Byttet bilsete enda ?

Heffa og Go`ungen

Forelsket i forumet

Sebastian bruker besafe 0-18 kg tror jeg det er.  

jeg var på babshop og tittet på steg 3..setene går fra 15 kg og oppover. 

hun dama i butikken var svært hjelpsom og forklarte masse i forhold til de forskjellige setene. det blir ikke besafe videre hvertfall, men et annet sete...husker ikke navnet, men det vant testen for steg 3. besafe var visst ikke så gode på neste steg, sa hun. 

uansett, har dere byttet sete til barnet enda ?

Nei her skal vi ha det samme sete en god stund til,når det begynner å bli trangt snur vi det fremovervendt så får vi se om 1 år eller 2:)

Nei, hun har bakovervendt sete som går til 25 kg (Britax Multitech), så trenger ikke å bytte før hun skal sitte forovervendt :)

Men da skal hun få et som er fra 15 kg, siden de ikke anbefaler å ha kombi-seter
forovervendt pga tyngden....

Han blir sittende i Britaxen en stund til tror jeg. Skal sjekke litt når lillebror må ha nytt sete, om det er bedre at han overtar britaxen og håvard får nytt. Men god plass fremdeles syns jeg.

Frøkna sitter i britax multitech, bakovervendt, og syns det er helt greit. Har ett forovervendt i bilen til sambo, britax evolva som kan brukes ut seteperioden. Bruker multitech i hovedbilen så lenge som mulig:)! evt til lillebror tar det over når han trenger større sete:p!

nei han skal sitte bakover i mt- setet sitt en stund enda! Vi har et annet britax-sete som også har god plass til store barn. De går til 25 kilo så vi har noen kilo å gå på :) Han har sittet i beltestol et par ganger og er IKKE klar for det. Han tar av selen, åpner bildøra og tar selen under armen. Det føles ikke trygt! Men om barnet uansett sitter forover, er det mye tryggere å bruke beltestol enn å bruke en combistol eller en annen stol med 5-punkts-seler forover, så det er bra du har kjøpt beltestol siden han uansett satt forover (?) og mest sannsynlig er over 15 kilo siden du har valgt beltestol :))

jepp, sebastian er over 15 kg, ellers hadde det ikke vært aktuellt. sist han ble målt var han 95 cm. 

sebastian har aldri lirket seg ut av bilstolen, og heller ikke gjort det med det nye enda. sitter pent og rolig. 

Fru H skrev:
nei han skal sitte bakover i mt- setet sitt en stund enda! Vi har et annet britax-sete som også har god plass til store barn. De går til 25 kilo så vi har noen kilo å gå på :) Han har sittet i beltestol et par ganger og er IKKE klar for det. Han tar av selen, åpner bildøra og tar selen under armen. Det føles ikke trygt! Men om barnet uansett sitter forover, er det mye tryggere å bruke beltestol enn å bruke en combistol eller en annen stol med 5-punkts-seler forover, så det er bra du har kjøpt beltestol siden han uansett satt forover (?) og mest sannsynlig er over 15 kilo siden du har valgt beltestol :))

Har jeg aldri hørt om, har du noen link?

Felix har fremdeles god plass i sitt sete, så jeg har ikke begynt å titte på beltestoler ennå. Han har også besafe sete fra 0-18 kg, men han er bare 15 kg ennå, og vokser sakte. Var det besafe izi kid Sebastian hadde vokst ut av også? Lurer på om den før så store gutten min er i ferd med å bli liten for alderen...

jeg ventet på det spørsmålet, kan godt prøve å finne link, må bare komme meg hjem og på PC! Men damene på den tidlgere jobben min hadde fått beskjed om dette da de var på opplæring hos trygg trafikk. Grunnen er at 5-pkt holder hele kroppen til barnet veldig hardt igjen ved kollisjon slik at det store tunge hodet flyr fremover, noe som skaper store skader på hode og nakke. Og derfor bør barn sitte bakover (minst!) til de er store nok til beltestol fordi 3-pkt- sele ikke gjør det samme. Og angående combi-stoler er det vel ingen av dem som får gode resultater forover, så det synes jeg sier seg selv at man ikke bør gjøre.

Vi har Besafe sete, og snart når Olalai vektgrensa. Så vi skal snart kjøpe nytt sete, men da blir det bakovervendt opp til 25kg. Håper og tror at vi kan ha han bakovervendt i en god stund til, selv i min lille bil.

Nei, hun sitter fortsatt bakovervendt i et Britax-sete som ikke kan snus. Blir lenge til vi bytter, og det er nok lenge til hun blir over 15 kg:)

nei Linus sitter bakovervendt i Britax Multitech, og skal gjøre det til han er 4 år+ og går over i beltestol.

Takk Sukkertopp, selvom jeg ikke kommer inn på linken via telefonen min :-p Må inn og lese senere!

snuppa her sitter i besafe combi. bakovervendt. tar sinnsyk stor plass,  like stor fremover som bakover i vår bil. men så lenge hun er under 18 kg og sitter bakovervendt, skal det brukes. kosta skjorta også, så bytter ikke før vi må.  stussa litt på det med at det er best fremover med 3pkt og ikke 5 pkt. er vel kanskje for større barn som har en kropp som tåler mer motstand (som fra en 3 pkt. sele? mtp på hvor på kroppen den treffer for "rett" belastning i en evt. kollisjon)  hadde jeg skulla bytta fremover nå, hadde det blitt til en 5 pkt. sele-stol.  men skal ikke det enda..

har en søster og veninne som har britax two way elite... de er kjempefornøyde med setene brukt som fremovervendte.. (til barn på 3+ ) og fikk disse anbefalte til større barn og som fremovervendt. (kan og brukes bakovervendt).. kunne tenkt meg et sånt sete når snuppa passerer 18 kg og/eller skal snues.
noen som har erfaring eller kunnskap med dette setet?

Da vi kjøpte setet til lillesøster var Britax two way elite er omtrent det eneste setet vi ikke prøvde i bilen vår. :P Jeg har forstått det slik at det må lenes mot setet foran, så vi orket ikke prøve det bak førersetet. Mannen min er 30 cm lengre enn meg, og vi er helt avhengig av å flytte setet masse hver gang vi bytter på å bruke bilen. 

Derimot har vi tenkt å prøve om vi kan ha det bak passasjersetet når Felix vokser ut av sitt 0-18 kg sete. Uten å ha prøvd det har jeg lest at two-way elite er det setet der du kan sette skulderselene høyest, så det kan brukes til lange barn lengre enn alle andre seter. Det er opp til 25 kg i alle fall, så lar det seg feste, så kan vi forhåpentligvis bruke det lenge. 

Ikke så mye hjelp dette, håper noen andre har faktisk erfaring med setet.

*Babytutta* skrev:
snuppa her sitter i besafe combi. bakovervendt. tar sinnsyk stor plass,  like stor fremover som bakover i vår bil. men så lenge hun er under 18 kg og sitter bakovervendt, skal det brukes. kosta skjorta også, så bytter ikke før vi må.  stussa litt på det med at det er best fremover med 3pkt og ikke 5 pkt. er vel kanskje for større barn som har en kropp som tåler mer motstand (som fra en 3 pkt. sele? mtp på hvor på kroppen den treffer for "rett" belastning i en evt. kollisjon)  hadde jeg skulla bytta fremover nå, hadde det blitt til en 5 pkt. sele-stol.  men skal ikke det enda..

har en søster og veninne som har britax two way elite... de er kjempefornøyde med setene brukt som fremovervendte.. (til barn på 3+ ) og fikk disse anbefalte til større barn og som fremovervendt. (kan og brukes bakovervendt).. kunne tenkt meg et sånt sete når snuppa passerer 18 kg og/eller skal snues.
noen som har erfaring eller kunnskap med dette setet?

Jeg er som sagt litt usikker akkurat på detaljene rundt forskjellen på 5-pkt og 3-pkt. 
Men, det jeg vet er at begge Britax-setene våre (multitech og twe) ikke kan brukes med 5-pkt-seler etter 18 kilo, de tåler faktisk ikke mer belastning. Så etter 18 kilo må også disse setene brukes med bilens egne belter om setet står fremover, altså som beltestol. Men bilens egne belter kan ikke brukes før 15 kilo (for da tror jeg ikke de slår inn), så før det MÅ man jo uansett bruke 5-pkt-seler om barnet desverre sitter fremover. Og disse combistolene er mye tyngre enn en ren beltestol, og derfor har jeg hørt at det er sikrere med beltestol, fordi den er lettere og vil ikke få like stor fart som en stor og tung combistol ved kollisjon. 

Vi har som nevnt Britax TWE som ekstrastol og har brukt den litt nå i det siste. Teodor har kongegod plass i det setet, så vi går nok over til det etterhvert. 

Sukkertopp: Jeg ser den at det ikke er så greit å ha et slikt sete bak førersetet da det skal lenes på setet, men sånn bortsett fra det så anbefaler jeg det veldig som et sete som holder lenge bakovervendt. Teodor har bedre plass i det enn i Multitech, og selene kommer høyere opp. På Multitech har vi nå selene på øverste hakket, men i TWE har han ett eller to hakk igjen. 

Fru H skrev:

Vi har som nevnt Britax TWE som ekstrastol og har brukt den litt nå i det siste. Teodor har kongegod plass i det setet, så vi går nok over til det etterhvert. 

Sukkertopp: Jeg ser den at det ikke er så greit å ha et slikt sete bak førersetet da det skal lenes på setet, men sånn bortsett fra det så anbefaler jeg det veldig som et sete som holder lenge bakovervendt. Teodor har bedre plass i det enn i Multitech, og selene kommer høyere opp. På Multitech har vi nå selene på øverste hakket, men i TWE har han ett eller to hakk igjen. 

Høres veldig bra ut, jeg skal prøve TWE når han vokser ut av det han har nå. Det blir lengden på ryggen som begrenser hvor lenge han kan bruke setet sitt, han blir nok for lang før han blir for tung. Jeg elsker izi kid setet, så jeg bytter ikke før vi må. Han har heldigvis noen få cm å gå på ennå. :)

Pussig nok virker det som om lengden på barnesetene er ganske lik uansett om de går til 18 eller 25 kg? Felix har like god plass i izi kid som han har i MT i alle fall. Vi prøvde ham i alle setene da vi skulle kjøpe til lillesøster også, og de fleste hadde omtrent samme størrelse. Virker som om TWE er det eneste som er særlig større?

Det kan godt hende. Men det kommer sikkert litt an på hvor ungen er lang også?
Teodor er veldig lang i ryggen, og har vokst fort ut av selestillingene. Men bena har grei plass enda. 
Og i MT har han et glippe mellom setet og seteryggen, så bena går litt nedi der på en måte, derfor god plass. 
TWE har enda kortere sitteflate og dermed også enda bedre plass til bena. 
Et tips; Om dere kjøper det setet, kjøp med hodestøtte til 199,- samtidig. For det er ikke så mye på sidene til å lene hodet inntil, noe som ofte gjør at hodet faller frem når barnet sovner. 
Den er helt genial, og jeg synes vi fikk et helt nytt sete da vi gjorde dette =) 

Back
Topp