Canesten og sopp på brystet

Junie

Glad i forumet
Har fått en helt forferdelig smerte i venstre bryst, spesielt ved amming men også ved berøring. Stikker og svir, helt grusomt. Antar det er sopp? Kan jeg bruke canesten? Eller må jeg til lege?

Ville ikke ha startet med canesten uten å finne ut om det faktisk er sopp..

Kontakt helsestasjonen :)

Jeg opplevde det samme. Trodde jeg hadde sopp (og det kan godt hende det var det også), men har fått påvist Reynauds fenomen.
Da blir brystknoppene hvite. Det har med blodgjennomstrømningen å gjøre og kan gjøre det ganske så vondt å amme. Ville ha sjekket det opp med lege eller helsesøster.
Når det er sagt, så er det ikke farlig om du smører litt Canesten på brystknoppene på forhånd, for er ikke farlig, men ville som sagt ha sjekket opp i det.

Her har mini trøske og jeg fikk beskjed om å bruke canesten for å forhindre jeg og fikk sopp

Ja, man kan bruke canesten mot sopp. Men jeg ville ikke ha begynt med det før jeg faktisk visste at det var sopp. Nettopp pga at det kan være andre ting - som f.eks reynauds - som skrevet over her. Det er rimelig vondt det også!

Det var så grusomt vondt igår og 2t til legevakten så jeg kjøpte canesten. Og ila kvelden igår var jeg bedre. Må ha vært sopp? Tar tur til legen imorgen om det blir verre. Snuppa har ikke belegg i munnen, så håper bare jeg har dette. Mye styr m krem og vasking før amming men at smertene ble betydelig mindre så fort var fantastisk. Satt m tårer i øynene her hver gang jeg la henne til...

Det var så grusomt vondt igår og 2t til legevakten så jeg kjøpte canesten. Og ila kvelden igår var jeg bedre. Må ha vært sopp? Tar tur til legen imorgen om det blir verre. Snuppa har ikke belegg i munnen, så håper bare jeg har dette. Mye styr m krem og vasking før amming men at smertene ble betydelig mindre så fort var fantastisk. Satt m tårer i øynene her hver gang jeg la henne til...

Jeg fikk beskjed om at man ikke trengte å vaske bort Canesten før amming. :)

Back
Topp