Bursdagsfeiring - igjen...

Jada, og det er jeg forsåvidt enig i. Men skal vi da bare slå oss til ro med det, for vi har jo en regel, så da trenger vi ikke jobbe mer med foreldres holdninger? Er ikke holdningene viktigere enn en regel? Er det ikke holdningene som avgjør om ett barn blir inkludert i hverdagen eller ikke? Bør man ikke ikke jobbe mot bedre holdninger, større bevissthet, mer inkludering i hverdagen, og at dette går mer av seg selv enn at man må ha en slik regel?

Som sagt, en hvilepute for foreldrene synes jeg.

Klart man må inkludere i hverdagen også, og her på vår skole så jobbes det med det hele tiden både med foreldre og barn, Ingen hvilepute her, men alikevel en fantastisk bursdagsregel synes jeg! For det er så lett å utelate noen om 24 foreldre skal la poden selv bestemme hvem som skal komme i bursdag. Som sagt er ikke bursdag bare for en dag, den er for minst en uke for små barn.
Barn bruker bevist bursdag som et middel mot utestengelse. Du får ikke lov å komme i min bursdag er en mye brukt replikk blant barn som er 3-8 år!
Her lar jeg ikke min gutt bruke ett slikt pressmiddel for han vet at han må be alle uansett.

Og en annen ting, blir ikke barn som da ikke kan/ønsker og feire bursdagen sin på ett vis utestengt? Både fra ett fellesskap, en tradisjon og en merkedag.

Det finnes mange grunner til at barn vil ha små bursdager, som at de blir mobbet, kaos, lydvare, ekstremt sjenerte, liker ikke store folkemengder, vil ikke ha fokus på seg selv blandt mange etc. Jeg synes disse barna også har rett på en fin bursdag!

Skal disse være de eneste i klassen som ikke feirer bursdag? Er det riktig?

Det er jo derfor jeg har skrevet flere ganger, snakk med lærer og foreldre så er jeg helt sikker på at dere vil finne en løsning på problemet!
Jeg har skrevet at jeg forstår din situasjon, men er tilhenger av å be alle barna i bursdag.

Klart man må inkludere i hverdagen også, og her på vår skole så jobbes det med det hele tiden både med foreldre og barn, Ingen hvilepute her, men alikevel en fantastisk bursdagsregel synes jeg! For det er så lett å utelate noen om 24 foreldre skal la poden selv bestemme hvem som skal komme i bursdag. Som sagt er ikke bursdag bare for en dag, den er for minst en uke for små barn.
Barn bruker bevist bursdag som et middel mot utestengelse. Du får ikke lov å komme i min bursdag er en mye brukt replikk blant barn som er 3-8 år!
Her lar jeg ikke min gutt bruke ett slikt pressmiddel for han vet at han må be alle uansett.
Man får ikke automatisk bestemme hvem som skal inviteres fordi man ikke inviterer alle. Her hadde hun fått gjort det, fordi hun faktisk ville invitere alle de som er sammen på skolen. De er en gjeng på fire, som leker sammen, og bare sammen, så ingen de leker med ville blitt utelatt. Derfor hadde jeg ikke korrigert på ønsket. Men som forelder må man jo passe på uansett hvor mange som inviteres!

Det er jo derfor jeg har skrevet flere ganger, snakk med lærer og foreldre så er jeg helt sikker på at dere vil finne en løsning på problemet!
Jeg har skrevet at jeg forstår din situasjon, men er tilhenger av å be alle barna i bursdag.
Vi kommer sikkert til og finne en løsning på vår situasjon, men det finnes flere barn i denne situasjonen, flere foreldre som gruer seg hver gang det nærmer seg bursdag, og derfor synes jeg det er en viktig diskusjon. Det handler ikke bare om oss, det handler om diskusjonen også!

Vi kommer sikkert til og finne en løsning på vår situasjon, men det finnes flere barn i denne situasjonen, flere foreldre som gruer seg hver gang det nærmer seg bursdag, og derfor synes jeg det er en viktig diskusjon. Det handler ikke bare om oss, det handler om diskusjonen også!

Jeg forstår ikke hvorfor man skal grue seg, har man en åpen dialog med foreldre og lærere så vil de fleste problemer løse seg.
Og det er slik i vårt samfunn at vi må ha regler fordi voksene er ikke de som tar ansvar. De voksene er dårlige forbilder for barna og de voksene ser kun sitt barn og driter i andre rett og slett. (Og da snakker jeg om noen)Vi kan snakke så mye om inkludering og mobbing vi bare vil, men noen vil aldri ta dette innover seg at det er ett problem. For slike personer er det best med en regel og ja en slik regel vil ramme slike barn som din jente. Men det vil komme til gode for flertallet også ditt barn som da kanskje blir bedt i bursdager og ikke blir utestengt. Greit å diskutere denne regelen, men jeg ser ingen grunn til å gå vekk fra regelen.
Vi har akkuratt hatt en gutt som døde pga mobbing, vi har akkuratt hatt en gutt som ikke møtte opp til skolen etter ferien som sultet ihjel. Samfunnet har en altfor lang vei å gå til at vi skal overlate tenkningen til foreldre alene synes jeg.

Hadde det vært 1 eller 2 som ikke ble invitert, så hadde det ikke vært greit. Men i og med at hun velger de jentene hun leker mest med og de er fåtallet av de som blir invitert, så ser ikke jeg noe problem med å gjøre det på den måten :)

Men da synes du kanskje det er greit at jenta di bare blir invitert i 2-3 bursdager i året, og utelatt fra 7 andre?

Men da synes du kanskje det er greit at jenta di bare blir invitert i 2-3 bursdager i året, og utelatt fra 7 andre?
Ja, det synes jeg. Hvis hun blir invitert til de hun faktisk er med, og hennes "gjeng" bare blir invitert til hverandre er det helt greit!

Om hun er den eneste som ikke blir invitert, eller den eneste fra hennes "gjeng" som ikke blir invitert, synes jeg ikke det er greit.

Har lest ganske mye nå her inne og mener at dette burde hvert tatt opp på foreldremøte! ser ikke problemet med at noen barn har spesielle behov ved bursdager, litt synd for kan jo fort ende opp med at hun blir selv utestengt av de jentene hun ikke ber da. Og med noen så mener jeg da faktisk de som låser seg inne på rommet sitt på bursdager fordi de ikke orker mengden med folk!

men vis man også ser på dette ifra et annet perspektiv så er det barn der ute som ikke har det bra hjemme og en bursdag blir til så mye mer enn en bursdag selvom det ikke er barnet sitt bursdag, det blir en "ferie" for dette barnet, og en mulighet til å se andre familier, hva som regnes som normalt og hva som kanskje er "feil" hjemme!
det å da bli invitert i en bursdag handler da om så utrolig mye mer!

så hvis ikke de 12 jentene skal invitere "sin" gruppe så kan det hende at dette barnet aldri får den "ferien"

Jeg synes du gjør rett i å ta hensyn til ditt eget barn på hennes bursdag, Frk. Tvert I. Mot. Jeg tror og håper læreren har sett det\de barna som er utenfor, og med åpen dialog kan du be dette barnet i tillegg. Jeg hadde ikke villet ødelegge for barnet mitt slik at den dagen som er så betydningsfull for barn blir hennes mareritt......Jeg har hørt om flere tilfeller der bursdager av div årsaker blir ødelagte, og hvorfor skal det være slik at barnet til og med utbryter at de aldri mer vil feire bursdagen sin! Her er det også regelen med alle eller ingen, men jeg hadde nok ikke gjort det om det gikk på bekostning av barnet mitt.

Ein løsning er å be alle jentene i bursdagsselskap i eit par timar, på ein anna dag enn bursdagen. Og be bestevennene på sjølve bursdagen, til filmkveld/overnatting eller andre ting ho set pris på:)

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg syns i utgangspunktet at alle jentene bør bes i bursdag.
Hvis du velger å kun invitere disse 3 jentene så må iallefall alle foreldrene informeres godt om grunnen til at det gjøres. Hvis foreldrene blir informert så syns jeg det er greit i denne situasjonen, og ville kanskje gjort det selv hvis vi hadde samme problemet.
Det som er fint med å gi informasjon til alle foreldrene er at du da gjentar informasjonen om at alle bør invitere alle, og at du kun unngår denne viktige regelen fordi datteren din ikke har det bra når det blir for mange barn.
Lykke til

Syns det er helt greit å kun invitere disse 4. Hadde vært noe annet om det kun var 1 eller 2 som ble utestengt.

Det er ingen skoler her i området som pålegger oss foreldre/ barn å invitere alle eller ingen!
MEN; om man ikke inviterer alle guttene/jentene/alle i klassen, så får man ikke lov til å dele ut invitasjoner i klasserommet, men blir bedt om å gjøre det privat.
Om sønnen vår hadde vært helt låst på å kun invitere noen få barn hadde vi selvsagt latt han gjøre det, og heller jobbet med å ha besøk av flere og andre barn utenom akkurat bursdagen.
Det sagt; vi har overtalt han til å invitere hele klassen nå neste helg, istedet for bare guttene. Dette fordi han går i 1. klasse og vi som foreldre synes det er viktig også for at vi skal bli kjent med barna han går på skole med!

Vanskelig opplegg det der. Starter allerede i b.hagen

Hva med å bare ta jenten som er venn utenfor skolen, med på kino eller
noe annet hun liker på bursdagen? Så kan man enten invitere alle jentene i klassen på bursdagsbesøk, eller la være å ha en større bursdagsfeiring?

Back
Topp