Bursdagsgaver til egne barn?

Takk for så mange svar og ser de fleste er ganske like oss. I år vet vi faktisk ikke hva vi skal kjøpe til barnet vårt. Ønsker seg lego, men bygger det opp og bruker det ikke igjen. Har både sykkel og sparkesykkel, ønsker seg mobil, men vi mener den som er fungerer greit inntilvidere. Så i år er det fryktelig vanskelig..
Skriver de ønskelister som inneholder noe annet enn Lego?
Min har ønskelister med minimum 5 forskjellige ting , i år står det ledlys blant annet der og større tv, den tv han har er 32 t som han har hatt i 7-8 år og som blir litt liten.
Ellers har han dobbeldyne og hotellpute også på listen + klær

Alle skriver de ikke vil ta av med gaver, men for meg er nesten alle prisene nevnt til nå å ta av hehe :p. Vi har holdt oss på opp mot 500,sjelden over... Større ting slår vi sammen med besteforeldre, tanter og onkler osv! Synes det er sunt å lære at dyre ting ikke kommer servert...
Det kommer an på alder på barnet også da. De første årene var det ikke så dyre gaver.

Alle skriver de ikke vil ta av med gaver, men for meg er nesten alle prisene nevnt til nå å ta av hehe :p. Vi har holdt oss på opp mot 500,sjelden over... Større ting slår vi sammen med besteforeldre, tanter og onkler osv! Synes det er sunt å lære at dyre ting ikke kommer servert...
Enig i at 1000 kr definitivt er mye penger. Samtidig tenker jeg at alle må legge seg der det fungerer for dem. Våre barn får veldig lite gjennom året, utenom jul og bursdag er det vel i grunnen premier for hårklipp og lignende som de får. Sportsutstyr og tegne/malesaker ordner vi uavhengig av bursdag og jul fordi vi synes de skal ha det. Så når jula og bursdag kommer, er det om å gjøre å oppgradere lekene slik at de har leker som passer deres alder. :-)

Skriver de ønskelister som inneholder noe annet enn Lego?
Min har ønskelister med minimum 5 forskjellige ting , i år står det ledlys blant annet der og større tv, den tv han har er 32 t som han har hatt i 7-8 år og som blir litt liten.
Ellers har han dobbeldyne og hotellpute også på listen + klær

Ønskelisten består av vr-briller, mobil, ny tv, lego, penger og ikke noe annet. Dette er dyre ting, og i år tenkte vi å redusere litt på pengebruken. Så eneste som er "innafor" vårt budsjett i år er lego. Men det frister lite, legoen vi kjøpte til jul står fortsatt på gulvet uten å bli lekt med. Det blir bygd opp så sående.
Leker generelt lite, mulig det er alderen allerede:(

Min er 4 år nå og vi har egentlig bare satt inn penger på sparekontoen. Som (inntil nå nylig) eneste barnebarn og tante/onkelbarn har det ikke manglet på gaver for å si det mildt. I år var første året vi ga en dyrere gave og det ble en (pent brukt sykkel) :)

Folk er jo forskjellige, men vi levde under fattigdomsgrensen da jeg vokste opp og jeg fikk gjerne kinobilletter eller cd i bursdagsgave. Husker opplevelsesgavene best og vil prøve å gi det til barna også.

Last edited:
Henger oss ikke så mye opp i pris, vi, men kjøper det de ønsker seg innenfor rimelighetens grenser. Niåringen har begynt å komme med ønsker om PC, iPap, TV på rommet eller firhjuling, så jeg sier at det er bare å begynne å spare :p
Kjøpte Nintendo til dem på deling sist bursdag.

Ønskelisten består av vr-briller, mobil, ny tv, lego, penger og ikke noe annet. Dette er dyre ting, og i år tenkte vi å redusere litt på pengebruken. Så eneste som er "innafor" vårt budsjett i år er lego. Men det frister lite, legoen vi kjøpte til jul står fortsatt på gulvet uten å bli lekt med. Det blir bygd opp så sående.
Leker generelt lite, mulig det er alderen allerede:(
Gi penger eller gavekort så kan barnet spare opp til resten selv

Gi penger eller gavekort så kan barnet spare opp til resten selv
Mulig det blir noe sånt, bare synes barnet er litt liten til å motta penger på bursdag. Men når barnet ikke leker lenger eller noe sånt så blir det vanskelig.
Tenåringen er sånn sett enklere da :)

Maks 1000,- her. Det er mer enn nok for lommeboka ;)
Mobiltelefoner har de ikke enda, og har ikke planer om å kjøpe det med det første. De er 3 og snart 6 år.

Hun kommer selvfølgelig alltid til å få noe på bursdagen og, men da ikke av det dyre slaget. Hun blir i tillegg enebarn, og eneste barnet i familien på min side, så gaver blir det nok av både til jul, bursdag og ellers :hilarious:
Trenger absolutt ikke være noe stort nei!:) bare man får en liten ting slik at det er forskjell på jul og bursdag :)

både jeg og lillebroren min har bursdag tidlig på året. Husker mamma var VELDIG nøye på at vi fikk likt totalt. Men noen ganger fikk jeg mer til jul og mindre til bursdag, og motsatt. Og samme for broren min :)

Har gitt max 500 kr. Finner fint noe til den prisen av hva de ønsker seg og jeg må gi etter lommeboka også. Jeg er uføre og alene med de. Så her går det budsjett hver mnd. For øyeblikket er de hvertfall mer enn fornøyde.

Til jul derimot går vi heller sammen med andre i familien for dyrere gaver om de ønsker dyrere ting.

Jeg går for noe 500-700 kr-klassen.
En og annen gang har jeg sagt til familien at barnet sparer til en bestemt dyr ting, så da kommer det pengegaver sånn at barnet kan få gå og kjøpe det det ønsker seg.

Den gangen jeg kjøpte trampoline eller lekehus var helt separat fra gaver av noe slag. Det ble da til familien.

sykler, ski og skøyter har jeg kjøpt på Finn.no

Vi gir sykkel, telefon, nettbrett i gave istedenfor utenom når det er behov. I år fikk eldste hun sykkel til 3500 kr i bursdagen + klær til 2000-3000kr. klærne ville jeg kjøpt uansett, hun trengte nye klær siden hun hadde vokst mye. men når det var så nært bursdagen valgte vi å gi de i gave. Yngste har fått lavere pris på gavene hittil, men hun er så lita enda at det hun liker ikke er så dyrt. Jeg må innrømme at vi ikke har noe budsjett eller ramme på gavene, noen gang har gavene vært på 500-1000kr alt ettersom hva hun trenger eller ønsker seg.
Jeg synes det viktigste er at man ikke gir mer enn man har råd til, jeg synes det er galskap med foreldre som kjøper gaver til barna sine på kreditt.

Back
Topp