det greit å unngå å grise på kjolen, og f.eks strikkede dåpskoler kan fort bli litt for varm i et varmt lokale.

Har jeg tenkt på lenge.... ;-)

Vi håper å få til dåpen i romjula og jeg har allerede anskaffet bordløper, stearinlys og diverse på salg.... :-) Vi regner med å leie det lokale grendehuset, men når det gjelder mat er vi litt usikre. Hadde et enormt hjemmelaget koldtbord i dåpen til storebror, men jeg var utslitt da dagen kom, så hadde tenkt å unngå det denne gangen. Vi har vært innom pinnekjøtt, sodd og viltgryte i håp om å gjøre det litt "enkelt", men da vi har en del med både matallergier og vegring mot en del type mat kjennes det vanskelig å finne noe alle kan spise, så akkurat nå heller vi mot å ordne spekematbord. Gleder meg som en unge til kakebakingen. :-) Det eneste som plager meg er at alle disse allergiene gjør det litt kronglete å få til noe som er godt og som alle kan spise, så mistenker det blir mange sorter og et hav av rester...... :-p

Angående antrekk bruker vi dåpskjolen kun i kirka, noe annet blir for upraktisk...... Lille skal døpes i en kjole som bestemora til samboer sydde for mange herrens år siden og som hele slekta hans er døpt i, så tar ingen sjanser på at den blir ødelagt!!!! Storebroren ble ikledd en skjønn liten krittstripete dress i sin dåp. Bukse, vest, skjortebody og tversover... Så fin så!!! Lille får nok enten bruke den eller evt hjemmestrikket bunad om mormora får den ferdig...... :-)

Vi kommer til å bruke dåpskjolen i kirka og til noen bilder. Så blir det bunad jeg har sydd til "festen". Har sett veldig mange søte dåpsantrekk på etsy osv, hvite dresser feks. Hadde jeg ikke allerede hatt bunad ville jeg nok gått for noe sånt :)

Jeg har begynt å ordne bordkort alt ( og pjokken er ikke født engang :P )
Håper på samme maten som i storebror sin , altså viltgryte , var iallefall en super suksess :D

skal ikke ha dåp, men kanskje en familiesammenkomst evt navnefest. koldtbord eller snitter eller mat som er kald,men kan stå framme litt lenge. tapas, spekemat,salater, diverse tilbehør. syns det er greit, mindre stress med tanke på at varmmat blir kald ;) men det er meg da :p

Her blir det nok i slutten av november, med lokale og gryte/m ris, salat og hjemmebakt loff.. Har en pappa som er litt mer enn gjennomsnittlig glad i å lage mat ;) ellers blir vi rundt 30stk tenker jeg, med våre foreldre, søsken og besteforeldre og selvfølgelig faddere! Må se ann, men tror ikke det blir med våre tanter og onkler..

Sent from my Nexus 4 using BV Forum mobile app

jeg har kjøpt inn litt ting til dåpen, som noen bittesmå blå smokker og bittesmå blå bamser som skal sitte på bordkortet, en blå løper og blåe servietter. og fått blå lys av søsteren min fra nevøen min sin dåp. tenker litt på å begynne å skrive gjesteliste, men får ikke meg selv til å gjøre det helt enda.

vi skal ha den på Østlandet, i kirka min mann ble døpt i håper jeg. eller i kirka som mine forfedre ble døpt i. hele slekta er på Østlandet, så er enklere for oss å ta det der enn på Vestlandet der vi bor. enklere å leie lokale også, så får slekta hjelpe til å pynte :P

håper noen av jegerne i familien kan stille opp med elge kjøtt eller noe å lage gryte =) men har nok av kokker i familien, så mat slipper jeg sikkert å tenke på selv, og kaker håper jeg folk rundt stiller opp med, hvis vi spør pent..
også må jeg vel bestille en dåpskake selv til lille gutt =) vi tenkte å ha dåpen i januar, men ble litt bekymret om han kanskje vil være for stor til dåps kjolen da...

jeg tror jeg har tid nok til å planlegge dette de neste månedene og ikke kommer til å angre på at jeg ikke gjorde det før han kommer :P

Back
Topp