Dåp / navnefest / ingenting?

Hvorfor ikke? Hvordan reagerer familien?

Vi, eller mest jeg, tenker det samme. Har sagt ifra til min familie, men vet ikke helt hva svigers forventer.
Fordi jeg har ingen tro på dåp i kirka, for de står ikke for det som står i bibelen uansett. Er kristen selv, men lever etter mine egene ting altså. Har ikke kontakt med så mange , og det er jeg som bestemmer:) Faren er muslim og de velsigner barnet, men han har gitt beng i barnet til nå, så da behøver han ikke å komme å skal lage i stand noe når hun er født heller!

Her blir det dåp. Regner med det blir når han er et par mnd gammel :)

Her blir det dåp :) Her vi bor har de gudstjeneste på ei seter én gang i året. Og min datter på snart fire ble døpt der. Veldig fint med utedåp :) Så planlegger dette med mageboeren også :) Har også planer om bryllup den dagen,for jeg og sambo er ikke så veldig glad i oppmerksomhet,så da blir fokuset på dåpsbarnet og ikke oss :) Så slipper gjestene å kjøpe gaver til oss :) Kommer til å invitere til dåp,så får bryllup bli en overraskelse ;)

Blir dåp her:) ikke på grunn av tro men en fin tradisjon :) å en god grunn til å samle familiene til snuppa :)

Her blir det dåp og bryllup i ett. Da vi akkurat hadde satt dato for bryllupet bare noen uker før vi fant ut at vi var gravide. Ville ikke utsette bryllupet og fant ut etterhvert at vi kan jo ta det på likt i stedet for å stresse med 2 forskjellige "fester" så tett i hverandre.

Her blir d dåp som våre 2 andre også hadde :)

Her blir det verken dåp eller navnefest, men en velkommen-til-verden-fest:) ingen seremoni, men en uformell sammenkomst hjemme hos oss med familie og venner. Selvom vi ikke velger dåp eller navnefest i regi av humanetisk forbund vil vi gjerne feire at det lille vidunderet endelig har kommet til oss❤

Hvordan reagerer familien på det da? Ikke at jeg bare er opptatt av det altså, men syns dåp er fint fordi familiene samles- så kunne på en måte tenkt meg å ha et alternativ til dåp.. Kan jeg spørre litt hvordan dere har tenkt å gjøre det?

Hvordan reagerer familien på det da? Ikke at jeg bare er opptatt av det altså, men syns dåp er fint fordi familiene samles- så kunne på en måte tenkt meg å ha et alternativ til dåp.. Kan jeg spørre litt hvordan dere har tenkt å gjøre det?
Siden vi ikke er kristne noen av oss, er det helt unaturlig med dåp. Vi er døpt og konfirmert begge to, men har meldt oss ut av statskirken i voksen alder. Vi kommer til å sende ut invitasjoner som til en vanlig dåp. Tenker å skrive noe slikt som "siden vi har valgt og ikke døpe eller ha navnefest i regi av humanetisk forbund er det likevel viktig for oss og ha en feiring sammen med familien. Det vil bli en velkommen-til-verden-fest for .... lørdag da og da osv":) Vi kommer til å ha middag og kakebord, pynte oss og ta bilder. Det blir som en dåpsfest, kanskje litt mer uformell;) men uten noen form for seremoni. Om vi har det hjemme hos oss eller ikke har vi ikke snakket om, får se hvor mange vi tenker å be. Det kommer nok til å komme noen reaksjoner fra familien, men vi gjør det slik fordi det er riktig for oss:) ser ingen grunn til å ikke feire et nytt familiemedlem bare fordi man ikke tilhører noe trossamfunn;)

Dåp :)

Back
Topp