Celleprøve

Jeg tok hvert andre år fra jeg var 20, selv om jeg ikke trengte det. Har alltid tatt det under gyn. undersøkelse. Nå har jeg nettopp fylt 25 år og har tatt celleprøver 3 ganger ;)

Jeg tok hvert andre år fra jeg var 20, selv om jeg ikke trengte det. Har alltid tatt det under gyn. undersøkelse. Nå har jeg nettopp fylt 25 år og har tatt celleprøver 3 ganger ;)

Eg er 27 og tatt celleprøve i 11 gonger :P

Kanskje på tide å ta.... :eek: får ta det etter fødsel.

Dersom det ligg livmorkreft i familien skal det tas kvart år. Det samme gjeld visse sjukdommar eller om du har hatt celleforandring over tid osv.
fikk også samme beskjed i Norge ang livmorkreft, mange i familien som har hatt det, men i Sverige er det ikke så viktig virker det som! her anbefaler de heller gynekolog og ul hvert år istedenfor men ikke like lett å få det ordnet.

Vært 3 år, når man har tatt en gang får man somregel påminnelse i posten om at det er på tide med en ny en :)

Jepp det kan du.. Har totalt sperrer for å blotte underlivet så det gjør jeg ikke så lenge jeg ikke absolutt "må"....

Er ikke så redd for den type kreft heller i grunnen. Er uansett større fare for brystkreft for det har vi hatt i familien. Så skulle jeg tatt en kreft undersøkelse hadde jeg heller valgt å be om mammografi.
Henger ikke brystkreft og underlivskreft gjerne sammen? Har man det ene har man større sjans for det andre også. Vet det finnes flere typer da...

Tar en årlig sjekk med celleprøve :-)

Tar den hos fastlegen

Har aldri hørt om det!

På gynkreftforeningen.no står det at arvelig kreft i bryst og underliv kan komme av gener. Det er to forskjellige kreftgener og går både på bryst, eggstokk og livmorhals. Arveligheten går ikke bare fra mor til datter men menn er også bærere og fører gener videre. Det er kun 5-10% av underlivskreft som er arvelig, men over 60% av de er tilknyttet gener. Personer med det ene genet har 60-80% risiko for brystkreft of 20-40 prosent økt risiko for eggstokk eller egglederkreft.

Så altså hvis mange i familien har enten brystkreft eller underlivskreft så er det sannsynlig at det er genetisk. Og har du de genene er det økt risko for både bryst og underlivskreft.

fikk også samme beskjed i Norge ang livmorkreft, mange i familien som har hatt det, men i Sverige er det ikke så viktig virker det som! her anbefaler de heller gynekolog og ul hvert år istedenfor men ikke like lett å få det ordnet.

Da jeg bodde i Sverige ble jeg kalt inn da jeg fyllte 23 år til å ta celleprøve og de skulle kalle inn hvert 2. år, mulig de har endret det siden 2009? Fikk brev med tid og sted og det var veldig greit. Jeg tar hvert år jeg, heller på den sikre siden når det er en så enkel prosedyre! Er heller ikke fan av GU altså, on contrary, men et verdig onde! Har en veldig grei lege!

Da jeg bodde i Sverige ble jeg kalt inn da jeg fyllte 23 år til å ta celleprøve og de skulle kalle inn hvert 2. år, mulig de har endret det siden 2009? Fikk brev med tid og sted og det var veldig greit. Jeg tar hvert år jeg, heller på den sikre siden når det er en så enkel prosedyre! Er heller ikke fan av GU altså, on contrary, men et verdig onde! Har en veldig grei lege!
ja fikk det nå jeg også, spurte jordmor når jeg var inne å tok den og da var beskjeden om at de kun tok det som sto oppført og ville jeg ha hvert år måtte jeg kontakte gyn ;) utrolig kjedelig når man bor langt unna nærmeste gynekolog

ja fikk det nå jeg også, spurte jordmor når jeg var inne å tok den og da var beskjeden om at de kun tok det som sto oppført og ville jeg ha hvert år måtte jeg kontakte gyn ;) utrolig kjedelig når man bor langt unna nærmeste gynekolog

Ja det var veldig kjedelig at de ikke kunne følge det opp videre der hvert år når du likevel hadde vært der en gang!

Ja det var veldig kjedelig at de ikke kunne følge det opp videre der hvert år når du likevel hadde vært der en gang!
Ja veldig kjedelig, er jo et stykke ifra grensa inn til Karlstad som er der jeg da ha måtte reist, men siden de fleste i familien fikk kreft ved overgangsalderen føler jeg at jeg har mange år på meg og kan heller pushe på om noen år når vi har fått flyttet litt mer sentralt :)

Ja veldig kjedelig, er jo et stykke ifra grensa inn til Karlstad som er der jeg da ha måtte reist, men siden de fleste i familien fikk kreft ved overgangsalderen føler jeg at jeg har mange år på meg og kan heller pushe på om noen år når vi har fått flyttet litt mer sentralt :)

Ja, tenker det er viktig å følge opp sånt!

Ja, tenker det er viktig å følge opp sånt!
ja er det! alle kvinner i min mors familie som jeg har kunnskap til og som nådde litt over 40 har enten gått igjennom kreft behandling, død under kreft behandling eller død av kreft.
Virkelig ikke noe jeg vil igjennom selv så kommer nok også til å pushe for å få operasjon og tatt vekk nærmest alt der nede når jeg nærmer meg 40! alt har hvert underlivs kreft med unntak av min tante som hadde såpass massiv kreft spredning når det ble oppdaget så vanskelig å si hvor det begynte!
har fått utrolig stor respekt for kreft og vet hvor utrolig viktig det er med regelmessig celleprøve!

Back
Topp