Camillas tanker :o)

mammamilla

Forumet er livet
Septemberlykke 2021
Heisann alle sammen
Er helt ny her på babyverden og har ikke fått helt kontrollen enda kjenner jeg. Er ei jente på snart 21 som studerer og arbeider samtidig og har nå veldig lyst på en/ei liten. Har blitt medlem her for å lese andres tanker og dele mine egne, har hørt mye bra om bv så nå fant jeg ut at det var på tide og melde meg inn.
Lurer litt på om det er andre mødre, gravide eller andre som prøver og bli gravid som vet noe om rettigheter for studenter. Har lest litt på nettet rundtforbi, men blir ikke helt klok på alt som står. Vet noen om jeg har krav på både penger fra lånekassen og fødselspenger fra jobb? Eller må jeg velge her? Har bare en fast stilling på 20 % men jobber gjennomsnittlig 50-70 % i måneden.
Jeg og samboeren min har for kort tid siden flyttet inn i helt nytt hus som vi har bygget sammen, derfor er jeg avhengig av å ha litt god inntekt som kan dekke både lån, vanlige regninger/utgifter og baby. Håper på svar fra noen av dere der ute som vet noe om  dette eller er i samme situasjon [:)]
 
Lenge siden jeg har vært inne på babyverden nå.. mye stress med skole o.l. og har begynt på jobb igjen så dagene flyr fort av sted. hele tiden noe som skjer..
begynner å få sambo mer og mer på gli.. ser ut til at vi kan begynne prøvingen til sommeren.. er såå gira for tiden at jeg må nesten roe meg ned så jeg ikke skremmer han så han endrer mening.. hehe [;)] har sittet litt å sett på barnevogner, er jo sååå mye fint.. hvordan skal man klare å velge når den tid kommer? hehe..
 
ellers mange tanker som flyr i hodet mitt.. vil at timingen med barn skal være perfekt men det er vel egentlig lettere sagt enn gjort.. redd for at økonomien skal gå i vasken, selv om sjangsene sikkert ikke er så store for det. så er det allikevel ting som opptar meg.. mye å tenke på [:D]
 
 
ØNSKER DERE ALLE EN KJEMPE FIN HELG!!!!!!!!!!
 
Tenkte jeg skulle dele mine tanker om dette med student, arbeid osv.
Jeg vet at du har krav på forsørgerstipend uansett, så lenge du har barn og studerer, men stipendet varierer litt ut fra hvor mye samboer/ektemann tjener.
Jeg kan tenke meg at dersom du har opparbeidet deg svangerskapspermisjon, så får du det i tillegg. Da slipper du jo å jobbe, det er hele vitsen med det. Stipendet rekker jo IKKE langt, selv om du får litt ekstra for å ha barn. Det finns jo også noe som heter fødselsstipend, tror kanskje du mister dette dersom du får perm?
 
Hei, gratulerer med dagbok og velkommen til oss![;)]
Jeg fikk datteren min når jeg studerte. Så jeg vet at viss du jobber og har rett på stipend i tillegg til din inntekt (da kan vel du ikke tjene mer enn litt over 100 000kr i året), så har du rett på både vanlig stipeng hver mnd, i tillegg til den gjennomsnittlige mndlønnen for de siste 6mnd du var i jobb før permisjonen. Det betyr at du får 6000kr i stipend hver mnd fra lånekassen (16 000kr aug og jan).
+ det du har tjent deg opp[:D]
Håper du forsto forklaringen min[:D]
Du får ha lykke til med prøvinga[;)]
 
Tusen takk til dere som har svart [:)]
toneany og millejenta, forstår godt hva dere mener begge to. så håper på å få både stipend og svangerskapspenger. Jobber ikke så mye, har en stilling fast på 20 %, men vikarierer ganske mye. nå får jeg dekket noe penger i stipend, men må betale resten tilbake som studielån. Ønsker meg så gjerne barn, og er fast bestemt på å klare dette økonomisk og klare skolen samtidig med baby. får krysse fingrene for at dette går greit. [:D]
 
Min erfaring med å få baby som student er bare positive! Det gikk bare veldig bra. Men dette er vel veldig forskjellig fra person til person. Men jeg er overbevist på at du vil klare det viss du går inn for det[;)]
Det er jo veldig mange som får barn som studenter[;)]
 
Tusen takk for positiv respons. Er mange som er litt "i mot" å få barn som student, mener at jeg må bli ferdig med utdanning osv.før jeg tenker på det. Men jeg ser ikke helt problemet, som regel så klarer man det man vil klare. Jeg er så klar for å få barn at jeg kunne ikke tenke meg å vente så veldig mye lenger [:)] Skal begynne min første pp rett over sommeren for å prøve å planlegge best mulig at jeg ikke skal få barn midt i eksamens tiden! Lov å håpe på god timing, selv om dette ikke alltid er like lett [:D] Når i semesteret fikk du barn da millejenta? Klarte du følge med på forelesninger o.l.? Hadde du med deg jenta mye på skolen eller? [:D] 
Klem
 
Jeg fikk i slutten av mai, så jeg gikk glipp av en eksamen den våren...men den tok jo jeg bare opp igjen det året jeg hadde permisjon...hadde alt pensum, så jeg las hjemme!
Jeg hadde permisjon i et år, så jeg hadde ikke med meg datteren min på skolen...hun gikk i barnehage fra hun var 15mnd gammel... på småbarnsavdeling. Når min samboer skulle ha pappapermisjon så jobbet jeg i den jobben jeg hadde før når jeg gikk på skolen. Ja, jeg er veldig overbbevist om at en klarer veldig godt å få barn selv om man er student!! Jeg hadde bare igjen et år på skole etter permisjonen, så nå har jeg fått fast jobb.[;)]
 
Jeg er ferdig med allmen påbygging nå om en måned el to, avhengi av når jeg blir trukket til eksamen. Skal arbeide og feriere i sommer, og så jobbe fremover. Når jeg føler at jeg orker, sannsynligvis etter jul, skal jeg begynne å studere på NKS. Skal ta desentraliserte journaliststudier.
Passer meg perfekt, å kunne være hjemmemamma og få stipend, studere mens knøttet sover, og arbeide litt på siden om det er nødvendig.
Planlegger å ta en bacelor i journalistikk hjemme i stua ;)
 
millejenta: fikk du stipend selv om du hadde permisjon da eller? kunne gjerne tenke meg ett år med perm, men vet ikke om dette går siden jeg er ferdig med bachelor graden min våren 09. har planer om å ta mastergrad mens jeg har baby, siden dette er en utdanning der jeg er på skolen 1 uke i måneden. hmm..[:-]
 
toneany: var veldig genial løsning du hadde. Tror det skal gå kjempe fint å studere samtidig når en har barn. spesielt når en velger en utdanning der en ikke er på skolen 7 timer til dagen 5 dager i uka. Går nok fint å lese innimellom mens den lille sover og slik. [:D]
 
Det tror jeg også :)
Det stod på nettsiden til skolen av de anbefalte at man leste 3 kvelder i uka. Man er jo ikke alene heller, så faren til ungen må jo kunne avlaste litt så man får lest i fred :p
 
Ja, det går nok fint viss dere ikke har mer skole enn det. Jeg hadde fulle dager, fire dager i uken i min studie, så jeg hadde nok ikke klart å hatt med datteren min på skolen så lange dager. Jeg fikk alt som stipend det året jeg var hjemme ja!
 
Det første jeg skal studere er et årsstudium i journalistikk.
Det er over tre semestre, som hvert avsluttes med en ukeseksamen hjemme. Kommer til å lese og skrive så mye som jeg orker gjennom hele året, for å få noe ut av det. Har jo lyst til å jobbe i avis :)
Har jo en litenjobb i en av lokalavisene :p
 
Toneany: Jeg er helt enig. Babyen har jo en far som kan være med å hjelpe mye til. Tror min kjære er veldig innstilt på dette også så det kommer nok ikke til å være noe problem å få lest litt hvis jeg bare klarer og konsentrere meg, har ikke den beste selvdisiplinen akkurat [:D] Høres ut som om du har valgt en genial løsning med en utdanning der du styrer mye selv, da kan du selv sørge for at du får mest mulig ut av studien din. Høres ut som en spennende utdanning du har i tankene! Ønsker deg lykke til med både skole, prøving og baby [;)]
 
Millejenta: Tror nok også at jeg skal klare det, siden det ikke er så mye skole som jeg må inn på. Får nok lest litt når den lille sover og mens mannen er hjemme, må bare klare å prioritere riktig (noe som kanskje er lettere sagt enn gjort til tider) he he [;)] Men skulle det bli helt "galt" så er det greit å vite at det går an å ta et år med perm der en får utdelt stipend mens man er hjemme med barn. Det er litt betryggende [:)]
 
Det er nok fint at pappa-ene blir innvolvert :)
Jeg skal drive med mye pumping tenker jeg, så far kan få flaske-arbeid også :) Har jo lyst til å trene noen dager i uka, evt gjøre freelancearbeid for avisa når de spør, og evt andre ting.
 
ja jeg tenkte også at jeg skulle pumpe en del slik at "pappa" kan hjelpe til med å gi mat også. Tror nok han vil like å bli far, vi kommer sikkert til å krangle om hvem som skal ta med ungen noen plass. He he.. [:D]
 
Ja så satt jeg her nå igjen. Det nærmer seg eksamen, og nå når jeg endelig har fri fra jobb og skole så klarer jeg selvfølgelig ikke å få konsentrert meg om noe som helst lesing. Kjenner presset nå som det nærmer seg eksamen, men samtidig så tar baby tankene helt overhånd. Har vært helt hekta på babyverden siden jeg ble medlem for en liten stund siden. Er så utrolig inspirerende og lese om alle andres tanker, og få delt tankene mine med noen som er opptatt av det samme. Klarer ikke vente til jeg skal slutte på pillene, har bare 2 1/2 brett igjen nå, og kan nesten ikke vente til jeg har "spist dem opp" så vi kan begynne med prøvingen. [:D]
 
Er så mange babytanker som virrer i hodet mitt om dagen. Tenker hele tiden på at dette her må være det riktige, og siden min samboer og jeg har snakket om dette i lang tid, føler jeg at jeg egentlig er bare mer og mer klar nå som jeg ser at han også begynner å bli klar for dette. Min samboer er jo en del eldre enn meg, er ca 6 år i forskjell, men alder har vel ingen hindring for kjærligheten [:)] Slik at mange av hans kamerater er etablerte og har barn, men selv sier han at han aldri har hatt lyst på barn før nå når han har funnet noen å dele livet sammen med, og det rører meg stort  Men noen ganger blir jeg igjen litt usikker, har ikke følt meg helt klar når vi har passet mange av kameratene hans sine barn. Men de barna er litt eldre igjen (3-6 år) så jeg tror nok det bli litt anderledes når vi selv skal oppdra en liten helt fra begynnelsen av, det er jo noe anderledes når barna er dine egne.
 
Ååååå.. Jeg har så lyst på barn, klarer ikke helt slappe av, så jeg gjør husarbeid og surfer på nettet og alt annet enn å lese egentlig. Kjenner at jeg trenger en stor dose selvdisiplin  
 
jajajaja.. Vet ikke hva mer jeg skal skrive nå.. *frustrert* får vel sette meg tilbake og prøve å få lest litt.. *æsj* [:'(]
 
jeg har også eksamenstid snart :p
Men ville bare kommentere dette med pillene dine: Siden det snakk om hormoner og styr, og mange sliter med å ha blitt gravid etter p-pilleslutt, har du tenkt på å slutte etter det  brettet du er på nå, og bruke kondom el i et par måneder?
 
Ja jeg har faktisk tenkt litt på det. Har tr nå, så burde kanskje ta en alvorsprat med min kjære før jeg skal begynne på ny igjen. Hmm.. Har hørt at mange sliter leeenge med å få barn etter at de har gått på p-piller lenge. Selv har jeg gått på p-piller i 4-5 år nå, så er kanskje på tide å legge vekk pillene [:D]
 
Back
Topp