Corona vaksine

-Mammatil3-

Elsker forumet
Augustlykke 2022 ❤️
Jeg tok første dose ca 2 uker før jeg fant ut jeg var gravid.. og helt ærlig er jeg sykt usikker på om jeg vil ta dose to mens jeg er gravid.. hva tenker dere ? Har dere tatt ? Skal selvfølgelig ta opp dette med legen min ❤️

Jeg tok første vaksine ved første dag av mens når jeg tydeligvis skulle bli gravid - og andre dosen 2 dager før jeg fant ut att jeg var det :dead:

Jeg tenker å ta dose 2 i andre trimester :)

:)Jeg venter til etter svangerskapet. Da det ikke er anbefalt for gravide å ta vaksinen, da den ikke er testet ut på gravide. Vil virkelig ikke ta noen sjanse!! :Heartpink

:)Jeg venter til etter svangerskapet. Da det ikke er anbefalt for gravide å ta vaksinen, da den ikke er testet ut på gravide. Vil virkelig ikke ta noen sjanse!! :Heartpink
Sånn jeg også tenker. Kunne aldri tilgitt meg selv om plutselig barnet skulle få noen senbivirkninger. Nei huff angrer på at jeg tok første dose :(

Syns bare det er skummelt ettersom det ikke er forsket på..

Jeg er veldig usikker på hva jeg skal gjøre selv. Men, hva mener du med at den ikke er anbefalt for gravide? FHI anbefaler jo alle gravide å ta den nå. Er det fastlegen din som likevel ikke anbefaler, eller?

Jeg er veldig usikker på hva jeg skal gjøre selv. Men, hva mener du med at den ikke er anbefalt for gravide? FHI anbefaler jo alle gravide å ta den nå. Er det fastlegen din som likevel ikke anbefaler, eller?

Ja det er vel kanskje anbefalt nå. Men i våres når vaksinene kom så anbefalte de gravide å vente med å ta den. Men de har sikkert funnet ut at det kanskje er trygt nå da. Og hvis barnet mitt hadde blitt født med et handicap eller hjerneskade hadde jeg resten av livet blitt gående å tenke på om det var vaksinen eller noe jeg kunne gjort annerledes, selvom det kanskje ikke hadde vært grunnen. Så nei den sjansen vil jeg ikke ta :happy:

Det jeg ikke skjønner .. først anbefalte de ikke gravide å ta den. Nå anbefaler de plutselig det. Hvordan kan de finne ut at den er trygg på få uker? Nei jeg tar ikke sjansen

Tok første dose ca 14 dager før uttak.
Ble anbefalt å vente til etter dose 2 med innsett, så derfor ble det fryseforsøk ca 1 måned etter andre dose.
Siden det er en mrna-vaksine, så tenker jeg at det er større risiko om jeg hadde fått korona enn at jeg hadde tatt første dose før uttak. MEN jeg skjønner dem som venter dersom de først er gravide.

Jeg fikk tatt første dose på cd 7 og hadde el cd15 :)

ettersom det er endel smitte igjen og det er nå anbefalt for gravide å ta vaksinen, så tenker jeg å forhøre meg med jordmor og lege, og evt ta den mellom 2 og 3.trimester.. var lenge skeptisk, men vil heller ikke ha korona som gravid..

Jeg fikk tatt første dose på cd 7 og hadde el cd15 :)

ettersom det er endel smitte igjen og det er nå anbefalt for gravide å ta vaksinen, så tenker jeg å forhøre meg med jordmor og lege, og evt ta den mellom 2 og 3.trimester.. var lenge skeptisk, men vil heller ikke ha korona som gravid..
Nei sant.. føler jeg må velge mellom 2 onder.. vanskelig

Nei sant.. føler jeg må velge mellom 2 onder.. vanskelig
Ja, heldigvis er det jo valgfritt :) min svigerinne ble gravid kort tid etter hun fikk astra zenica i mars og skal nå ta dose 2 neste onsdag med pfizer. Da er hun 26 uker på vei. Så jeg heller litt mot å ta den litt senere jeg også

Ja, heldigvis er det jo valgfritt :) min svigerinne ble gravid kort tid etter hun fikk astra zenica i mars og skal nå ta dose 2 neste onsdag med pfizer. Da er hun 26 uker på vei. Så jeg heller litt mot å ta den litt senere jeg også
Joda, men er jo faktisk ingen som vet om barna som blir født får noe senskader.. :(

Sniker fra April.

Tenker at mange er skeptiske til vaksinen ettersom den først ikke var anbefalt, men nå er det. Selv tenker jeg at det er fantastisk at Norge er forsiktig, og har valgt å anbefale vaksinen når det har kommet endel forskning på området.

Det er faktisk større risiko for verre sykdomsforløp ved covid som gravid, og man vet heller ikke om dette fører til bivirkninger/senskader. Tenker selv at jeg kommer til å ta vaksinen etter hvert i graviditeten, og synes det er supert at barnet mest sannsynlig er beskyttet en stund etter det har kommet ut. (Med tanke på besøk, sykehus o.l.) :)

Last edited:
Jeg kommer til å ta vaksinen i andre trimester - som anbefalt av WHO, FHI og flere andre land som har gitt vaksinen lenge før oss. Jeg er mere redd for senvirkninger av covid, og vil ikke være høygravid med denne sykdommen.

Back
Topp