Budrunden

Yummy_mummy

Februar 2014 Miss Gode Råd <3
Februar 2014 - Skjult forum
VIP
Septemberlykke 2016
❤️ Septemberlykke 2020 ❤️
Oktoberlykke2020❤
Har dere noen tips? Byr dere under eller over?

På hus? Eller andre ting?

Mitt beste tips må være å huske på at megleren ikke er din venn what so ever. Her betalte vi 50 000 mer enn det som kanskje hadde vært nødvendig fordi megleren avslo bud uten å snakke med selger. Alle våre bud var forøvrig (langt) under takst, men hva som lønner seg kommer helt an på objektet. Vi kjøpte umoderne/kjempestygg enebolig i usentralt strøk, hadde det vært snakk om en finere leilighet midt i byen hadde vi nok gjort som Kakedeig :)

Kommer jo helt an på hva dere byr på. Vi er i en boligkjøpeprosess nå og har bydd både 50- og 100 000 over forrige bud uten å vinne budrundene. For oss har det virket litt rart å høyne med 10 000 på de boligene vi har sett på.

På min første bolig startet jeg under, og kjøpte til takst. Nå bød vi til takst og fikk tilslaget. Det kommer helt an på bolig/område og andre interessenter, men de fleste jeg kjenner starter vel alltid under takst dersom det er flere budgivere. De fleste gangene er det mer for å starte ett sted enn fordi man faktisk ikke vil gi mer. Sjekk ut markedet i området du skal kjøpe i, se hva andre ting går for.
Meglere spør gjerne om du ønsker å høyne betraktelig for å riste av deg evt. Andre. Noen ganger kan det lønne seg, andre ganger ikke. Da vi solgte nå så var det en budgiver og en som meldte forkjøp. Budgiver valgte da å øke sitt eget bud for å riste av seg den andre. Vår leilighet ble solgt 270.000 over takst kun pga det :D :D

Last edited:
Kommer litt ann på hvor mange interesserte det er. Hos oss var det kun vi og to andre som ikke hadde ordna finansiering. Begynte veldig lavt og fikk det under takst fordi de andre ikke klarte å "hive seg rundt":)

Vet du om det er mange andre på interesselisten? Er det forkjøpsrett med i bildet, evt har dere lang ansiennitet?

Hvis det er mange andre med, så ville jeg begynt litt under takst, for da kommer det sikkert til å gå over uansett:-)

Hvis det er forkjøpsrett og dere ikke har ansiennitet, så ville jeg bydd litt over! Mange som melder forkjøpsrett, tilfelle de får et godt kjøp, så venter de bare på at selger skal godta et lavt bud, så hopper de inn og tar det...

Lykke til:-)

Starter alltid litt under. Viktig å sette en maks grense før man starter. Ofte er folks maksgrense runde tall. Vi erfarte at mange gav seg på feks 2 mill.

Vi bøy 200tusen under takst, selger sa gir dere takst er det deres;) Og da gjorde vi jo det:) de andre interesserte rakk aldri å ringe banken engang:p

Finnes det noe fasit her da? En taktikk funker på en bolig og en annen på en annen. Spørs hvor mange som er interesserte også som mange sier. Selvfølgelig kan det kanskje være et godt trekk å overraske de andre med å slenge inn takst med engang eller litt over. Jeg tror man må føle seg litt frem på dette etter man faktisk har vært på visningen og man vet jo hva makssummen man har er uansett så.

På visning på eneboligen vi kjøpte var det veldig mange, og det begynte under takst. Trodde egentlig ikke vi skulle få det. Ble ganske overasket når mannen min ringte og sa vi fikk eneboligen(oppussingsprosjekt) for 4mill. Var 150tusen over takst.

Me budde under takst - la inn skambud men det var fordi boligen hadde vore til salgs ganske lenge, og fekk den til 250 000kr under takst.
Trur ein må sjå an litt på kor mange som har meldt interesse osv. Be om å bli oppdatert når budrunden startar, så ser du kva som skjer.
Nokon gongar kan det vere lurt å gå hardt ut for å skremme vekk andre som er int. Andre gonger bør ein gå rolegare slik at ein ikkje betalar meir enn ein må.

Me har kun bydd på den me bur i no. Da bydde me først under takst, var dei einaste som bydde, kjøpte på gunstig tidspunkt (midt i desember). Selger sa da med ein gang at dei uansett ikkje solgte under takst, og me bydde takst og fikk det:)

Trur ikkje det fins noko fasit her, er så mange variabler som speler inn..

Første gang vi bød på en leilighet la vi oss 100 000 under takst. Det ble avslått. Så la vi inn på takst, og fikk det. Nå når vi kjøpte hus la vi ikke inn bud før det gikk mer og mer trått, hvor vi la inn siste bud fem minutter før fristen gikk ut. Vi fikk huset. Skjønte det stoppet opp hos de andre for det gikk fra 100 000 til 50 000 så til 5000 i budforskjeller. Så vi satt egentlig bare og ventet på at de andre skulle bli "ferdig" med budene sine. ;)

Ukommersielt helt ann på. Byr ikke over hvis det er noe som har lagt ute lenge eller er få på visning, men er det noe som er veldig mange interesser på, så byr vi over.

Vet du om det er mange andre på interesselisten? Er det forkjøpsrett med i bildet, evt har dere lang ansiennitet?

Hvis det er mange andre med, så ville jeg begynt litt under takst, for da kommer det sikkert til å gå over uansett:-)

Hvis det er forkjøpsrett og dere ikke har ansiennitet, så ville jeg bydd litt over! Mange som melder forkjøpsrett, tilfelle de får et godt kjøp, så venter de bare på at selger skal godta et lavt bud, så hopper de inn og tar det...

Lykke til:-)
Har ikke vært på visning enda, men vi bor i samme type leilighet, men leier :p Det er ingen forkjøpsrett. Er spent på om det er mange interesserte. Dette er første gang vi kjøper, så jeg syns det er veldig interessant å høre andres erfaringer :)

Byr alltid under på første budet.

Hvis det er utenom visning kan man jo by takst hvis man er virkelig gira.

Alltid under først! Resten kommer jo an på om flere byr. Fikk tips om å ikke bare øke bittelitt hver gang fordi da tenker motparten at dere snart må gi dere og henger med og byr litt til og litt til.

Back
Topp