cøliaki

schnuppa

Forumet er livet
Er det flere med barn som har cøliaki?

Når fant dem det ut? og hva var symtomene
Hvordan ble hverdagen etterpå?
Hvor handler dere?
Hvor kan man dra på ferie? ( syden)

Min gutt på snart 3 fikk konstatert cøliaki i påsken. og vil høre litt med dere hva dere har erfart. [:)]

ORIGINAL: Bdancer

kan bare svare om erfaring fra jobben...
symptomene var løs mage og luftsmerter, veldig dårlig matlyst og spiste lite, la lite på seg.
Hadde med eget brød - men vet ikke hvor det er kjøpt. hun hadde ikke så vondt i magen lenger... men hadde generelt et dårlig forhold til det å sitte ved matbordet... vet ikke hvordan det går med henne nå...

ikke så mye hjelp utenom dyttehjelp[:)]

Takk

Dyyyyyyyyyyyytt

dattera til venninna mi.. eller de kalte det ikke cøliaki, men inntolleranse. (ho har det samme sjøl, og det er mye cøliaki i fam)

de fant det ut siden jenta hadde øfte løs mage og la ikke på seg. fra ca ho var året.
hadde utredning fra ho var 1 år og 9 mnd.. først melk, ingen endring, så gluten da ble ho ei anna jente. ho tok igjen den tapte veksten kjapt.
og ble ei gladere jente[:)]

ORIGINAL: pupple

dattera til venninna mi.. eller de kalte det ikke cøliaki, men inntolleranse. (ho har det samme sjøl, og det er mye cøliaki i fam)

de fant det ut siden jenta hadde øfte løs mage og la ikke på seg. fra ca ho var året.
hadde utredning fra ho var 1 år og 9 mnd.. først melk, ingen endring, så gluten da ble ho ei anna jente. ho tok igjen den tapte veksten kjapt.
og ble ei gladere jente[:)]

Takk. :)

Har ikke barn med cøliaki - men har hatt ei jente som skulle ha glutenfri kost i 3 mnd. Vi kjøpte glutenfritt brød på Maxi - men de har det også på enkelte Mega butikker har jeg sett. Det er hvetemel i utrolig mye rart (bl.a vanlig leverpostei[&:]). De selger også mel uten gluten også på de fleste butikker nå (inkl. billigkjeder). Vi kjøper også bl.a spaghetti og pasta uten gluten.

Jenta mi har i hovedsak allergi mot melk - men vi skal være forsiktig med gluten også. Hun har vært plaget med dårlig immunforsvar, vært urolig i kroppen og hatt løs mage. Merker forskjell når hun får grovere mat.

Da vi skulle kutte ut så mye forskjellige matvarer kjøpte jeg en kokebok på CD-rom der man krysser av for de matvarene som oppskriftene IKKE skal inneholde, så kommer det opp mange forskjellige oppskrifter med ingredisenser som er trygge å bruke[:)] Den får man bl.a kjøpt på www.minmat.no
Har vært veldig nyttig for oss i alle fall.

ORIGINAL: Elimor

Jenta mi har i hovedsak allergi mot melk - men vi skal være forsiktig med gluten også. Hun har vært plaget med dårlig immunforsvar, vært urolig i kroppen og hatt løs mage.

Akkuratt sånn har det vært med min, så mye syk. Hele tiden. Så skjør og så liten. Blir jo helt frustrert [&:][:o][:-][&o]

forresten godt utvalg av glutenfritt på ultra[;)]

mange toroposer, både middager, browniesene og kaker er glutenfrie. det gjør ting litt enklere for folk som gjerne skal ha besøk av folk med allergi, og ikke har spesialmel stående.
står sikkert på toro sine sider hvilke det gjelder, og sikkert bak på pakkene og.

og almondy-tertene er gluten frie, de er jammi........ de ligger i frysedisken[;)][:D]

ORIGINAL: pupple

forresten godt utvalg av glutenfritt på ultra[;)]

mange toroposer, både middager, browniesene og kaker er glutenfrie. det gjør ting litt enklere for folk som gjerne skal ha besøk av folk med allergi, og ikke har spesialmel stående.
står sikkert på toro sine sider hvilke det gjelder, og sikkert bak på pakkene og.

og almondy-tertene er gluten frie, de er jammi........ de ligger i frysedisken[;)][:D]

Vet, mye bra har jeg sett. Ultra siden brød liker sønnen min best[:)]

Har to jenter på 4 og 6 med cøliaki.
De hadde forskjellige symptomer, både løs mage og forstoppelse.
Fikk to "nye" jenter, da vi startet på diett[:)]
Handler mest på ultra, men meny har også bra utvalg!! Brød baker jeg selv[:)]
Ferie, ja... Vi er mest i Sverige, der er det veldig bra utvalg av glutenfritt. Syden har vi aldri vært..
Men sjekk ut www.ncf.no ,på forumet er det masse tips[:)]
Bare å sende pm hvis du har spm[:)]

Hvordan går det??[:)]

er mamma til en 8 åring med cøliaki.
symptomene var vondt i magen,oppblåst mage,oppkast,diare, hvit avføring...trett og uopplagt...lavt jernlager
etter positiv blodprøve ble hun lagt i narkose og de var nede med kamera å tok en titt og tok en biopsid. tarmtottene som tar opp næringa fra maten var utslettet.

det meste kan bakes/lages glutenfritt.
deigen oppfører seg litt annerledes så for min del ble det mye prøving og feiling...men har fått dreis på det etter hvert.
mye får du også kjøpt ferdig...pølsebrød(vanlig brød om ønskelig) tortilla lomper,burgerbrød osv..

har funnet fram til mye på nettforumet til cøliaki foreninga.

mange med cøliaki tåler produkter med hvetestivelse,det gjør det lettere for dem. mere og velge mellom.
glutenfri havregryn som nevnt over...KUN 40% av de med cøliaki tåler havre (som ikke har vært gjennom samme møllesteinene som hvete,bygg og rug)

noe utover dette du lurer på så send meg en pm ;) og lykke til

og til alle dere som handler glutenfritt...i finnland koster ferdige produkter og mel myyyyyye mindre enn i norge..

Back
Topp