Dåp / navnefest

[QUOTE="Noelialita, post:

hvor lenge etter fødsel skal dere ha dåp da? Er så redd for at å sende invitasjon uka/ 2 uker etter fødsel blir for kort tid siden vi ikke vet når fødselen blir, men tørr ikke sende ut før heller med tanke på at det må passe med kirke og lokal før vi inviterer :p[/QUOTE]

I august, så han vil være 3,5-4mnd om han kommer til termin. Tenker å sende invitasjoner senest starten av juni. Ville nok ikke valgt før ungen kommer nei, man vet ikke om kirka har plass eller om lokalet man ønsker er ledig. Mange som må forandre en helg frem eller tilbake alt ettersom om de har en dato de ser for seg :)
 
Da er vell din mini 1,5 måned? Hva planlegger du på forhånd? Sender du invitasjoner osv før fødsel eller hvordan gjør du det med kirke og lokal osv?

Ja, det kan bli hektisk! Hehe. Vi kommer nok til å ta en muntlig «save the date» snart og så sende ut offisielle invitasjoner kort tid i forveien. :) Kirken hvor vi skal døpe har to mulige datoer som vi står mellom. Og festlokale eier vi selv. Så sånn sett kan vi ta det veldig på sparket. Men vi må si ifra i god tid fordi store deler av mannen sin familie bor i Danmark. Vi har en stor familie så det blir nok sendt ut invitasjoner til rundt 70 stk. Men vi planlegger koldtbord, så det blir ikke så dyrt likevel. :)

Alt dette er jo forutsatt at alt går bra og som planlagt med fødsel og barseltid. :)
 
Jenta mi døpte seg når hun var 4, 5mnd(3 mnd korrigert), og det passet svært dårlig for henne.. Hun ble overstimulert og jeg endte med å bruke halve dåpen inne på soverommet med puppen ute.. Haha. Håper neste er litt annerledes, (hun hadde en skeptisk periode rundt den alderen) :) Litt usikker på hva vi skal gjøre denne gangen, enig med andre over her at det hadde vært greit å tatt det i august, helgen før skolestart eller noe. Men inviterer ikke så mange, så vurderer det etter fødsel tror jeg. Høstferien kunne jo også vært ok. :) Vi blir nok ikke så mange, men synes det er litt stress likevel, siden familien til mannen kommer langveis fra og må bo med oss..
 
Jeg husker jeg planla dåpen i god tid sist (handla mye stæsh på wish i god tid), og har allerede tenkt på tidspunkt ☺️
Vi er bortreist i hele august, så kommer til å høre om kirke den 27. september - samme dåpsdag som meg! Det er litt koselig. Vi velger å døpe, selv om vi ikke er ordentlig kristne som går i kirka ellers, så får barna velge videre (konfirmasjon og bryllup).
Storesøster var 5 mnd da hun ble døpt. Var så fullt i kirkene ellers og det har mye som skjedde. Var 10 barn som ble døpt samtidig, så var kun barnedåp og ikke gudstjeneste. Gikk kjempefint. Dette var i november, og vi har mange i familien som bor langt unna, men veldig glad for at dette var noe de prioriterte og tok seg fri for å bli med på ❤️
 
Jeg husker jeg planla dåpen i god tid sist (handla mye stæsh på wish i god tid), og har allerede tenkt på tidspunkt ☺️
Vi er bortreist i hele august, så kommer til å høre om kirke den 27. september - samme dåpsdag som meg! Det er litt koselig. Vi velger å døpe, selv om vi ikke er ordentlig kristne som går i kirka ellers, så får barna velge videre (konfirmasjon og bryllup).
Storesøster var 5 mnd da hun ble døpt. Var så fullt i kirkene ellers og det har mye som skjedde. Var 10 barn som ble døpt samtidig, så var kun barnedåp og ikke gudstjeneste. Gikk kjempefint. Dette var i november, og vi har mange i familien som bor langt unna, men veldig glad for at dette var noe de prioriterte og tok seg fri for å bli med på ❤️
Jeg vet at min familie vil slippe alt de har i hendene å komme uansett dato, er mer hans familie jeg er skeptisk til. De har liksom ikke vist stor interesse og viljestyrke med storebror, så forventer ikke mer interesse til lillesøster. Vi er heller ikke noe superkristne, men tenker dåp er en fin tradisjon og er ingen endelig avgjørelse. Barna selv bestemmer til konfirmasjon om de fortsatt vil være i kirka :)
 
Vi er ikke enige om barnet skal døpes eller ikke. Jeg vil ha dåp og far nekter :bag: Blir vel rundt jul OM jeg får viljen min.
 
Dette er ikke kritikk eller noe, jeg bare genuint lurer :) Kan jeg spørre dere som ikke er kristne, men som velger å døpe barnet - hvorfor? Jeg skjønner at det er ganske vanlig, men bare forstår ikke helt hvorfor? :)
 
Jeg skulle ønske dette temaet bøe tatt opp under skjult forum og ikke åpent forum:p
 
Press fra familie

Ja, det kan jeg forstå er en grunn. Har egentlig veldig kristen familie selv, men samboer og hans familie finnes ikke kristne. Men for meg så er dette mitt og hans valg, ikke familien min sitt. Var samme med bryllupet vårt, alle i min familie forventer at man skal gifte seg i kirke, men det ville ikke vi, og vi giftet oss borgerlig - ingen som sa noe (høyt iallefall :p) på det :)
 
Ja, det kan jeg forstå er en grunn. Har egentlig veldig kristen familie selv, men samboer og hans familie finnes ikke kristne. Men for meg så er dette mitt og hans valg, ikke familien min sitt. Var samme med bryllupet vårt, alle i min familie forventer at man skal gifte seg i kirke, men det ville ikke vi, og vi giftet oss borgerlig - ingen som sa noe (høyt iallefall :p) på det :)

Her blir det navnfest denne gangen. Ellers møter ikke mor opp ;)
 
Dette er ikke kritikk eller noe, jeg bare genuint lurer :) Kan jeg spørre dere som ikke er kristne, men som velger å døpe barnet - hvorfor? Jeg skjønner at det er ganske vanlig, men bare forstår ikke helt hvorfor? :)

Jeg er ikke kristen men synes det er en fin tradisjon. Nå er samboer imot dåp (han er heller ikke kristen), så da blir det nok ingen dåp her.
 
Jeg er ikke kristen men synes det er en fin tradisjon. Nå er samboer imot dåp (han er heller ikke kristen), så da blir det nok ingen dåp her.

Ja, det er mange som sier at det er en fin tradisjon å gifte seg i kirken og samme med dåp, men jeg forstår det fortsatt ikke helt? Man velger jo da å gifte seg eller døpe barnet "i guds hus" og liksom innvie(?) babyen i kirken og kristen tro da? Man sier jo sånt som "dette barnet skal oppdras i kristen tro" osv, og da tenker jeg bare at det er rart å gjøre det om ingen av foreldrene er kristne.
 
Dette er ikke kritikk eller noe, jeg bare genuint lurer :) Kan jeg spørre dere som ikke er kristne, men som velger å døpe barnet - hvorfor? Jeg skjønner at det er ganske vanlig, men bare forstår ikke helt hvorfor? :)
Jeg nektet faktisk å la storebror døpes. Jeg finnes ikke kristen, og står ikke i kirka og lyver om det heller. Far er heller ikke kristen, men mente vi skulle gjøre det pga tradisjon. Tradisjon er ikke en god nok grunn her i huset. :bag:
Jeg ville gjerne ha navnefest, men det ville ikke han gi meg, så da ble det ingen markering. Helt greit nå, siden vi (jeg og mannen) ikke orker å stresse med tilstelninger, og vi slipper at det blir urettferdig. Så her blir det ingenting.
Men mulig jeg drar en "barselfest" første helgen etter fødsel, sånn at alle får hilse på babyen samtidig og vi kan trekke oss stille og rolig tilbake og slappe av i noen uker.

Edit: "far" er eksen
 
En ting er å stå i kirka og ljuge, men noe annet å tenke på er jo også at kirka håver inn cash (statsstøtte) for hvert hode som står registrert. Penger som kunne gått til noe mer samfunnsnyttig.
 
Dette er ikke kritikk eller noe, jeg bare genuint lurer :) Kan jeg spørre dere som ikke er kristne, men som velger å døpe barnet - hvorfor? Jeg skjønner at det er ganske vanlig, men bare forstår ikke helt hvorfor? :)
Jeg er kristen på en måte, der jeg tror på at det er noe mellom himmel og jord, og diverse av historiene, men jeg tror ikke på alt. Tenker også at dåp er en veldig fin tradisjon som samler familie, og gir barnet mulighet til kristelig konfirmasjon og bryllup (dette valget kan jo selvfølgelig barnet også ta seinere om man velger å ikke døpe) Det er heller ikke en drastisk avgjørelse som omskjæring, hull i ører osv som barnet ikke kan endre på om det er uenig. Syns budskapet i dåp også er litt fint :)
 
Jeg skulle ønske dette temaet bøe tatt opp under skjult forum og ikke åpent forum:p
Kan jo ta dette temaet opp på skjult også :) startet her for at flest mulig skulle svare (også fra andre termingrupper) siden jeg var nysgjerrig :p
 
Dette er ikke kritikk eller noe, jeg bare genuint lurer :) Kan jeg spørre dere som ikke er kristne, men som velger å døpe barnet - hvorfor? Jeg skjønner at det er ganske vanlig, men bare forstår ikke helt hvorfor? :)

Jeg er ateist, men jeg ønsker å døpe barna mine. Jeg forklarer gjerne tanken bak for min del, siden det sikkert er noe som flere kan kjenne seg igjen i. Beklager på forhånd hvis det blir litt langt.

Det skaper mening for meg å markere viktige begivenheter som fødsel, overgang til voksenlivet, ekteskap og død. Disse store livsbegivenhetene markeres jo også over hele verden på forskjellige måter. Og akkurat i Skandinavia er det lang tradisjon for dåp for å markere fødsel og innlemming av et nytt medlem i familien og samfunnet. Og slik som seremonien gjennomføres i dag er den preget av en kristen kulturarv. Men den kristne dåpen i Norge er også et kulturminne av hvordan man markerte fødsel også før vikingtiden og kristningen i Norge, blant annet med å ta vann over hodet på barnet.

Navnefest er jo i dag funnet opp som et alternativ til den kristne dåpen, som også er kjempefint, fordi da får de som ikke finner mening med kristen tradisjon også en måte å markere fødsel på som minner om den gamle tradisjonen med dåp, men uten religiøse innslag. Men for folk som meg som ser på dåpsermonien som et rituale og en markering og som ikke nødvendigvis er imot den kristne kulturarven, så går det helt greit for meg at det er religiøse rammer rundt. Jeg synes faktisk det bare blir enda mer høytidelig, med dåpskjole, faddere, døpefont og så videre. Men alle har jo forskjellig smak. Og om noen år er sikkert tradisjonen helt borte og vi feirer på en måte som vi har lært fra amerikansk TV i stedet. Hehe. Men verden går fremover. Så det er også helt greit for meg. Jeg bare liker tradisjoner. Håper jeg klarte å gi seg et svar. :)
 
Jeg vet at min familie vil slippe alt de har i hendene å komme uansett dato, er mer hans familie jeg er skeptisk til. De har liksom ikke vist stor interesse og viljestyrke med storebror, så forventer ikke mer interesse til lillesøster. Vi er heller ikke noe superkristne, men tenker dåp er en fin tradisjon og er ingen endelig avgjørelse. Barna selv bestemmer til konfirmasjon om de fortsatt vil være i kirka :)


Ååh så kjedelig at den siden er slik ❤️ Vi har hele min familie i umiddelbar nærhet, samt en del familie i nabobyen, men samboers familie bor en flytur (45 min) unna. De har imponert meg siden storesøster kom til, og vi treffer dem annenhver mnd, minst - selv om det er type storfamilie på 50-og noen når vi er på middag (de er 7 helsøsken, og inngifta søsken, og mange barn, haha). Veldig glad for det, da det tydeligvis ikke er en selvfølge (som jeg mener det bør være da) ❤️

Er de mere reisevillige når det er ferietid da? Eller hvis dere gir beskjed i gooood tid?
 
Ååh så kjedelig at den siden er slik ❤️ Vi har hele min familie i umiddelbar nærhet, samt en del familie i nabobyen, men samboers familie bor en flytur (45 min) unna. De har imponert meg siden storesøster kom til, og vi treffer dem annenhver mnd, minst - selv om det er type storfamilie på 50-og noen når vi er på middag (de er 7 helsøsken, og inngifta søsken, og mange barn, haha). Veldig glad for det, da det tydeligvis ikke er en selvfølge (som jeg mener det bør være da) ❤️

Er de mere reisevillige når det er ferietid da? Eller hvis dere gir beskjed i gooood tid?
Jeg vet ikke. Typ farmora kom innom 30 min i sommer før de skulle videre en annen plass (40 min unna oss) og hadde ikke tid å treffes flere ganger. Farmora, farfaren og lillebrødrene (13-15 år gamle) feiret jul samme plass de var i sommer, og hadde tid til å treffes noen timer den ene dagen, når store deler av slekta også var der. Det vil si at farmora traff han 1 gang per halvår. Farfaren gikk vell 1,5 år mellom denne jula og sist han traff sitt eneste barnebarn. Tror ikke jeg skal skrive så veldig mye mer her offentlig, sånn plutselig om noen skulle kjenne seg igjen :p Heldigvis er jeg, samboer og sønnen vår veldig heldig med at min familie stiller opp, kjører 1,5 t på kort varsel om vi trenger, og ringer og henter og passer på å være tilstede hele tiden. Merker det veldig i rolleleken til sønnen vår, at mormor, morfar, tante osv er med i leken :Heartred
 
Back
Topp