Dåp/barnevelsignelse/navnefest

Anemonen

Forelsket i forumet
Januarhula 2014
Er det bare jeg som er fryktelig unormal og enormt tidlig ute, som har begynt å tenke på dette?

Jeg tenker på hvem som skal bli spurt om å være fadder, hvem som skal inviteres, hva vi skal spise, hvordan jeg kan pynte, hvor vi skal være osv osv...
Dåpskjolen ligger klar, skal snart få kommet meg til et renseri for å høre om de kan få bort flekkene (jeg og min lillebror har brukt den, så den har ligget på loft i 28 år siden sist).

Hverdagen min består i å sitte på sofaen, og se på tv samtidig som jeg har pc i fanget, så jeg har vel litt mer tid til å tenke på slikt enn "alle andre", men likevel, kanskje ikke jeg er alene? :)
 
Då e me 2 :) Har mesteparten av planane klare, må berre bestemme oss for kva familie sin dåpskjole me skal bruke :)
 
Jeg har og begynt å planlegge. Tenker på hvilken kirke jeg skal ha. Har funnet meg lokale, så nå funderer jeg på om vi skal bestille mat eller lage selv. Venter til januar med å sjekke priser da. Vi har en dåpskjole i familien så den blir det uansett, men navnet til bebisen blir ikke sydd på før etter fødsel tenker jeg når vi er sikker på hva han skal hete. Faddere blir søsken. Eneste jeg tenker på er at jeg har lyst til å lage innbydelse selv, så det er kanskje noe å tenke på snart. Hvis det ikke blir hjemmelaget julekort, tar jo litt tid.
 
Er det bare jeg som er fryktelig unormal og enormt tidlig ute, som har begynt å tenke på dette?

Jeg tenker på hvem som skal bli spurt om å være fadder, hvem som skal inviteres, hva vi skal spise, hvordan jeg kan pynte, hvor vi skal være osv osv...
Dåpskjolen ligger klar, skal snart få kommet meg til et renseri for å høre om de kan få bort flekkene (jeg og min lillebror har brukt den, så den har ligget på loft i 28 år siden sist).

Hverdagen min består i å sitte på sofaen, og se på tv samtidig som jeg har pc i fanget, så jeg har vel litt mer tid til å tenke på slikt enn "alle andre", men likevel, kanskje ikke jeg er alene? :)

Det tenker jeg på også!:p så kaster meg på her:) jeg har aldri vært i en dåp heller. Men jeg vil bare invitere de aller nærmeste hvetfall.

Sent from my HTC One SV using BV Forum mobile app
 
Æææ regnet på det nå. Er 40stk som MÅ komme. Må begynne å planlegge snart jeg.
 
Åh, så godt å høre at det ikke bare er meg!!
Har ikke vært i dåp siden lillebror ble født, og det er jo 28 år siden, så jeg aner ikke hva som er vanlig. Pleier man å ha sanger og taler i dåp?

Jeg vet hvilken kirke det blir, og hvilken prest jeg vil bruke. Kjenner ikke fyren, men tilfeldighetene vil ha det til at soknepresten i menigheten vi sokner til, er samme fyren som døpte meg, da han vikarprest i en helt annen kirke. Så jeg tenker at det hadde vært morsomt om han døpte barnet mitt også, i samme dåpskjole som jeg selv ble døpt i.

Samboer og jeg er litt uenige i hvor mange/hvem som skal inviteres i dåp, han mener at det er naturlig å invitere våre tanter og onkler, og kanskje søskenbarn, i tillegg til alle våre nærmeste venner. Synes det blir litt voldsomt, man skal jo betale for det hele også, dessuten vil det bli innmari masse folk, for jeg har stor familie. Tenker jeg kommer til å prøve å få det til å bli babyens tanter, onkler, søskenbarn, besteforeldre, oldeforeldre (og da en tante og onkel til samboeren, siden hans besteforeldre må bli kjørt noen timer for å komme hit, men det er helt greit), og eventuelle faddere utenom nærmeste familie.
 
Det er svært forskjellig fra dåp til dåp når det gjelder sanger og taler. De fleste jeg har vært i har sang. Har ikke hørt noe med tale, bortsett fra slik som takk for at dere kom og takk for gaven tale. Og så er det de som ikke har noe bortsett fra velkommen og nå kan dere spise osv.
 
Jeg ble ikke døpt da jeg var liten, valgte det selv når jeg var eldre og syns det er en fin ting. Syns de skal få velge selv om de vil døpes eller ikke når de blir gamle nok. Så her blir det navnefest om jeg får laget noe i stand denne gangen. Men førstemann så kom jeg aldri så langt, hehe :p Så om jeg lager til navnefest blir det til begge to. Men får se hva det blir til. Er ikke sikkert at familiene på begge sider kan komme en gang. Den kjipe delen med å bo langt vekke fra de :(
 
Er det vanlig å ha store søsken som faddere?
Vet ikke om du tenker på dine eller barnets søsken. Det er en aldersgrense tror jeg på 12år. Men har du større barn spørs det jo litt hva du vil og hvordan du tenker. Noen tenker jo at fadderne er de som skal ta vare på barna hvis du dør, men det en fadder sier ja til i kirken er jo å fortelle barnet om den kristne tro osv. Men jeg tenker at man kan jo ha mange faddere som man vil at skal følge opp barnet og da evt spørre en av dem eller flere om å ta ansvaret hvis du dør.
 
Jeg ble ikke døpt da jeg var liten, valgte det selv når jeg var eldre og syns det er en fin ting. Syns de skal få velge selv om de vil døpes eller ikke når de blir gamle nok. Så her blir det navnefest om jeg får laget noe i stand denne gangen. Men førstemann så kom jeg aldri så langt, hehe :p Så om jeg lager til navnefest blir det til begge to. Men får se hva det blir til. Er ikke sikkert at familiene på begge sider kan komme en gang. Den kjipe delen med å bo langt vekke fra de :(
Jeg turte ikke døpe meg når jeg skulle stå konfirmant. Syns det var så flaut, så jeg syns det var dumt mamma ikke hadde døpt meg. Man kan jo uansett velge kirke eller borgelig. MEn skjønner at du vil gi barnet valget.
 
Jeg ble ikke døpt da jeg var liten, valgte det selv når jeg var eldre og syns det er en fin ting. Syns de skal få velge selv om de vil døpes eller ikke når de blir gamle nok. Så her blir det navnefest om jeg får laget noe i stand denne gangen. Men førstemann så kom jeg aldri så langt, hehe :p Så om jeg lager til navnefest blir det til begge to. Men får se hva det blir til. Er ikke sikkert at familiene på begge sider kan komme en gang. Den kjipe delen med å bo langt vekke fra de :(
Samme her, mamma og pappa valgte noe som heter barnevelsignelse, også valgte jeg selv å døpe meg da jeg var 15 :)


Sent from my iPad using BV Forum
 
Jeg turte ikke døpe meg når jeg skulle stå konfirmant. Syns det var så flaut, så jeg syns det var dumt mamma ikke hadde døpt meg. Man kan jo uansett velge kirke eller borgelig. MEn skjønner at du vil gi barnet valget.
Jeg syns ikke det var noe skummelt med å døpe meg. Ble gjort uken før, rett før en gudstjeneste mener jeg å huske. Eneste grunnen til at jeg ikke ble døpt var fordi at den eneste presten som var tilgjengelig da ikke hadde lov til å døpe noen. :p Men jeg gjorde det kun fordi jeg følte at jeg måtte fra familien sin side. Det er en veldig fin tradisjon, men syns det er greit å få velge om man vil være en del av den eller ikke.
 
vi har allerede satt dåpsdagen:) skal døpe jenta vår i Hellas vi. Så det krever selvsagt en del planlegging allerede nå:)
 
Vet ikke om du tenker på dine eller barnets søsken. Det er en aldersgrense tror jeg på 12år. Men har du større barn spørs det jo litt hva du vil og hvordan du tenker. Noen tenker jo at fadderne er de som skal ta vare på barna hvis du dør, men det en fadder sier ja til i kirken er jo å fortelle barnet om den kristne tro osv. Men jeg tenker at man kan jo ha mange faddere som man vil at skal følge opp barnet og da evt spørre en av dem eller flere om å ta ansvaret hvis du dør.

Datteren min på 17 er gudmor til broren sin (pappaen hennes sin 3 sønn) Hun var gudmor i april året hun skulle konfirmeres, hun fikk være fadder til tross for at hun ikke var konfirmert enda da, men skulle det måneden etter! Jeg har hørt at du kan/bør har vært fylt 15 år for å være fadder, eller ved konfirmasjonsalder!! Jeg hadde garantert hatt henne som fadder nå om det ikke hadde vært for at hun allerede er fadder til et av sine søsken! Min andre datter er 13, blir 14 neste år...jeg skal spørre om hun får være fadder, men jeg trur ikke hun kan det!!

Vi skal ha dåp, jeg planlegger også litt allerede, mest i hodet, men blir nok intensivert mer praktisk etter jul!!

Vi kommer nok til å ha noen av våre søsken og tante/onkelbarn og venner til faddere! Bruke de på min side som ikke har vært brukt før! Dette er Kjærsten min sitt første barn så han skal selvsagt bære :)
 
Jeg tenkte å bare ha det veldig lite jeg:p siden mannen min bare har litt kontakt med søsknene sine, så blir det de, mine foreldre og min bror og et par venner:) jeg syns det er veldig vanskelig med fadder!! Hvertfall hvis man skal tenke at de skal ta barnet hvis vi dør! Syns liksom ikke at noen vi kjenner passer til det:p hehe. Hva kan man servere egentlig?:)

Sent from my HTC One SV using BV Forum mobile app
 
Her er alt under planlegging :p vi har to store familier, å hos min kjære er familien ekstra tett, så det er tradisjon å be våre/hans tanter å onkler siden de alle er så tette. Det byr jo på en utfordring med tanke på at vi blir da 50-60 stk :eek: jeg for min del kunna tenkt meg å kun ha de nærmeste, men det blir feil mener sambo. Å så tenker jeg, skal jeg da la vær å invitere mine tanter å onkler selv om hans kommer? Hm, ikke vet jeg. :p


Lillegutt <3
 
Jeg har allerede ordnet med faddere, gjestelista er klar, planlagt hva vi skal spise, hvordan kaker vi skal ha - hvem skal lage hvilken kake, har funnet ut hvordan bordpynt osv :p
Føler meg godt igang selvom det er veeeeeldig tidlig :p


Sendt fra iphone via bv forums app
 
Vi har faktisk snakket litt om det her hjemme. Vi er ikke uenige eller noe, men er så usikre på om vi vil ha en slags velsignelse, en vanlig dåp i Den norske kirke, navnefest, eller bare en "velkommen til verden-fest". Vi er ikke kristne, men kan gå i kirken med svært ujevne mellomrom. Jeg har vokst opp i Den norske kirke hjemmefra, mens mannen min er pinsevenn som ikke praktiserer i dag. Er alle dere som døper barna deres i kirken kristne? Eller gjør deres det like mye fordi det er tradisjon, man får samlet familien osv?
Jeg er så usikker på hva jeg vil...
 
Back
Topp