Byttet bilsete enda ?

Pute skal jeg huske hvis setet passer i bilen vår. :)

Felix er nok også lang i ryggen, med heller korte ben. Han har danseplass til bena i izi kid, mye mer plass enn han har behov for. Har bilder her fra en annen tråd. Dette er når han strekker bena:

Og slik sitter han vanligvis:

Veldig god plass da =) 
De nye Besafe-stolene har nok bedre plass enn de gamle. 

Her er Teodor i MT

Og her i TWE, men det gir dårlig bilde av plassen, for han sitter ikke som han pleier. Bilen er en 3-dørs kjempegammel Clio med bitte, bitte liten plass, men det funker helt greit. Så plassmangel til å ha unger bakovervendt er jeg ikke helt sikker på at jeg forstår :p

Ser ut som helt grei plass for Teodor. Felix sitter uansett med bena trukket opp på en eller annen måte. Benplassen er mye bedre i besafe setet, men det er nesten så det irriterer meg, for de kunne heller laget setet litt mindre. :P Det irriterer ikke masse da, som sagt elsker jeg det setet, det er nesten perfekt.

Jeg vet ikke med plassmangel, for vi har en ganske stor bil. Vi sliter derimot med å få festet riktig seter som ikke er isofix, for bilen er så klønete laget. Enten så går det ikke med selefestene, eller så passer det ikke med støttebenet. Likevel ser jeg mange med likedan bil som har seter som jeg vet ikke lar seg feste skikkelig i vår... 

Ja det er ikke så lett å finne riktig sete. 
Vi hadde flax vi da, MT passet og det var det første vi prøvde. 
=) 

Fru H skrev:

*Babytutta* skrev:
snuppa her sitter i besafe combi. bakovervendt. tar sinnsyk stor plass,  like stor fremover som bakover i vår bil. men så lenge hun er under 18 kg og sitter bakovervendt, skal det brukes. kosta skjorta også, så bytter ikke før vi må.  stussa litt på det med at det er best fremover med 3pkt og ikke 5 pkt. er vel kanskje for større barn som har en kropp som tåler mer motstand (som fra en 3 pkt. sele? mtp på hvor på kroppen den treffer for "rett" belastning i en evt. kollisjon)  hadde jeg skulla bytta fremover nå, hadde det blitt til en 5 pkt. sele-stol.  men skal ikke det enda..

har en søster og veninne som har britax two way elite... de er kjempefornøyde med setene brukt som fremovervendte.. (til barn på 3+ ) og fikk disse anbefalte til større barn og som fremovervendt. (kan og brukes bakovervendt).. kunne tenkt meg et sånt sete når snuppa passerer 18 kg og/eller skal snues.
noen som har erfaring eller kunnskap med dette setet?

Jeg er som sagt litt usikker akkurat på detaljene rundt forskjellen på 5-pkt og 3-pkt. 
Men, det jeg vet er at begge Britax-setene våre (multitech og twe) ikke kan brukes med 5-pkt-seler etter 18 kilo, de tåler faktisk ikke mer belastning. Så etter 18 kilo må også disse setene brukes med bilens egne belter om setet står fremover, altså som beltestol. Men bilens egne belter kan ikke brukes før 15 kilo (for da tror jeg ikke de slår inn), så før det MÅ man jo uansett bruke 5-pkt-seler om barnet desverre sitter fremover. Og disse combistolene er mye tyngre enn en ren beltestol, og derfor har jeg hørt at det er sikrere med beltestol, fordi den er lettere og vil ikke få like stor fart som en stor og tung combistol ved kollisjon. 

Vi har som nevnt Britax TWE som ekstrastol og har brukt den litt nå i det siste. Teodor har kongegod plass i det setet, så vi går nok over til det etterhvert. 

Sukkertopp: Jeg ser den at det ikke er så greit å ha et slikt sete bak førersetet da det skal lenes på setet, men sånn bortsett fra det så anbefaler jeg det veldig som et sete som holder lenge bakovervendt. Teodor har bedre plass i det enn i Multitech, og selene kommer høyere opp. På Multitech har vi nå selene på øverste hakket, men i TWE har han ett eller to hakk igjen. 

Det gjelder bare fremover sant?

Zol80 skrev:

Fru H skrev:

*Babytutta* skrev:
snuppa her sitter i besafe combi. bakovervendt. tar sinnsyk stor plass,  like stor fremover som bakover i vår bil. men så lenge hun er under 18 kg og sitter bakovervendt, skal det brukes. kosta skjorta også, så bytter ikke før vi må.  stussa litt på det med at det er best fremover med 3pkt og ikke 5 pkt. er vel kanskje for større barn som har en kropp som tåler mer motstand (som fra en 3 pkt. sele? mtp på hvor på kroppen den treffer for "rett" belastning i en evt. kollisjon)  hadde jeg skulla bytta fremover nå, hadde det blitt til en 5 pkt. sele-stol.  men skal ikke det enda..

har en søster og veninne som har britax two way elite... de er kjempefornøyde med setene brukt som fremovervendte.. (til barn på 3+ ) og fikk disse anbefalte til større barn og som fremovervendt. (kan og brukes bakovervendt).. kunne tenkt meg et sånt sete når snuppa passerer 18 kg og/eller skal snues.
noen som har erfaring eller kunnskap med dette setet?

Jeg er som sagt litt usikker akkurat på detaljene rundt forskjellen på 5-pkt og 3-pkt. 
Men, det jeg vet er at begge Britax-setene våre (multitech og twe) ikke kan brukes med 5-pkt-seler etter 18 kilo, de tåler faktisk ikke mer belastning. Så etter 18 kilo må også disse setene brukes med bilens egne belter om setet står fremover, altså som beltestol. Men bilens egne belter kan ikke brukes før 15 kilo (for da tror jeg ikke de slår inn), så før det MÅ man jo uansett bruke 5-pkt-seler om barnet desverre sitter fremover. Og disse combistolene er mye tyngre enn en ren beltestol, og derfor har jeg hørt at det er sikrere med beltestol, fordi den er lettere og vil ikke få like stor fart som en stor og tung combistol ved kollisjon. 

Vi har som nevnt Britax TWE som ekstrastol og har brukt den litt nå i det siste. Teodor har kongegod plass i det setet, så vi går nok over til det etterhvert. 

Sukkertopp: Jeg ser den at det ikke er så greit å ha et slikt sete bak førersetet da det skal lenes på setet, men sånn bortsett fra det så anbefaler jeg det veldig som et sete som holder lenge bakovervendt. Teodor har bedre plass i det enn i Multitech, og selene kommer høyere opp. På Multitech har vi nå selene på øverste hakket, men i TWE har han ett eller to hakk igjen. 

Det gjelder bare fremover sant?

Jepp :) bakover er det til 25 kg....

Vi har TWE.

Leste bak på puta som følger med at det kun kan brukes til 18kg fremover med stolens belter.
Men så fant jeg bruksanvisninga, å der forstod jeg det annerledes?????? At det var til 25 kg.... Hmmm......
Bare vært borti å gjøre dette en gang, å det var da snuppa var på grensa til 18 kg. Setet kunne ikke festes bakover i den bilen. Men nå er hun jo godt over 18 kg....

Fru H:
Denne ekstra nakkestøtten, har du no link på den?
Ser ikke ut til at det er no godt å sove med hodet nede på knærne nemlig ;)

setene KAN brukes fremover over 18 kilo, men da må de brukes som beltestol! Har ikke link, men de har den puta på barnas hus! Nå skal vi teste twe i vår bil, sjekke om plassen blir bedre :)

Fru H skrev:
setene KAN brukes fremover over 18 kilo, men da må de brukes som beltestol! Har ikke link, men de har den puta på barnas hus! Nå skal vi teste twe i vår bil, sjekke om plassen blir bedre :)

Det var det jeg også trodde først, men etter å ha lest i bruksanvisninga som fulgte med, så forstod jeg det sånn at fempunktssela også kunne brukes fremover over 18 kg.
For er overbevist om at det stod montering opp til 25 kg på den siden denne monteringen var forklart......

aha, for det står 9-18 på stolen vår skjønner du. Kan det være forandringer på setet de siste par årene? Det vi har er ca tre år gammelt og jeg har ikke bruksanvisningen..

Elsure skrev:
Slik jeg leser side 15 her http://www.britax.se/uploads/cms/file/Bruksanvisning%20TW%20Plus%20och%20Elite.pdf , tror jeg at vi kan bruke stolens fempunktsseler også forover opp til 18 kg...

Ser jo ut som det kan brukes forover opp til 25 kg også, med stolens fempunktsbelter :)

Two way elite er jo et mye lettere sete enn Multitechen, så kanskje det er derfor det kan brukes framover med beltene?

Vi har bare det sete i besteforeldrebilene, og de kjøpte vi brukt og har ikke bruksanvisningen...

men vi har twe vi også, men nå skal jeg dobbeltsjekke hva som står på setet. Jeg har alltid hørt at selene på bilstoler ikke tåler mer belastning.. Men jeg ser jo nå at det kanskje er feil

Ut fra hva jeg leste på baksiden av den puta som sitter på stolen, så skjønte også jeg at det kun kunne brukes til 18 kg, men bruksanvisninga sier noe annet... Å vi kjøpte setet nytt i november, å det som står i linken står også i bruksanvisninga som fulgte med...

Her sitter pjokken fortsatt godt bakovervendt i setet sitt (Britax Multi-Tech) som går til 25 kg, så da har han enda 8 kg å gå på frem til han må bytte.. :p
Planen er at han skal sitte bakovervendt til han er over 4 år, og når han da skal sitte fremovervendt, kjøper jeg beltestol til ham. :)

ja nå blir jeg mer forvirret desto mer jeg sjekker :-p Men egentlig er det ikke så farlig for vår del, for vi kommer aldri til å sette ungene våre forover i en combistol uansett :) Nå har vi satt Twe i vår bil, og han får SÅ mye bedre benplass! Setet ble litt bratt, så jeg må finjustere litt, men han satt kjempeflott. Blir link, jeg får ikke lagt inn bilde via telefonen... http://i339.photobucket.com/albums/n444/Tanine08/8df6795c.jpg

Ser bra ut med twe. :)

Er det sparkebeskyttelsen til Teodor som har så fint motiv? Hvor er den kjøpt?

ja, knerten :) kjøpt på reflex :) besafe som fører det!

jeg er av den oppfatningen at twe kan brukes med setets seler (5 pkt) opp til 25 kg både fremover og bakovervendt... kom dere frem til noen konklusjon??
vi bruker setet vårt til 18 kg bakover, invisterer da ikke i noe nytt dyrt sete.. men har sett noen beltestoler som er fremovervendt med isofix. tenker jo da at belastningen ved kollisjon er mindre da selen kun holder barnet, og isofixen setet?? noen som har tenkt over/sett på disse?? tenker frem i tid nå altså, skal ikke bytte før 18 kg. håper hun blir 3 1/2-4 år før 18 kg da :/  :)

har lyst på et godt sete, fremovervendt .når de 18 kg er nådd og ikke besafen kan brukes mer.. eller evt. twe som vi kan bruke bakovervendt til 25 kg.  er det noen som veit om gode fremovervendte seter til større barn??    tror også at jeg må veie snuppa snart ja :)

Jeg synes det ser mer og mer ut som at TWE kan brukes fremover med 5-pkt også etter 18 kilo. 
Men jeg er ikke noe begeistret for den løsningen selv, og velger heller beltestol de gangene det er umulig å feste han bakover (noe som har skjedd et par ganger). 
Av stoler fremovervendt til store barn ville jeg selv da valgt beltestol uansett. 
Isofix på beltestol er mest praktisk, ikke nødvendigvis sikrere. 
Det praktiske ved det er at man slipper å feste bilstolen med bilbeltet når man kjører uten barnet (noe man bør gjøre for å slippe at setet flyr fremover i kollisjon), siden det da sitter fast uansett. Noen synes også at beltestoler sitter ganske løst når barnet sitter der, noe man slipper med isofix. 
Når Teo en gang skal få beltestol på fast basis (vi har en ekstra nå som brukes om vi har besøk av større barn osv), så skal vi kjøpe en med isofix. 
De vi vurderer er:
Cybex solution
Britax kidfix
Også har Maxi Cosi kommet med en ny beltestol nå med isofix, men den har jeg ikke sett noen tester på enda. 

Back
Topp