Bytter man nettverk/ får nye, når man blir forelder?

CAA

Glad i forumet
Himmelbarn
Februarbarna 2023
Lurer litt på dette, ettersom jeg selv har et nettverk hvor venner ikke selv Har barn, selvom vi er 30 om et års tid.

er litt redd jeg skal bli ensom når datteren min blir født, da mine venner tilbringer mye av tiden på byen, osv.
egentlig tror jeg jeg har vokst fra de for en stund siden, da jeg fikk samboer og kjøpte hus. Men nå skal vi jo i tillegg ha barn. Og hverdagene våres blir naturligvis veldig forskjellige

så, får man nye bekjentskap, og nettverk når man får barn? Fra barselgrupper, og barnehage kanskje?

føler meg litt teit som spør om dette, men innbiller meg at kanskje flere lurer på det samme :hilarious: :shy:

Lurer litt på dette, ettersom jeg selv har et nettverk hvor venner ikke selv Har barn, selvom vi er 30 om et års tid.

er litt redd jeg skal bli ensom når datteren min blir født, da mine venner tilbringer mye av tiden på byen, osv.
egentlig tror jeg jeg har vokst fra de for en stund siden, da jeg fikk samboer og kjøpte hus. Men nå skal vi jo i tillegg ha barn. Og hverdagene våres blir naturligvis veldig forskjellige

så, får man nye bekjentskap, og nettverk når man får barn? Fra barselgrupper, og barnehage kanskje?

føler meg litt teit som spør om dette, men innbiller meg at kanskje flere lurer på det samme :hilarious: :shy:
Tenker at det spørs hva man ønsker seg :) jeg har ingen venner med barn, og jeg har selv 3. Vi finner på ting som å gå tur, dra på kafe og ha kosekvelder hjemme. Merker ikke forskjell på relasjonen annet enn at jeg ikke blir med de ut lenger. Har ikke fått nye venner. Men jeg er nok litt kresen.

• Elsker
Reactions: CAA
Sniker
Ja, vær litt frempå og ta inititativ så får du garantert nye venner med barn i samme alder :)
Man kan ha leketreff med andre i helger eller bli kjent med folk på en lekeplass til og med. :)
Også går behovet for å være sosial litt ned etter man får barn, men det blir jo ikke borte heller. Men så tror jeg bare det er å knipse også kommer snart flere i vennekretsen rundt deg til å få barn også :)

• Elsker
Er litt redd for det selv, de fleste jeg kjenner er ikke i samme livssituasjon og er veldig bestemte på å ikke få barn, selv om de er glade på våre vegne. Vi møtes jo som regel bare når det er alkohol tilstede, så jeg håper vi kan fortsette å treffes på andre måter og ikke sakte miste kontakten.
Vil gjerne få meg "mammavenner", det har jo allerede hjulpet å være her på forumet som prøver, og nå i termingruppe. Håper jeg får truffet andre nybakte foreldre der jeg bor, så slipper jeg å evt. bli ensom av å sitte hjemme med baby. Det kommer seg nok etterhvert!

• Liker
Har fått mange nye venner etter jeg fikk baby! Kjempe hyggelig å få en «grunn» til å bli kjent med nye herlige mennesker. Er også veldig greit å ha noen å snakke babyting med, synes i hvert fall jeg som er i overkant glad i babyting:angelic:

• Elsker
Er litt redd for det selv, de fleste jeg kjenner er ikke i samme livssituasjon og er veldig bestemte på å ikke få barn, selv om de er glade på våre vegne. Vi møtes jo som regel bare når det er alkohol tilstede, så jeg håper vi kan fortsette å treffes på andre måter og ikke sakte miste kontakten.
Vil gjerne få meg "mammavenner", det har jo allerede hjulpet å være her på forumet som prøver, og nå i termingruppe. Håper jeg får truffet andre nybakte foreldre der jeg bor, så slipper jeg å evt. bli ensom av å sitte hjemme med baby. Det kommer seg nok etterhvert!
Samme her, en del av mine venninner ønsker seg ikke barn en gang :/. Og vi har hengt mest i helgene, når det var tid for fest og gøy. Har vært med de et par ganger selvom jeg er gravid, men det er ikke det samme akkurat .

og selvfølgelig ønsker man seg flere mamma venninner, jeg gjør også det. Det å gå igjennom dette alene kan i seg selv føles ensomt.
men hjelper litt på å ha termingruppe absolutt! Jeg tror det er fler med samme «frykt» som oss.
hvor holder du til hen ?

Har fått mange nye venner etter jeg fikk baby! Kjempe hyggelig å få en «grunn» til å bli kjent med nye herlige mennesker. Er også veldig greit å ha noen å snakke babyting med, synes i hvert fall jeg som er i overkant glad i babyting:angelic:
Så godt å høre! Da er det jo håp, hehe. Samme her, blir kanskje litt for besatt av baby, og baby ting mens jeg er gravid :angelic: og innbiller meg at de rundt meg som selv ikke er gravide, sikkert blir lei veldig snart.. så prøver å begrense meg, men vil jo så gjerne snakke om det samtidig, blæ

Sniker også ja, det blir andre folk man blir kjent med med barn. Det er folk som jeg ellers kanskje ikke ville blitt kjent med, fordi vi er ganske ulike også, men setter stor pris på det og kan kanskje si det er en berikelse for meg personlig at vi kjenner noen som er annerledes enn oss selv. Ville nok ikke blitt kjent med dem på annen måte, for vi ville ikke møttes. Har kontakt med andre venner også, hovedsakelig har de større barn enn oss, men blir mer sjelden. Vedlikeholder de vennskapene jeg synes er verdifulle.

Når tida ikke alltid strekker til, så merker jeg at jeg nok er blitt mer kresen også. Kresen på hvem jeg vil ha kontakt med, og hva vi skal gjøre. Nå er nok jeg veldig hjemmekjær etter ungene kom, men vil ha kontakt med de som bruker noe tid på meg også, og å gjøre ting som er lystbetont. Kanskje er det ikke slik at alle alltid skal være venner for livet. Ikke at man blir uvenner, men vokser fra hverandre. Og kanskje er det greit?

*Sniker*
Blir kanskje fort slik, når vennene man har er mest fest-venner. Hvis du har vokst fra dem, så er det kanskje ikke så aktuelt å bli med på errand-hang, "strikkeklubb" eller Cafe date, men.. Du kan jo prøve invitere til det, for å holde på vennene du har også.

En av mine venninner har ikke barn. Jeg ble kjent med henne etter jeg fikk barn da, men.. går liksom helt fint selv om vi er i ulike livssituasjoner. Men så blir det ikke så mye festing med henne heller.

Ellers, så er det bare å melde seg på barselgrupper, eller komme i snakk med folk ved levering i bhg.. Evt bli bedre kjent med eventuelle naboer.
Personlig så er jeg veldig introvert og foretrekker å ha få folk rundt meg; men jeg deltok på barselgrupper med en av ungene, og det funket jo det også, om man leter etter noen å bli kjent med. :)

Klart, det er vanskeligere å få venner i voksen alder enn som barn, men om man legger litt i det, så finner man alltids :)

Samme her, en del av mine venninner ønsker seg ikke barn en gang :/. Og vi har hengt mest i helgene, når det var tid for fest og gøy. Har vært med de et par ganger selvom jeg er gravid, men det er ikke det samme akkurat .

og selvfølgelig ønsker man seg flere mamma venninner, jeg gjør også det. Det å gå igjennom dette alene kan i seg selv føles ensomt.
men hjelper litt på å ha termingruppe absolutt! Jeg tror det er fler med samme «frykt» som oss.
hvor holder du til hen ?
Bergen her, heldigvis ikke akkurat et lite sted, så klarer nok mest sannsynlig å finne meg noen andre foreldre jeg kommer godt overens med :happy:

• Liker
Back
Topp