Bursdagsgaver til egne barn?

Tenker dyre gaver er innenfor hvis de trenger det ny sykkel ol, ellers kjøper vi oss ikke i hjel på gaver

Stort sett alt for dyre gaver. Men, det er ofte ting de hadde endt opp med å få i løpet av året uansett. Har ingen spesiell prisklasse, det avhenger av hva de ønsker seg og hva de trenger. Eldste fikk telefon til jul. Minste fikk fjernstyrt bil til 300,-.. men så arver de av hverandre osv. så urettferdig for eldste om han må få alt nytt hver bursdag og jul og de mindre skal få samme beløp i leker bare. Så ikke likt, men rettferdig. :)

Det kommer ann på lommeboka. Men holder det på ca 1000 kr pr barn. Sist ble det ny tlf på de to eldste så ble litt mer. I år skal vi spleise med svigers til 8 åringen så det ikke blir så dyrt da ønsket er veldig dyrt. De har en del oldeforeldre enda( 4 oldemødre og 1 oldefar) og får da en del penger til både jul og bursdag så de kan kjøpe seg ting selv.

Har kun et barn og hun er 3,5 år. Hun har bursdag i januar, så tenker at når hun blir eldre vil hun få kombinert jul/bursdagsgave hvis hun ønsker seg noe dyrere og at hun evt. må spare opp til deler av det selv. Foreløpig har ønskene hennes vært rosa gitar (som hun fikk av julenissen), lego, og til neste jul/bursdag ønsker hun seg en mikrofon. Så ønskene så langt er ikke akkurat av det dyreste slaget. Hun ønsker seg trampoline i den nye huset vi nettopp har flyttet inn i, og da har jeg sagt at da må vi selge noen av "babytingene" hennes slik at vi har penger til en trampoline. Det har hun vært veldig med på, og var bla med på å vaske vognen slik at vi kunne selge den.
Dette her er ment som et velment råd, så ikke ment som noe kritikk av noe slag. Men jeg har selv bursdag i starten av januar, og er det noe jeg er glad for så er det at jeg alltid fikk jul- og bursdagsgave. På lik linje med alle andre. Ønsket jeg meg noe stort fikk jeg f.eks. dyrere julegave, men også en liten ting til bursdagen (om så noe mindre enn jeg vanligvis ville fått).
Det er kjipt nok å ha bursdag så tett oppi jula, så om man som barn da også bare skal få gave fra foreldrene sine én av dagene vil nok dette kunne oppleves som enda kjipere. Også sett opp mot jevnaldrende som har bursdag andre deler av året. Men dere kjenner så klart deres datter best.
Som sagt kun et tips fra ei som også har bursdag i januar ;)

Dette her er ment som et velment råd, så ikke ment som noe kritikk av noe slag. Men jeg har selv bursdag i starten av januar, og er det noe jeg er glad for så er det at jeg alltid fikk jul- og bursdagsgave. På lik linje med alle andre. Ønsket jeg meg noe stort fikk jeg f.eks. dyrere julegave, men også en liten ting til bursdagen (om så noe mindre enn jeg vanligvis ville fått).
Det er kjipt nok å ha bursdag så tett oppi jula, så om man som barn da også bare skal få gave fra foreldrene sine én av dagene vil nok dette kunne oppleves som enda kjipere. Også sett opp mot jevnaldrende som har bursdag andre deler av året. Men dere kjenner så klart deres datter best.

Hun kommer selvfølgelig alltid til å få noe på bursdagen og, men da ikke av det dyre slaget. Hun blir i tillegg enebarn, og eneste barnet i familien på min side, så gaver blir det nok av både til jul, bursdag og ellers :hilarious:

Skriver under på dette. Smart å ikke slå sammen jul og bursdagsgave uansett om de har bursdag 4 dager etter jul liksom..!

Alle skriver de ikke vil ta av med gaver, men for meg er nesten alle prisene nevnt til nå å ta av hehe :p. Vi har holdt oss på opp mot 500,sjelden over... Større ting slår vi sammen med besteforeldre, tanter og onkler osv! Synes det er sunt å lære at dyre ting ikke kommer servert...

Tenker at man gir det som lommeboka tillater, og så lenge de som får det viser takknemlighet og tar vare på det de får så er det vel Samma;)
Her er det Max. 1000,- på hver unge

Alle skriver de ikke vil ta av med gaver, men for meg er nesten alle prisene nevnt til nå å ta av hehe :p. Vi har holdt oss på opp mot 500,sjelden over... Større ting slår vi sammen med besteforeldre, tanter og onkler osv! Synes det er sunt å lære at dyre ting ikke kommer servert...
Med små barn er det enkelt. Når de blir større så er det ikke så mye man får for under 1000 syns jeg :hilarious:

Ja, mamma som er født tidlig i januar får en til jul og en til bursdag med mindre vi har blitt enig om noe annet!

Skriver under på dette. Smart å ikke slå sammen jul og bursdagsgave uansett om de har bursdag 4 dager etter jul liksom..!

Eller mi yngste.

Hun er født 2 min over midtnatt, 25.12 var det da.

Og hun er veldig obs på at da er det bursdagen hennes, dagen etter julaften, og da feirer vi bursdag!

("dagen etter nissen" svarte hun som nesten 3 åring på når hun har bursdag.)

Ja jeg er enig. De pengene vi setter inn på konto får hu ikke tilgang til før hu er ansvarlig nok til å håndtere det!! Og det er mer som en god start på voksen livet. Buffer.

Nydelig jente.

Det er hun så absolutt og det er merkbart hvor stor hun har blitt. Så skoleklar. Så definitivt yngst i klassen. Men så markant mye mer moden enn bare siden i vinter.

Men det er krevende å komme opp med TO gaver på en gang. Til barn nr 3 som derved har tilgang til å arve veldig mye, hun har en nesten 5 år eldre søster. Hun har jo ønskeliste, det er ikke det, men det er grenser for hva ungen trenger.

Det er hun så absolutt og det er merkbart hvor stor hun har blitt. Så skoleklar. Så definitivt yngst i klassen. Men så markant mye mer moden enn bare siden i vinter.

Men det er krevende å komme opp med TO gaver på en gang. Til barn nr 3 som derved har tilgang til å arve veldig mye, hun har en nesten 5 år eldre søster. Hun har jo ønskeliste, det er ikke det, men det er grenser for hva ungen trenger.
Ja ikke sant. Frøkna mi har begynt med så mange forskjellige ord, jeg får helt fnatt. Ikke at hu sier det perfekt men jeg syns det er bra.. :)

Prøver å holde oss på 1000-1500 til hver.

Her har de "jobbet" og spart opp og evt ønsket seg penger og spart til ipader og spillkonsoller selv. Eldste på 12 har selv kjøpt seg ipad x2, en bærbar pc, Nintendo Switch og xbox pluss utallige legosett oppigjennom. Han er så gjerrig på pengene sine, og klarer å spare hvis det er noe han virkelig vil ha. Og det tenker jeg er god læring og erfaring å ha med seg.

Yngste har kjøpt seg ipad selv, men penga brenner litt fortere hos henne..

Mobil har vi kjøpt når det har vært behov.

Sykler har de også vært med å betale litt på selv, og fått resten i gave av oss/besteforeldre.

Men vi har også gått sammen med besteforeldre hvis det er noe dyrt.

Vi har tre barn, og to av dem fyller i desember, så det er en ekstra dyr måned :-p

Det varierer hvor mye vi kjøper for, men det har som oftest ligget på 500-1000 kroner. Eldstemann blir ti i år, så kan godt hende at summen øker noe etter hvert som behov og ønsker endrer seg, men ønsker de seg noe som koster 400,- ser vi ingen grunn til å kjøpe for det dobbelte (så lenge det ikke blir veldig skjevfordelt ift søsknenes gaver). Er det noe de trenger, for eksempel sykkel, kan vi selvsagt legge ut mer. Vi har som sagt ikke noen fast sum som vi sikter oss inn mot.

Takk for så mange svar og ser de fleste er ganske like oss. I år vet vi faktisk ikke hva vi skal kjøpe til barnet vårt. Ønsker seg lego, men bygger det opp og bruker det ikke igjen. Har både sykkel og sparkesykkel, ønsker seg mobil, men vi mener den som er fungerer greit inntilvidere. Så i år er det fryktelig vanskelig..

Er helt enig med deg at det er sunt å lære seg at dyre ting ikke kommer servert. Når de er små så er det ikke noe problem å finne gaver til noen hundrelapper. Utfordringen er når de blir større og ønsker seg sykkel, ski, mobiltelefon osv så koster det og da tenker vi at 1000 kr fra oss er relativt edruelig for selv da må de slå sammen med besteforeldre for å få det de ønsker seg.

Men Altså at man får dyre ting innimellom, betyr da ikke at man alltid får dyre ting servert. Min har spart til større og dyrere ting flere ganger , blant annet pc. Hadde vi hatt flere barn måtte vi også nedjustert litt pris

Last edited:
Back
Topp