Den så jo ålreit ut den ja [emoji6] men ett av våres krav er svingbare forhjul, så vi får sjekke ut nxt og fox [emoji6]
Nitro er samme som city cross bare med svingbare forhjul. Men om plass i bil er er faktum er jo NXT knøttliten sammenlagt! Hadde jeg skulle hatt en moderne vogn med svingbare forhjul og som tok liten plass i bil hadde jeg som sagt gått for NXT90F, evt. NXT60F (den er noen tusenlapper billigere)
Må sies at babyjogger city mini GT og babyjogger city elite også er KNALLgode vogner, til en mye lavere pris. Vi har brukt vår GT daglig i over to år. Legges sammen på ett sekund, bokstavelig talt! Og den tar ikke noe plass heller.
Vi skal ha Emmaljunga Mondial. Svingbare forhjul er oppskrytt i mine øyne, bortsett fra på trange butikker, men det er vi ikke så mye. Å svinge Emmaljunga med faste hjul er for meg på 165 og uten en muskel null problem. Det var det heller ikke med Simo. Jeg har låst hjulet mye på babyjogger city mini GT også. På grunn av understellet og dempingen er det faktisk lettere å svinge en vogn med 4 faste hjul enn en vogn med svingbare hjul der man har låst framhjulet/framhjulene! Det er fordi vogna spretter opp.
En annen stor ulempe med svingbare framhjul slik jeg ser det, er at de aldri er på linje med bakhjulene! Dermed lager vogna fire hjulspor (eller 3 for de med 3 hjul) når du triller den i snøen. Det er MYE tyngre enn når de er på linje og derfor lager bare to hjulspor. Dessuten er det alltid litt slark i det/de låste framhjulene. Det oppleves ikke like bra. Og når man skal svinge med låst(e) framhjul har man ingen demping å vippe vogna bakover med. Ubehagelig.
Men klart, inne på en flyplass eller på et kjøpesenter eller på sommeren på asfalt et sted uten mye fortauskanter eller andre «hindringer» er svingbare hjul smooth, spesielt når du har et litt større barn, som uansett er våken og sitter og følger med. For en baby i bag er det mye enklere å gi en behagelig vuggende søvndyssende tur med god demping. Med klassisk Emmaljunga/Simo kan du sitte stille på kafé med vogna ved siden av og vippe litt på den. Også har jo bagen også en egen vuggefunksjon når den er tatt av understellet, genialt for bruk som ekstraseng/Dagseng
Men er man avhengig av å ha med vogna i bil ofte, og ikke har plass i bilen, skjønner jeg at man ikke kan velge en slik vogn.
Merk at Nitro og de svingbare Edge/Mondial-understellene tar nøyaktig like stor plass slått sammen som de «klassiske». (På de klassiske kan du dessuten lett ta av hjulene når du legger den i bilen)
Vi skal ha Nissan leaf og i den får Emmaljunga Mondial fint plass. Men kommer bare til å bruke bilen i helger, på hverdagene kommer vi oss rundt uten bil, så det er ikke Alfa omega at vi fort kan svinge inn vogna i bilen. Kommer nok til å kjøpe babyjogger etterhvert som vogn nummer to, blant annet fordi den er superenkel å slå sammen og legge i bilen.
Dra til en eller flere butikker og prøv mange forskjellige vogner
trill rundt, prøv å svinge, vugge, osv. Lykke til med valget