Celleprøve

Tok for to dager siden, fikk da beskjed om at den skal tas hvert 3. år :)

Kan man velge det?

Jada, skulle man av en eller annen grunn ikke få henvisning av fastlege for eks kan man bare gå privat. Koster riktignok litt da men... Men jeg har somregel fått henvisning lell, bare fortalte at jeg liker å sjekke ofte for å være sikker og da skriver han ut.

Glemte å legge til at henvisning får man hvis man for eks vil gjøre det hos gynekolog og ikke fastlegen.

Jeg tar annenhvert år for min egen del.
Men det er hvert 3år. Du får påminnelse om d er mer enn 3 år siden du gjorde det.

Man tar hvert tredje år, men hos meg har de tatt prøver i kombinasjon med andre gynekologiske undersøkelser, f.eks. innsettelse av spiral. Siden de først er der liksom.

Kan jeg spørre hvorfor?:)
Jepp det kan du.. Har totalt sperrer for å blotte underlivet så det gjør jeg ikke så lenge jeg ikke absolutt "må"....

Er ikke så redd for den type kreft heller i grunnen. Er uansett større fare for brystkreft for det har vi hatt i familien. Så skulle jeg tatt en kreft undersøkelse hadde jeg heller valgt å be om mammografi.

Minner meg på at jeg må høre om jeg kan ta en celleprøve når jeg får time til gyn. Aner ikke når det blir, eller når jeg tok celleprøve sist, men jeg skal ha ultralyd for å se etter cyste så kanskje jeg får tatt det samtidig.

Jepp det kan du.. Har totalt sperrer for å blotte underlivet så det gjør jeg ikke så lenge jeg ikke absolutt "må"....

Er ikke så redd for den type kreft heller i grunnen. Er uansett større fare for brystkreft for det har vi hatt i familien. Så skulle jeg tatt en kreft undersøkelse hadde jeg heller valgt å be om mammografi.
Ja det er jo fear nok:)

Dersom det ligg livmorkreft i familien skal det tas kvart år. Det samme gjeld visse sjukdommar eller om du har hatt celleforandring over tid osv.

Dersom det ligg livmorkreft i familien skal det tas kvart år. Det samme gjeld visse sjukdommar eller om du har hatt celleforandring over tid osv.

Det har jeg aldri fått beskjed om, tar hvert 3 år når jeg husker det. Og her har min mor og pappa sin søster begge hatt livmorhalskreft.

Det har jeg aldri fått beskjed om, tar hvert 3 år når jeg husker det. Og her har min mor og pappa sin søster begge hatt livmorhalskreft.

Jøss? Det fekk eg streng beskjed om! Måtte ta kvart år, ikkje snakk om noko anna...

Kan kanskje være lurt å nevne det for fastlegen da, og selv følge opp at man får tatt litt oftere?

Joa det kan jeg jo, men syntes det var rart at jeg aldri har hørt om det.

Back
Topp