Corona barnehage

Hvordan går det nå? :)
Det går bedre. Fortsatt ingen system på bemanningen på morgenene det er litt iriiterende. Men de har begynt å være litt inne igjen. Og veldig glad for det, at de kan utfolde seg der og ❤️ Har kommet litt nye barn til avdelingen så er nok derfor.

Spisingen har og gått bedre etter de begynte å spise rolige måltider inne, uten at det skjer 100 ting samtidig!
 
Det går bedre. Fortsatt ingen system på bemanningen på morgenene det er litt iriiterende. Men de har begynt å være litt inne igjen. Og veldig glad for det, at de kan utfolde seg der og ❤️ Har kommet litt nye barn til avdelingen så er nok derfor.

Spisingen har og gått bedre etter de begynte å spise rolige måltider inne, uten at det skjer 100 ting samtidig!
Så godt å høre at det i det minste har blitt litt bedring! Det er ikke lett dette her, og spesielt når diverse barnehager gjør forskjellige tiltak og da noen føler seg helt overkjørt.

Barnehagen til lille har også gjort en del strengere tiltak etter sist jeg skrev til deg men det er fremdeles inneaktiviteter ca halvparten av dagen og levering/henting inne enn så lenge så håper vi får fortsett med det og dit barns barnehage også tillater det nå som det går mot kjøligere årstid:Heartred
 
jeg hadde ikke likt det- men nå kan vi fint gå inn og ut av garderoben.

Nå hadde jeg sikkert vært litt mer åpen på en kort periode slik for jeg kjenner bedre de ansatte og har sett hvordan det ser ut. Men han startet i august og det hadde vært uaktuelt å levere barnet mott på en ukjent sted jeg ikke engang hadde hatt mulighet til å se.

de på innkjøring får komme inn så det skilles. Vår har gått siden januar:)
 
hva er problemet å hente og levere ute og ikke gå i garderoben? Vi har gjort det siden bgh åpnet og ingen problem med det:)
Ser heller ikke problemet med set :)muligens fordi vi stort sett alltid leverte ute da vi hadde bhgbarn , aldri vært noe problem
 
hva er problemet å hente og levere ute og ikke gå i garderoben? Vi har gjort det siden bgh åpnet og ingen problem med det:)

For oss er det flere ting med det som er problematisk.

Når vi leverer, har gutten vårt nå etter sommeren, begynt å bli veldig lei seg når han skal leveres. Før koronaen fikk vi følge ham inn, og så spiste de frokost etterhvert som de kom. Så da kunne vi åpne matboksen og sette ham igang med å spise, og det tok fokuset vekk fra at det var trist at mamma skal gå. Nå får vi ikke den distraksjonen, og det er grining og klamring og hyling.. Og det er spesielt problematisk siden vi bor i Bergen, hvor det regner mye.. Så vi står altså ute i striregn og skal roe ned en hylgrinende unge, som blir våtere og våtere jo lengre vi står der.. Vi orker ikke akkurat kle på regntøy for avstanden bil - inngangsdør..

Å hente ute gjør at vi er avhengig av at barnehagepersonalet pakker med alt som skal i sekken, noe som ofte ikke skjer. Vi har lite kontroll på hva han har liggende i barnehagen, om noe er blitt borte, osv. Det ser jo ikke vi. Før koronaen merket vi det jo om reservebuksen ikke lenger lå i kurven hans, nå gjør vi ikke det. Veldig ofte rotes utstyr sammen, så klær havner i andre barns skap og kurver (selv med merking, - andre unger forsyner seg av ting og legger ting på feil plass), men det sjekket vi hver dag da vi selv hadde tilgang til skap/kurver. Nå merkes det ikke, og vi får ikke beskjed om at han mangler reserveklær før han blir levert hjem med våte klær på seg for de fant ikke reserveklærene hans. Selv om vi har levert med to hele skift..

Og så er det igjen det med at vi blir stående ute i regnet og skal prate med personalet ved dagens slutt - mens de da også skal passe på ungene som er INNE på avdelingen, et godt stykke fra inngangen vi skal levere i. Det er problematisk. De må gå fra ettåringer alene inne på avdelingen for å levere andre barn i døren. Spesielt før kl 8 og etter kl 15:30 er det et problem, for da er de normalt sett bare én voksen på avdelingen. Nå får vi ikke pratet ordentlig med de ansatte, for de kan ikke gå fra andre barn inne. Vi aner ofte ikke hva de har gjort på den dagen, om han har spist, bæsjet, sovet, og når vi leverer, får vi ofte ikke gitt beskjeder.

Og da igjen har de ikke tid til å se på at vi går gjennom det de har pakket ned i sekken. Noe som har resultert i at vi ikke får med regnbuksen hjem, for innen vi har fått tid til å grave gjennom hele sekken og ser at den mangler, er den ansatte allerede gått inn igjen. Samme med andre klær, jakker, luer, o.l., som vi trenger hjemme som ikke blir med hjem.
 
Her får alle utrygge barn få med seg en forelder inn når de skal leveres inne. Skulle alle barn leveres ute for å være ute, så er det jo litt annerledes. Men her leveres de inne, og det er bare å snakke med de ansatte om det er noe.
Det blir jo ikke automatisk mer corona av at en voksen blir med inn - problemet er at dersom alle foreldre skal bli med barnet sitt inn, vil det bli for trangt i garderoben. Så derfor var det i starten forbeholdt alle nye barn i barnehagen, og utrygge barn som trenger litt mer tid inne med en forelder før de ble levert. :)

Jeg kan hvertfall skjønne at kort tid på levering i døra uten at barnet får roet seg litt på fanget eller forberedt seg på å gå inn, kan være problematisk dersom man ikke har et barn som løper inn i avdelingen uten å trenge å bruke særlig tid på avskjed. Tid i garderoben og å kunne stå i døråpningen til avdelingen for å snakke om hvem som var der og hvem og hva han kunne leke med, var det som gjorde levering bra for barnet sist. Han trengte den tiden inne. Med meg.

Nå er det ikke noe problem. Jeg leverer i døråpningen og han har knapt tid til å si ha det, og sier at han vil i bhg med én gang han våkner. Men jeg skjønner jo likevel at det ikke er sånn for alle barn, og synes derfor det er fint at barnahgen vår klarer å være fleksibel i tolkningen av smittevernveileder og ikke tolke alt bokstavelig, men samtidig tenke litt lenger - og se hva som er grunnen til at ting anbefales og samtidig finne løsninger som gir gode overganger for de barna som har behov for det. :)
Så det er jo flott at utlevering ikke er et problem for deg og barnet ditt, betyr ikke at det funker prima for alle andre :)
 
For oss er det flere ting med det som er problematisk.

Når vi leverer, har gutten vårt nå etter sommeren, begynt å bli veldig lei seg når han skal leveres. Før koronaen fikk vi følge ham inn, og så spiste de frokost etterhvert som de kom. Så da kunne vi åpne matboksen og sette ham igang med å spise, og det tok fokuset vekk fra at det var trist at mamma skal gå. Nå får vi ikke den distraksjonen, og det er grining og klamring og hyling.. Og det er spesielt problematisk siden vi bor i Bergen, hvor det regner mye.. Så vi står altså ute i striregn og skal roe ned en hylgrinende unge, som blir våtere og våtere jo lengre vi står der.. Vi orker ikke akkurat kle på regntøy for avstanden bil - inngangsdør..

Å hente ute gjør at vi er avhengig av at barnehagepersonalet pakker med alt som skal i sekken, noe som ofte ikke skjer. Vi har lite kontroll på hva han har liggende i barnehagen, om noe er blitt borte, osv. Det ser jo ikke vi. Før koronaen merket vi det jo om reservebuksen ikke lenger lå i kurven hans, nå gjør vi ikke det. Veldig ofte rotes utstyr sammen, så klær havner i andre barns skap og kurver (selv med merking, - andre unger forsyner seg av ting og legger ting på feil plass), men det sjekket vi hver dag da vi selv hadde tilgang til skap/kurver. Nå merkes det ikke, og vi får ikke beskjed om at han mangler reserveklær før han blir levert hjem med våte klær på seg for de fant ikke reserveklærene hans. Selv om vi har levert med to hele skift..

Og så er det igjen det med at vi blir stående ute i regnet og skal prate med personalet ved dagens slutt - mens de da også skal passe på ungene som er INNE på avdelingen, et godt stykke fra inngangen vi skal levere i. Det er problematisk. De må gå fra ettåringer alene inne på avdelingen for å levere andre barn i døren. Spesielt før kl 8 og etter kl 15:30 er det et problem, for da er de normalt sett bare én voksen på avdelingen. Nå får vi ikke pratet ordentlig med de ansatte, for de kan ikke gå fra andre barn inne. Vi aner ofte ikke hva de har gjort på den dagen, om han har spist, bæsjet, sovet, og når vi leverer, får vi ofte ikke gitt beskjeder.

Og da igjen har de ikke tid til å se på at vi går gjennom det de har pakket ned i sekken. Noe som har resultert i at vi ikke får med regnbuksen hjem, for innen vi har fått tid til å grave gjennom hele sekken og ser at den mangler, er den ansatte allerede gått inn igjen. Samme med andre klær, jakker, luer, o.l., som vi trenger hjemme som ikke blir med hjem.
Det hørtes ikke bra ut , hørtes i grunn ut som det er dårlig organisering som gjør at det blir som det blir
 
I vår barnehage (også Bergen) har de stort sett tatt i mot ute på morgenen og de har spist frokost og noen ganger lunch +frukt ute. Men de går gjerne inn for å ha andre aktiviteter og litt variasjon. Det er 8-9 barn på gruppen til min gutt, og 21 på avdelingen. Jeg opplever det som en godt strukturert barnehage og jeg er veldig fornøyd. Nå skal de begynne å ta imot inne for så å gå ut etter frokost (pga mørkere og kaldere morgener). Jeg ville tatt det opp med barnehagen. Hvis de er hele dagen så er jo det bra, men ikke om de ikke har gode steder å oppholde seg når de skal spise. Hos oss har de markiser som de tar ut. Da sitter de lunt inntil veggen.
 
Back
Topp