Celleprøve - hos fastlege eller gynekolog?

Sånn litt på siden: det er ikke rart deg er kø hos gynekolog og vanskelig å komme til om så mange velger å gå der for så trivielle ting som celleprøver.

De som har gode grunner må selvfølgelig gå til spesialist, men en helt vanlig celleprøve kan fint fastlegen ta :) dersom prøvene slår ut blir du raskt nok sendt videre til gynekologen.

Beklager, men jeg er en av de som tar opp plass ;) jeg var hos gyn etter fødsel, hun tok celleprøve og sjekka med ul. Gikk til samme gyn for å få spiral 12 uker etter fødsel. Uaktuelt å la fastlege sette inn spiral også, ingen mulighet for å sjekke med ul. Syns det er veldig greit at de som kan det sjekker jeg. Det var forresten privat, så jeg sparte vel det offentlig for en plass..


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Alltid tatt hos fastlegen, både mann og kvinne, ikke noe problem for meg det egentlig
Utover å huske når det er på tide neste gang.
 
Alltid hos gyn
 
Tror ikke fastlegen min tar gynekologiske undersøkelser, sender meg alltid videre til gyn. Men det gjlr hun med alt annet også - videresende til spesialist på området.
 
Beklager, men jeg er en av de som tar opp plass ;) jeg var hos gyn etter fødsel, hun tok celleprøve og sjekka med ul. Gikk til samme gyn for å få spiral 12 uker etter fødsel. Uaktuelt å la fastlege sette inn spiral også, ingen mulighet for å sjekke med ul. Syns det er veldig greit at de som kan det sjekker jeg. Det var forresten privat, så jeg sparte vel det offentlig for en plass..


Sent from my iPhone using BV Forum

Det ville ikke falt meg inn å gå til fastlege for å sette inn spiral igjen, sist ble jeg sendt til hasteultralyd på sykehuset fordi fastlegen satt den inn feil. Jeg ble også sykemeldt i 2 uker på grunn av kraftige smerter :( Nå vet jeg bedre, slike ting bør i hvert fall ikke min fastlege ta seg av ;)


Innelgget mitt tidligere var på ingen måte ment til å angripe kvinner som velger å gå til gyn fremfor fastlege. Dersom man er villig til å betale privat.

Det jeg syns er unødvendig er å ta opp plass i det offentlige dersom det er en helt vanlig celleprøve uten noen andre motiver for å gå til spesialist annet enn at "jeg vil ikke kle av meg for fastlegen".
 
Jeg har tatt det både hos fastlegen og hos gynekologen. Følte meg helt klart mest komfortabel med å ta det hos gynekologen!
 
Her henviste fastlegen meg te gyn, då an ikkje følte seg komfertabel me å ta den undersøkelsen på meg. Egentlig veldig glad for det. Viste seg eg har celleforandringar og har fått god oppfølging. Siden eg blei henvist (e privat gyn) betale eg bare for materiellbruk.
 
Gynekolog, fastlegen min gjør ikke det.
 
Gynekologen.
 
Back
Topp