Bursdagsmat i bhg!

Hos oss på småbarnsavdelingen får de blåbær, jordbær, vannmelon ol når noen har bursdag. Vi har også frukt hver dag, men ofte banan, druer, eple, pære ol. Prøver å ha mest fokus på barnet og selve feiringen, og ikke så mye på maten. Tror ikke barna savner noe annet.

Synes ofte hjembakte rundstykker blir så harde? Og med noen uten alle tenna spiser de så lite synes jeg...
Vi bakte brød i fjor i stedet pga det.
Mulig de har en egnet oppskrift, ikke vet jeg:) men det er iallefall populært blant de små, også er det gøy å bake;)

I barnehagen til guttungen har de laget smoothie, avokadois,fruktspyd,jordbærsuppe og grove pannekaker av det jeg vet i såfall.

Vi hadde ofte grove vafler eller smoothie. Vi lagde også egne fruktkopper til barna, da ble det mer "stas" og de blir så fargerike :)
Ellers er det jo enda viktigere å lage god stemning, vi gikk fra fokus på mat til fokus på lek. Såpebobler, glitterbånd og ballonger slår alltid ann :)
Ja vi må få satt selve feiringen også i fokus. Var første året med småbarnsavd i fjor, så har ikke fått gått oss skikkelig til på alle områder. Såpebobler var ikke dumt ;-)

Hvilken type saft?
For de skal jo ikke ha kunstig søtning heller.
Er jo umulig å finne saft uten kunstig søtning eller sukker.

Kan jo lage selv av bær da, men er jo ikke godt uten noen form for søtning heller... Altfor surt :-P
Åja hehe, det er så mye regler og greier her og der:p vi bruker fun og zero, tror ikke det har gjort noe skade på jentungen akkuratt :p alt er jo så farlig nå om dagen:p

Bananpannekaker. Lages av banan, havregryn, egg og vann. Så flott for de som ikke kan spise mel, og bananen dekker behovet for det søte :-)

Har aldri hørt om at barnehagen ordner til til bursdagene. Blir jo veldig mange bursdager. Her er det foreldrene som stiller med noe ekstra til lunsj. Jeg lagde pizzasnurrer til snuppas bursdag i bhg som de hadde til lunsj. Det ble en hit

Jeg trodde at å feire bursdag i barnehagen med mat var skikkelig ut, men det ser dessverre ut til at det fortsatt praktiseres i mange barnehager.

Hvorfor ikke droppe den ekstra maten, som tar tid å lage og stjeler tiden fra barna, og heller gi ekstra oppmerksomhet til bursdagsbarnet? Hvorfor må vi alltid spise for å hygge oss?

Jeg har lyst til å lage en skattekiste i barnehagen jeg jobber i hvor man kan velge mellom aktiviteter man kan gjøre på bursdagen sin.

Dere kan lage sånn fruktpinnsvin? Det pleier å være superstas. En halv vannmelon til kropp og fruktspyd til taggene med feks blåbær, jordbær, eple, appelsin, ananas osv.
Ellers ville jeg ikke anbefalt så mye vafler på småbarnsavdelingen mtp at det kladder seg veldig i halsen.

540e468f613f487a162fc5916b715335
Sånn :)

Dere kan lage sånn fruktpinnsvin? Det pleier å være superstas. En halv vannmelon til kropp og fruktspyd til taggene med feks blåbær, jordbær, eple, appelsin, ananas osv.
Ellers ville jeg ikke anbefalt så mye vafler på småbarnsavdelingen mtp at det kladder seg veldig i halsen.
Jo en god ide. Men ser med gru på å ha spyd til ungene :-P
Ser for meg at det plutselig sitter i et øye :-P

Jeg trodde at å feire bursdag i barnehagen med mat var skikkelig ut, men det ser dessverre ut til at det fortsatt praktiseres i mange barnehager.

Hvorfor ikke droppe den ekstra maten, som tar tid å lage og stjeler tiden fra barna, og heller gi ekstra oppmerksomhet til bursdagsbarnet? Hvorfor må vi alltid spise for å hygge oss?

Jeg har lyst til å lage en skattekiste i barnehagen jeg jobber i hvor man kan velge mellom aktiviteter man kan gjøre på bursdagen sin.
Joda, enig i den.

Vi har fokus på andre måter også :-)

I bhg til min eldste får bursdagsbarnet velge mellom smoothie, smootieis og fruktfat. De lager opp smoothieiser som er i fryseren, og evt tiner dersom barnet vil ha smoothie.

Må barna ha noe ekstra å spise, hvorfor ikke bare krone, sang og leker? Barna feirer jo masse hjemme:)

Back
Topp