Bursdagsmat i bhg!

Klatremus Lillemann

Juni12s allviter/orakel
VIP
Hjelp meg folkens!

Jeg jobber i bhg, og vi lurer på hva vi kan serverer til bursdagsmat på en småbarnsavd. (selvfølgelig mat først, men som dessert)
I fjor hadde vi fruktsalat med vaniljesaus, men vi spiser jo store mengder frukt hver dag likevel, både til lunsj og ettermiddagsmat...

Vi har egentlig lyst til å servere noe annet som skiller seg litt ut, men det skal likevel være sunt.

Vi har snakket om følgende:

- Grove vafler (litt usikre pga det kanskje kan klumpe seg?)
- Lage feks fruktgrøt med fløte/krem.
- Evt fortsette med vaniljesaus til.

Noen som har noen tips?
Det må være kjapt å greit å lage/tilberede.

Smoothie?

Hva med å lage vafler uten sukker men med havregryn? Det pleier mamma å lage i barnehagen hun jobber i :)
Jeg pleier å lage havremuffins med gulrot og eple i til skoleopplegg hvor vi må ha med noe å bite i :)

Hva med å lage vafler uten sukker men med havregryn? Det pleier mamma å lage i barnehagen hun jobber i :)
Jeg pleier å lage havremuffins med gulrot og eple i til skoleopplegg hvor vi må ha med noe å bite i :)
Ja er det vi har gjort før som litt ekstra kos. Og det metter jo litt mer og.

I mine små sin bhg har de pleid å bake rundstykker opp mot noens bursdag, også hatt de til lunsj på dagen:) så baker de vel litt ekstra hver gang, og fryser ned slik at de slipper å bake til hver bursdag;)

Hjemme hos oss lager vi ofte grove vafler med havregryn og hvetekli, i tillegg har vi oppi masse revet gulrot og litt kanel. Da trenger man ikke så mye sukker, for gulrota er jo søt i seg selv. Sikkert godt med revet eple i også! Vaflene er ikke kalorifattige, da vi har i en del smelta smør, men de har mer fiber og "mat" i seg enn vanlige vafler, så man spiser mindre og føler seg mettere :) har ikke opplevd at røra klumper seg noe.

Matmuffins kan jo være en idé?

Da jeg jobbet i barnehage delte vi ut saftis på bursdager, da det var grenser for hva vi hadde tid til å gjøre i stand. Litt trist og kjipt, syns jeg, men ungene brydde seg mest om lekene og sangen de, og vi hadde det hyggelig læll. :)

I barnehagen vår lager de is, det er populært :) Og ikke minst sunn, masse frukt og bær, biola bruker de også :)

Hjemme hos oss lager vi ofte grove vafler med havregryn og hvetekli, i tillegg har vi oppi masse revet gulrot og litt kanel. Da trenger man ikke så mye sukker, for gulrota er jo søt i seg selv. Sikkert godt med revet eple i også! Vaflene er ikke kalorifattige, da vi har i en del smelta smør, men de har mer fiber og "mat" i seg enn vanlige vafler, så man spiser mindre og føler seg mettere :) har ikke opplevd at røra klumper seg noe.

Matmuffins kan jo være en idé?

Da jeg jobbet i barnehage delte vi ut saftis på bursdager, da det var grenser for hva vi hadde tid til å gjøre i stand. Litt trist og kjipt, syns jeg, men ungene brydde seg mest om lekene og sangen de, og vi hadde det hyggelig læll. :)
Gulrot var ikke dumt nei. Eple hadde sikkert også vært godt..
Og det er jo ikke mange hjertene de spiser heller da hvis det er mer mat i det.

Grove vafler eller matmuffins?

Smoothie. Bananlapper/kake! :) dette er iallefall stor favorittene til vesla. Også bananmuffins :)

I mine små sin bhg har de pleid å bake rundstykker opp mot noens bursdag, også hatt de til lunsj på dagen:) så baker de vel litt ekstra hver gang, og fryser ned slik at de slipper å bake til hver bursdag;)
Synes ofte hjembakte rundstykker blir så harde? Og med noen uten alle tenna spiser de så lite synes jeg...
Vi bakte brød i fjor i stedet pga det.

Gelatin og sukkerfri saft og evt med bær oppi:) og da med litt vaniljesaus over! Nomnom:)
Hvilken type saft?
For de skal jo ikke ha kunstig søtning heller.
Er jo umulig å finne saft uten kunstig søtning eller sukker.

Kan jo lage selv av bær da, men er jo ikke godt uten noen form for søtning heller... Altfor surt :-P

Takk for mange gode tips.
Skal skrive ned og ta med til foreldremøtet sånn at vi kan drøfte det i foreldregruppa. :-)

Vi hadde ofte grove vafler eller smoothie. Vi lagde også egne fruktkopper til barna, da ble det mer "stas" og de blir så fargerike :)
Ellers er det jo enda viktigere å lage god stemning, vi gikk fra fokus på mat til fokus på lek. Såpebobler, glitterbånd og ballonger slår alltid ann :)

Back
Topp