Burde og burde ikke..

*Rosa*

Forelsket i forumet
Aprilbarna`15
Hva følger dere av alt som blir sagt om å gå gravid? Tenker ikke på det åpenbare som f.eks alkohol, men husker fra sist at det var så uendelig masse man skulle holde seg unna. Kjøttpålegg, spekemat, reker, mange oster, koffein etc etc.. I tillegg var det veldig mye man måtte passe på å få i seg hver dag.

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Jeg kutter alkohol, passer på å spise gjennomstekt kjøtt og holder meg unna myke oster som blåmugg, camembert og brie. Det er vel i utgangspunktet det ☺ Det andre de anbefaler er ikke noe jeg ikke spiser mye av uansett. Jeg tar utgangspunktet i det hefte fra helsedirektoratet jeg fikk av jordmora, og der er det faktisk ikke SÅ mange restriksjoner som det kanskje virker hvis man leser på nett ☺

❤ alle gode ting er tre ❤

Reker kan man spise ;)
Jeg følger alle anbefalinger så godt jeg kan, så har jeg gjort mitt for at alt skal gå bra. ;)

Sent from my iPhone using BV Forum

Alkohol, spekemat og oster holder jeg meg unna. Koffein får jeg ikke i meg så mye av alikevel, men passer nok litt ekstra på brus og te inntaket.

Spekemat og myke oster holder jeg meg unna til April. Ellers så spiser og drikker jeg det jeg har lyst på. Men alt med måte. Sunn fornuft er greit ; )

Alkohol, kaffe og tobakk er jeg ingen tilhenger av sånn til ellers heller, så det skal gå fint å holde på avstand; )

Jeg har kuttet ut nikotin, koffein og alkohol. Begynt å ta folat, og prøver å få i meg mer frukt, bær og grønnsaker. Tenker at resten går bra, så lenge det er med måte :)

Jeg er ikke flink på dette. Spiser folat, vitaminbjørner (hehe) og jern tabletter! Høres sikkert fint ut det, og oster + spekemat spiser jeg fint lite av uansett..... men.... Jeg er ekstremt dårlig på faste måltider så spiser det jeg føler for når jeg føler for det (glemmer ofte måltider) og snuser :-o jeg klarer ikke å legge den bang fra meg altså

Sent from my D5503 using BV Forum mobile app

Jeg har tatt folat i 6 mnd eller noe slikt nå, fordi jeg visste at vi skulle begynne å prøve i juni. Kommer også til å spise den vitaminpakken for gravide når jeg kommer hjem fra ferie. Ellers så tror jeg ikke at jeg kommer til å ha noen andre restriksjoner. Skal prøve å kun spise snop på lørdager (har pleid å spise snop nesten hver dag). Jeg er utrolig glad i spekemat, tror kanskje den går i frysa før jeg spiser den. Her på ferien har jeg ikke vært flink til å ikke spise spekemat... Menmen det går vel bra;)

<3 Gutt 04.02.12 <3
<3 nr.2 ventes 08.04.15 <3

Sniker fra september. Jeg har prøvd å være veldig påpasselig hele svangerskapet! Ikke fullt så nøye på måltider i forhold til klokkeslett nå:p Men tenker at det er en grunn til alle anbefalinger:)

• Liker
Reactions: Isa
Føles helt unaturlig for meg å skulle putte i seg noe som kan være skadelig når det finnes så mye annen mat :p Det er ikke så mye som ikke er "lov" liksom.. Det er vel bare å spise noe annet i 9måneder, så kan jeg stappe i meg alt det andre resten av livet :p

Jeg syns og dette med "burde" og "vær forsiktig med" var litt vanskelig. De helt klare anbefalingene er jo enkle og forholde seg til, men når det f eks står "vær forsiktig med kjøttpålegg - generelt", hva betyr egentlig det? At man kan spise noe av det? Hvor mye? Eller bør man bare holde seg unna?

Vedrørende kjøttpålegg kan man vel spise det så lenge datoen er god!

Jeg følger rådene fra helsedirektoratet til punkt og prikke. De fleste rådene gis pga fare for Listeria og Toxoplasma, og når jeg vet at dette er en av de hyppigste årsakene til spontanabort så gjør det saken veldig enkel. Men jeg spiser myke oster på pizza og nyåpnet røklakspakke, når det står at det går fint :) Denne siden syns jeg er veldig nyttig: http://www.matportalen.no/rad_til_s...ide/listeria_og_toxoplasma_kan_skade_fosteret

Jeg har kuttet ut nikotin og alkohol. Mye av det andre som står på nettet spiser jeg ikke uansett :)

Jeg syns og dette med "burde" og "vær forsiktig med" var litt vanskelig. De helt klare anbefalingene er jo enkle og forholde seg til, men når det f eks står "vær forsiktig med kjøttpålegg - generelt", hva betyr egentlig det? At man kan spise noe av det? Hvor mye? Eller bør man bare holde seg unna?

Når det gjelder kjøttpålegg er anbefalingene slik: "Oppskåret kjøttpålegg kan forurenses med listeria ved selve sliceprosessen. Vakuumpakket kjøttpålegg har flere ukers holdbarhet. Hvis pålegget er smittet av Listeria og bakterien kan vokse i produktet, kan antallet bakterier nå skadelig nivåer. Derfor bør gravide spise oppskåret vakuumpakket kjøttpålegg ferskest mulig, dvs. godt innenfor holdbarhetsdatoen."

Når det gjelder kjøttpålegg er anbefalingene slik: "Oppskåret kjøttpålegg kan forurenses med listeria ved selve sliceprosessen. Vakuumpakket kjøttpålegg har flere ukers holdbarhet. Hvis pålegget er smittet av Listeria og bakterien kan vokse i produktet, kan antallet bakterier nå skadelig nivåer. Derfor bør gravide spise oppskåret vakuumpakket kjøttpålegg ferskest mulig, dvs. godt innenfor holdbarhetsdatoen."

Takk :) Jeg leste linken du la ut, veldig nyttig!

Jeg synes at det et så mange ting som er "farlige" i livet, hvis man skulle tatt alle forholdsregler kunne man ikke gjort eller spist noe. Jeg leste på fhi og nhi at i Norge er det årlig 10-50 tilfeller av listeria blant alle nordmenn og 0.2% av gravide blir smittet av toxoplasmose. Det er ganske mange om hvis atte. Er større sjanse å skade fosteret ved f.eks å kjøre bil og kræsje.

Og i USA så hadde de utbrudd av listeria i vannmelon...

Jeg prøver ikke å påtvinge noen noe altså, men ønsket bare å informere om den reelle trusselen.

Kilder:
http://nhi.no/graviditetsoraklet/svangerskap-og-fodsel/sykdommer/listeriose-1782.html

http://www.fhi.no/eway/default.aspx...833&Content_6493=6441:82879::0:6446:122:::0:0

<3 Gutt 04.02.12 <3
<3 nr.2 ventes 08.04.15 <3

Back
Topp