Corona barnehage

seilefru

Elsker forumet
Himmelbarn
Novemberlykke 2018
Julikulene 2020
❤️Mailykke 2022❤️
Hei.
Jeg irriterer meg sånn over tiltakene i barnehagen til gutten vår.
Nå har de plutselig innført utebarnehage hver dag! Er dette greit? De har ingen skikkelig tak å være under, så nå har de hengt opp presenning over deler av ute området så de kan spise under der. Syntes ikke det er greit!
Vi bor i Bergen og det er piss regn...
skjønner ikke hvorfor de ikke km være inne. Det er en liten avdeling med 8barn....

Så har de slått sammen to avdelinger på morgenen for å kunne ha bedre bemanning resten av dagen. Så det ender jo med at vi aldri snakket med samme mennesket om hvordan gutten har hatt det. Kommer hjem med full matpakke, og vi får beskjed om at han har spist godt! Blir så sinna!!!!!

Kan jeg gi beskjed om noe her? Er det noen rettigheter her?
 
Hei.
Jeg irriterer meg sånn over tiltakene i barnehagen til gutten vår.
Nå har de plutselig innført utebarnehage hver dag! Er dette greit? De har ingen skikkelig tak å være under, så nå har de hengt opp presenning over deler av ute området så de kan spise under der. Syntes ikke det er greit!
Vi bor i Bergen og det er piss regn...
skjønner ikke hvorfor de ikke km være inne. Det er en liten avdeling med 8barn....

Så har de slått sammen to avdelinger på morgenen for å kunne ha bedre bemanning resten av dagen. Så det ender jo med at vi aldri snakket med samme mennesket om hvordan gutten har hatt det. Kommer hjem med full matpakke, og vi får beskjed om at han har spist godt! Blir så sinna!!!!!

Kan jeg gi beskjed om noe her? Er det noen rettigheter her?
Jeg har dessverre ikke noe råd eller vet hva man kan si/kreve men jeg ville også så absolutt reagert om det ikke var informert om og/eller gjort tiltak der barna kan varme seg og være "inne".

Vi bor også i Bergen og vår lilles barnehage har vanlige barnehagedager hvor de er inne eller ute alt ettersom hvordan været er og barnas humør. I dag vil jeg tro de er for det meste inne. Jeg trodde alle barnehagene i samme by gjorde mer eller mindre de samme tiltakene men tydeligvis ikke:confused004

De tenker vel på det med at man forhindrer smitte bedre ved å være ute istedet for å sitte inne i et dårlig ventilert rom men når man blir våt og kald blir kroppen og slimhinnene mer mottakelige for virus og forkjølelse så jeg vil tro de kan ende opp med å gjøre seg selv og dere en skikkelig bjørnetjeneste? Jeg er ikke helsepersonell eller forsker på dette så ta det med en klype salt.

Har du kontakt med noen andre foreldre i barnehagen som dere kan snakke sammen om dette eller kanskje et foreldremøte i nær fremtid?
 
Last edited:
Jeg har dessverre ikke noe råd eller vet hva man kan si/kreve men jeg ville også så absolutt reagert! Vi bor også i Bergen og vår lilles barnehage har vanlige barnehagedager hvor de er inne eller ute alt ettersom hvordan været er og barnas humør. I dag vil jeg tro de er for det meste inne. Jeg trodde alle barnehagene i samme by gjorde mer eller mindre de samme tiltakene men tydeligvis ikke:confused004

De tenker vel på det med at man forhindrer smitte bedre ved å være ute istedet for å sitte inne i et dårlig ventilert rom men når man blir våt og kald blir kroppen og slimhinnene mer mottakelige for virus og forkjølelse så jeg vil tro de kan ende opp med å gjøre seg selv og dere en skikkelig bjørnetjeneste? Jeg er ikke helsepersonell eller forsker på dette så ta det med en klype salt.

Har du kontakt med noen andre foreldre i barnehagen som dere kan snakke sammen om dette eller kanskje et foreldremøte i nær fremtid?
Ja for alle andre jeg snakker med har vanlig barnehage. Med ekstra vasking. For jeg er forberedt på forskjølelse nå når han er ute hele tiden!
Foreldremøte den 16sep..

kan jeg spørre: er det akasia dere går i?
 
Ja for alle andre jeg snakker med har vanlig barnehage. Med ekstra vasking. For jeg er forberedt på forskjølelse nå når han er ute hele tiden!
Foreldremøte den 16sep..

kan jeg spørre: er det akasia dere går i?
Da får du ta det opp ihvertfall da om du ikke har mulighet til å samle andre foreldre eller ta en prat med dem på tomannshånd. Mulig det er mulig å ringe Bergen kommune for råd angående tiltak i barnehagene i Bergen?

Nei, hun går ikke i Akasia barnehage:)
 
Hei.
Jeg irriterer meg sånn over tiltakene i barnehagen til gutten vår.
Nå har de plutselig innført utebarnehage hver dag! Er dette greit? De har ingen skikkelig tak å være under, så nå har de hengt opp presenning over deler av ute området så de kan spise under der. Syntes ikke det er greit!
Vi bor i Bergen og det er piss regn...
skjønner ikke hvorfor de ikke km være inne. Det er en liten avdeling med 8barn....

Så har de slått sammen to avdelinger på morgenen for å kunne ha bedre bemanning resten av dagen. Så det ender jo med at vi aldri snakket med samme mennesket om hvordan gutten har hatt det. Kommer hjem med full matpakke, og vi får beskjed om at han har spist godt! Blir så sinna!!!!!

Kan jeg gi beskjed om noe her? Er det noen rettigheter her?
Ta det opp med FAU kontakt og send Mail til barnehagen?:)
 
Synes barnehagene tolker dette så utrolig ulikt..
Vi bor i en gul/rød kommune, det har den vært siden mars. Og vi hadde bare utebhg i april/mai/juni, selv da hadde de innetid og bhg kjøpte et partytelt til regndagene. De spiste inne og hadde litt innetid hver dg uansett.
Nå har vi ganske normal drift med litt omorganisering v barn sånn at arealene utnyttes best mulig. Vanlig utetider på vår avd 930-1130 og fra 1430 igjen. Henting og levering ute såklart, men ellers er det veldig normalt.
 
Helt normalt med utebarnehage nå, alle her har set. Ser null problem med det
At det heller ikke er samme person er jo også helt vanlig.:)
 
Last edited:
Her er det forresten kun utebarnehagepå han eldste, vi går nok en møkkavinter i møte med utebarnehage også. Så her blir d nok å sørge for varme gode klær hele tiden, og tenke bekledning og korrekt utstyr :)
Jeg er selv oppvokst med å være ute store deler av dagem, uansett vær og vind, ved 20 minus var vi inne fordi neseborene limte seg sammen.... men vi var kreative og alltid varme.
 
Eldste har utebarnehage, yngste er ute fra 8:30-henting. Her går det helt fint, men været er bra og de har benker med pledd ute til de skal sitte og er på tur nesten hver dag. Her er de stort sett ute på denne delen av året til vanlig også. Ville reagert om barna aldri spiste frokost uten at jeg fikk noe tilbakemelding om det. Håper du får gode svar på foreldremøtet!
 
Vi bor også i Bergen, men jeg syns det er supert at de er ute så og si hele dagen. Nå går min jente i friluftsbarnehage, så de er vandt til å være mye ute fra før av. De har heller ikke noe tak ute som de kan være under.
Så lenge man har god bekledning er det jo ikke noe i veien for å være ute.

Her har de og slått sammen to avdelinger på tidlig morgen, men alle de ansatte har som regel god kontroll, hvis ikke bare tar vi det med de dagen etterpå.
 
Bor også i Bergen. Barnet går i en Kidsa-barnehage. De er mye ute, særlig ved fint vær, men de er også en del inne. Ser ut til å være en god veksling. Bemanning er nok ikke helt enkelt og vi snakker ikke nødvendigvis med samme person ved levering og henting. Men den vi henter av kan stortsett fortelle hvordan dagen har vært, og er det noe spesielt så passer pedleder på at det blir videreformidlet.
 
Jeg synes også at det er dumt at barnehagene tolker ting så ulikt. I vår BHG er de både inne og ute, men i nabo-BHG er det nesten bare ute. Men vi må levere ute, og får ikke komme inn ved levering og ta på uteklær. Det betyr at jeg må stå på parkeringsplassen i øspøs og ta på uteklærne. Og av en eller annen grunn som jeg ikke har skjønt poenget med, så kan ingen klær få være i BhG over natten, men alt må tas med hjem hver dag. Dvs en stor bag med alt av klær taes med frem og tilbake hver dag..
 
Her var det utebarnehage fra stengingen var slutt, til sommerferien. Vi bor også i Bergen, så det var en del ymse vær.

Så lenge barna trives med det, er det jo uproblematisk.

Men: vårt barn trivdes IKKE med det.. Han elsker å være ute, og trivdes første uken. Gikk masse på tur og koste seg. Men så fikk han nok.. og gikk fra å løpe glad og fornøyd inn, til å måtte bæres hylgrinende ut døren hjemme mens han ropte "Nei barnehage!!"... Han ville leke INNE, sa han.. Han elsker å leke med biler, plasteilna, perle, pusle, tegne, osv. Det var flere andre unger som også begynte å streike. De har ikke stort nok uteområde til at alle avdelingene kan være der samtidig, så det betydde at de måtte ut på tur litt hver dag, og da slet de etter hvert med at ungene bare satte seg ned og nektet å gå..

Om ungene mistrives, er det jo et problem. Det er ikke kjekt å levere en grinende unge i barnehagen, og vite at han mistrives der og at det ikke kommer til å bli en fin dag for ham. Når han kommer hjem, nekter han gå ut, samme hvor fint vær det er. Da skal han ta igjen for all den inne-lekingen han gikk glipp av i barnehagen.

Vi synes også det er vanskelig at vi bare får ham utlevert i døren, og så må kle på ham ute i regnet.. Ikke noe tak vi kan stå under. Vi opplever også at de glemmer legge ting nedi sekken igjen, så vi kommer hjem og finner ut at det bare var regnjakken som lå der, buksen er forsvunnet, denslags ting.
 
Her er de gså ute hele dagen de som går på stor avd. De har begynt de siste par ukene å dele barna opp i grupper og ha litt aktiviteter inne også. Men levering/henting ute. Kledd dem godt men også gitt beskjed i bhg at de kan godt puttw på støvler på de verste regnværsdagene (bor litt utfor stavanger så kjenner godt til regnet). Ofte hentet mellomste på 4 våt gjennom alle klær og i sko som er søkkvåte. Spørr om dem ikke skifter slik de får på tørre klær - åååh er han våt får jeg til svar... Legger opp til en høst med ekstra forkjølelse da. Bhg har ennå redusert åpningstid, mens de flrwte ansre bhg rundt har gått tilbake til normal åpningstid
 
Er ute bhg her også men ikke på de små. De e rinne hvis været er for dårlig. Vi bor på Østlandet så har ikke så mange regnværsdager som dere, men er ofte kaldt her og med for dårlige klær på andre barn så blir de inne de dagene også. Kjedelig for min med masse klær og som vil ut. Sånne ting kan slå begge veier. Men er veldig individuelt hva hver enkelt kommune og bhg mener er best. Men hvis man føler det er helt galt så kan man prate med styrer eller med bhg lederen på rådhuset.
 
Her er det også utebarnehage, men med lav terskel for å gå inn når det er uvær. Mot slutten av dagen pleier de også å ta barna inn litt i grupper. Min trives egentlig veldig godt slik, men skal sies at her har det sikkert bare vært 3-4 regnværsdager siden barnehagen åpnet etter ferien :p
 
Føler meg litt heldig. Vår barnehage har restriksjoner på antall foreldre og hengt opp skilt for at man ikke skal leke i barnehagen når den er stengt.

min sønn elsker å være ute og vi har vel motsatt problem at avdelingen er veldig mye inne. De er alltid ute på formiddag men inne på ettermiddag, så når vi henter må vi som oftest være ute en halvtime - time med han.

Å bare ha barna ute hele tiden er jo ikke riktig heller. Er ikke så vanskelig å være smitteforebyggende inne tenker jeg. Hadde ikke godtatt å få avlevert barnet ute og ingen mulighet til å gå inn i garderoben etc . Det er jo overdreven hysteri.

slle foreldre vasker og spriter hendene sine og barna og det er jo bevist som det beste og mest effektive middelet sammen med karantene ved symptomer.
 
Føler meg litt heldig. Vår barnehage har restriksjoner på antall foreldre og hengt opp skilt for at man ikke skal leke i barnehagen når den er stengt.

min sønn elsker å være ute og vi har vel motsatt problem at avdelingen er veldig mye inne. De er alltid ute på formiddag men inne på ettermiddag, så når vi henter må vi som oftest være ute en halvtime - time med han.

Å bare ha barna ute hele tiden er jo ikke riktig heller. Er ikke så vanskelig å være smitteforebyggende inne tenker jeg. Hadde ikke godtatt å få avlevert barnet ute og ingen mulighet til å gå inn i garderoben etc . Det er jo overdreven hysteri.

slle foreldre vasker og spriter hendene sine og barna og det er jo bevist som det beste og mest effektive middelet sammen med karantene ved symptomer.

hva er problemet å hente og levere ute og ikke gå i garderoben? Vi har gjort det siden bgh åpnet og ingen problem med det:)
 
hva er problemet å hente og levere ute og ikke gå i garderoben? Vi har gjort det siden bgh åpnet og ingen problem med det:)

jeg hadde ikke likt det- men nå kan vi fint gå inn og ut av garderoben.

Nå hadde jeg sikkert vært litt mer åpen på en kort periode slik for jeg kjenner bedre de ansatte og har sett hvordan det ser ut. Men han startet i august og det hadde vært uaktuelt å levere barnet mott på en ukjent sted jeg ikke engang hadde hatt mulighet til å se.
 
Hei.
Jeg irriterer meg sånn over tiltakene i barnehagen til gutten vår.
Nå har de plutselig innført utebarnehage hver dag! Er dette greit? De har ingen skikkelig tak å være under, så nå har de hengt opp presenning over deler av ute området så de kan spise under der. Syntes ikke det er greit!
Vi bor i Bergen og det er piss regn...
skjønner ikke hvorfor de ikke km være inne. Det er en liten avdeling med 8barn....

Så har de slått sammen to avdelinger på morgenen for å kunne ha bedre bemanning resten av dagen. Så det ender jo med at vi aldri snakket med samme mennesket om hvordan gutten har hatt det. Kommer hjem med full matpakke, og vi får beskjed om at han har spist godt! Blir så sinna!!!!!

Kan jeg gi beskjed om noe her? Er det noen rettigheter her?
Hvordan går det nå? :)
 
Back
Topp