Dåp/barnevelsignelse/navnefest

Vi finnes ikke kristne. Jeg er verken døpt eller konfirmert i kiken. Vi døper i kirken fordi det er en tradisjon i vår familie. Så kan barnet velge når han blir 15 om han vil konfirmeres i kirke, borgerlig eller ingenting.
 
Vi skal ha navnefest, og det blir nok endel folk. Rundt 30 hvertfall, vil jeg tro. Jeg tenker at vi skal ha snitter, mine foreldre og min bror har jobbet som kokker og kan hjelpe meg å lage nydelige snitter. Så blir det kaker og kaffe. Jeg tenkte å bake en kake, så får jeg noen av gjestene til å bake litt, så skal jeg kjøpe selve dåpskaken av ei her i Bergen som er ufattelig flink! Har allerede vært i kontakt med henne :) Lokale er jeg ikke sikker på, men tror faktisk det er et her i borettslaget man kan låne. Dåpskjolen blir fra min familie, samme som jeg er døpt i. Så her er det meste på stell :)


Sent from my iPad using BV Forum
 
Vi er ikke kristne. Selvom jeg både konfirmerte meg og giftet meg i kirken. Mannen min ville egentlig ikke ha no dåp. Men en gravid over hormonell kone får det som hun vil:p haha! Men jeg vil det pga tradisjon og at da kan sønnen vår velge selv om han vil konfirmeres i kirka eller borgerlig når den tid kommer uten at det blir no mer stress:)

Sent from my HTC One SV using BV Forum mobile app
 
Måtte kikke på nettet nå når humanetisk forbund har seremoni på det nærmeste stedet her i nærheten, og det er i begynnelsen av april. Kunne godt ha vært litt senere, men da er det ikke før i oktober og det er litt sent.
Har satt påminnelse i kalenderen om påmeldingsfristen i slutten av februar. Bør jo sende ut innbydelse en måned før, så melder vel bare på å sender ut invitasjon og så får jeg planlegge klær og mat etter det. Har muligheten til å ha selskap hjemme denne gangen, så da trenger vi ikke booke noe sted. Klarer alltids å lage noe enkel servering og kaker - og eventuelt få hjelp av mamma og søstern til å bake hvis jeg er sliten.
Har jo vært igjennom dette en gang før så kjenner at jeg er mer rolig på det nå. Har bunad til meg og har dåpsdrakt (mamma syr sikkert ny om den er alt for stor). Ingen faddere. Inviterer de i familien som er involvert i baby.


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Når det kommer til faddere TROR jeg det ender på min lillebror, hans kone, fetteren min som jeg har mest kontakt med (som gleder seg veldig til å bli "onkel"), min samboers bror, og bestevenninna til samboer. Det er iallfall de vi har snakket om, ingen er spurt eller noe som helst.
Dette med at faddere skal ha ansvaret for barnet hvis vi dør, er kanskje litt feil, siden barnevernet da vil se på nærmeste familie, og så finne noen som er egnet og villige, om de er faddere eller ikke har ingenting å si. Fetteren min, feks, ville være helt uaktuell hvis jeg skulle bestemme hvem som skulle ta seg av barnet, han kommer til å være en super lekekamerat og "onkel", men per nå hadde det vært uaktuelt å ha ansvaret for et lite barn.

Vi er ikke kristne, men jeg har vokst opp i et aktivt kristent hjem, og slekta mi, både på morrside og farsside, er i stor grad aktive kristne. Tror mormor hadde sluttet å prate til meg hvis jeg ikke døpte barnet mitt (kanskje ikke så drøyt da), og vi synes det er riktig å døpe, både i forhold til tradisjon, familie, valg før konfirmasjon og slike ting.

Tror vi må servere noe mer middagsliknende i dåpen, alle fra min side har fire timers kjøretur for å komme seg hjem etter dåpen, så da tenker jeg at gryterett eller noe slikt kanskje er bedre enn snitter. Alt av kaker må jeg nok lage selv, siden eneste jeg føler jeg kan spørre om det, er min svigerinne, og da er det ikke noe særlig med minst fire timer i bil et par dager før kaken skal serveres.

Det er neimen ikke bare lett!
 
Her har vi snakket om det noen ganger, og føler det ikke er noe stress. Vi har et barn fra før og ordnet en fin dåp da, og satser på å gjøre det ganske likt denne gangen også :)
Vi inviterer kun nærmeste familie til dåpsbarnet, altså besteforeldre, oldemor, tanter, onkler og søskenbarn. Faddere denne gang er vi litt usikker på, for det er vanskelig når det føles som man må velge utifra hvem våre søsken har valgt tidligere... :/ Så den er litt kinkig bare..!! Ellers gjør vi det enkelt med å bestille koltbord, familie bidrar med kaker og så får vi alle en fin dag med feiring for dåpsbarnet :)
 
Jeg har allerede spurt faddere og gudmor. Navn har jeg noenlunde kontroll på. Vet hvilken kirke jeg vil bruke, og hvilken katering jeg vil ha, Kake og mat. Hehe.. så ja. Må bare vente til hun er født. Se hvordan det står med barnefar (venter på meklings time) og bestille. . Hehe
 
Planlegger dåp og fest etterpå, med nærmste venner og familie :) Vi ser for oss band (av kamerater av oss) og en skikkelig festdag. Tenker at søstrene mine skal få være fadder!!


Sent from my iPad using BV Forum
 
Dere som skal ha både faddere og gudforeldre - hva er forskjellen?
Jeg har bare hørt at jeg har faddere, men samboer har gudmor og gudfar (men er usikker på om han har andre faddere).
 
Jeg har bestilt lokale og meldt på navnfest. Her er det ikke aktuelt med noe dåp da jeg meldte meg ut av statskirka som 10 åring og vil ikke ha noe med kirka å gjøre etter det. Så her blir det navnfest den 10.mai med ca 40 gjester totalt(barn og voksne), alt av lokaler var så og si utleid alle helger i mai og nærliggende helger til mai så måtte bare pent bestille alt nå :)

Mat og sånt tar jeg etterhvert, men tenker enkelt koldtbord hvor jeg skal spørre om flere familie medlemmer kan ta med litt hver, blir alenemor så litt for mye å betale alt selv. Vil samle hele "extended family" da jeg har ekstremt liten familie og vi er ikke såå nære, men har da mange "tanter" som da har vært som reservemammaer for meg som da betyr ekstremt mye for meg.

Er jo ikke noe offisielle faddere på navnfester, men kommer til å spørre venninna mi og lillebrodern til å være faddere og så lage en liten plansje til dem som de skal få på festen.
 
Jeg har bestilt navnefest (seremonien) allerede! Valgte 1.juni...det er ikke så mange datoer i året å velge mellom, så enten april eller juni som var aktuelle. Sist var vi treige med å bestille dag, og da fikk vi ikke plass før gutten vår var nærmere 9mnd. Ville unngå det denne gangen (fordi jeg da er tilbake i jobb igjen og det ville blitt for stressende for min del). Ellers har jeg ikke tenkt no særlig på selve festen...blir nok ikke gjort før en stund etter at lille er her heller kjenner jeg meg selv rett ;)
 
Dere som skal ha både faddere og gudforeldre - hva er forskjellen?
Jeg har bare hørt at jeg har faddere, men samboer har gudmor og gudfar (men er usikker på om han har andre faddere).

Gudmor/gudfar et de som bærer barnet til dåpen...de andre er faddere:)
 
Gudmor/gudfar et de som bærer barnet til dåpen...de andre er faddere:)

Hvordan kan man da ha en gudmor og en gudfar? Bare en person kan jo bære barnet. ;)
Ble plutselig vanskelig for meg dette. Hihi :p
 
Er det bare jeg som er fryktelig unormal og enormt tidlig ute, som har begynt å tenke på dette?

Jeg tenker på hvem som skal bli spurt om å være fadder, hvem som skal inviteres, hva vi skal spise, hvordan jeg kan pynte, hvor vi skal være osv osv...
Dåpskjolen ligger klar, skal snart få kommet meg til et renseri for å høre om de kan få bort flekkene (jeg og min lillebror har brukt den, så den har ligget på loft i 28 år siden sist).

Hverdagen min består i å sitte på sofaen, og se på tv samtidig som jeg har pc i fanget, så jeg har vel litt mer tid til å tenke på slikt enn "alle andre", men likevel, kanskje ikke jeg er alene? :)

Du er så absolutt ikke unormal. Dette er også tanker jeg tenker på. Tenker liksom det kan være greit å ha noen ting klart frem til lille kommer for da blir det jo nok å holde fingrene i. Vi døpte Milio Andreas da han var 3 mnd, og har også planer om å gjøre det denne gangen:)

www.familielykke.blogg.no
 
man kan ikke ha gudmor OG gudfar, enten eller...

Synes så mange snakker om "gudmor og gudfar", men kanskje de bare slenger på den andre, slik at det blir litt som "tante og onkel" på et vis.
 
Du er så absolutt ikke unormal. Dette er også tanker jeg tenker på. Tenker liksom det kan være greit å ha noen ting klart frem til lille kommer for da blir det jo nok å holde fingrene i. Vi døpte Milio Andreas da han var 3 mnd, og har også planer om å gjøre det denne gangen:)

www.familielykke.blogg.no


Jeg tenker også som så at tiden går fort nok til vinteren. Jeg skal bruke samme dåpskjole som jeg selv brukte, og jeg var 2 1/2 mnd da jeg ble døpt, så det blir vel gjerne noe sånn med babyen også, siden jeg ikke aner hvilken størrelse den er heklet i må jeg ta utgangspunkt i meg selv. Får vi en kjempebaby, må vi vel døpe før. ;-)
 
Jeg har nok ikke planlagt noe ennå. Jeg håper på dåp med nærmeste familie og faddere. Har en drøm å døpe barnet på hjemplassen min. Har litt idé om hvem fadderne blir. Og det blir nok egen produsert mat og kaker. Dåpskjolen er klar, bestefarens.

Fra mobil enhet
 
Back
Topp