Brystspreng!

Klaramor

Elsker forumet
Hadde glemt dette jeg.. Og nå sitter jeg her med to store harde pupper som er vondt! :o babyen min suger så hardt at jeg også har litt sår!

Noen tips eller erfaringer rundt dette den første tiden? Sist gang gikk det jo over, men husker ikke helt hvor lang tid det tok før det normaliserte seg! Noen som vet?

Jeg hadde det helt jævlig i går kveld! Kjempespreng og tette melkeganger, fikk feber! Jeg sto lenge i dusjen med godt og varmt vann, håndmelket bort den værste sprengen og la til frøkna så ofte som mulig! Er litt bedre i dag. Passet på å variere ammestilling også! Var likt med førstemann også, gikk seg heldigvis til! Husker ikke hvor lang tid det tok men!

Mener å huske jeg fikk med meg no sånn "fettvatt" fra barsel sist, å det lindret å ha på puppene under en topp. Veit ikke helt hvor man skal få tak i det da..

Når fikk dere melkespreng? Er bare på dag 2, og venter spent. :P gruer meg nesten litt... Husker med første at nettene var grusomme med første på sykehuset. Fikk jo ikke sove fordi det var så vondt.

Puppene er blitt større, litt ømme, men ikke i nærheten av spreng ennå...

Når fikk dere melkespreng? Er bare på dag 2, og venter spent. :P gruer meg nesten litt... Husker med første at nettene var grusomme med første på sykehuset. Fikk jo ikke sove fordi det var så vondt.

Puppene er blitt større, litt ømme, men ikke i nærheten av spreng ennå...
3 dagen nå og her er det fulle mugger!

Åpne sår og skikkelig brystspreng :-/ Kom på dag 3 ca. Kjøpte brystskjold, noe som har hjulpet meg mye :-) Brystspreng får jeg sjelden nå og de verste kulene er borte :-)

Husker de kom og skulle massere ut de kulene... Auuuu! :-/

Det er vel lite som hjelper, annet enn å massere i en varm dusj, ha varme på de (ammeinnlegg), legge baby til brystet, og ikke pumpe for mye!

Føler med deg, for det et ikke noe godt.

Begynt på tredje døgnet nå, så i morgen kan jeg vel kalles Pamela. :P Puppene er blitt større, hardere og ømmere i løpet av natta. Håper sprengen ikke skal vare lenge!

Husker de kom og skulle massere ut de kulene... Auuuu! :-/

Det er vel lite som hjelper, annet enn å massere i en varm dusj, ha varme på de (ammeinnlegg), legge baby til brystet, og ikke pumpe for mye!

Føler med deg, for det et ikke noe godt.
Ja, det er litt forferdelig faktisk! Jeg husket faktisk noe fra sist som kan hjelpe og det er å ha den andre puppen ute også mens man ammer den ene.. Da renner det godt av den, men gud så mye kliss!!! Wæ! Håper virkelig det stabiliserer seg snart!

Begynt på tredje døgnet nå, så i morgen kan jeg vel kalles Pamela. :P Puppene er blitt større, hardere og ømmere i løpet av natta. Håper sprengen ikke skal vare lenge!
Det er litt slitsomt faktisk... Ungen må regulere det etterhvert så det kan ta noen døgn! Men jeg innbiller meg også at melkegangene er hovna opp i tillegg.., siden de er så store nå!!??

Det er litt slitsomt faktisk... Ungen må regulere det etterhvert så det kan ta noen døgn! Men jeg innbiller meg også at melkegangene er hovna opp i tillegg.., siden de er så store nå!!??

Uff, ja, får bare forberede oss på vonde døgn framover. Som om en ikke har hatt nok, liksom. :P
Det er vel mye arbeid på hang inni der for å øke produksjonen, så ikke så rart det hovner opp. ;)

Jeg har fått skikkelig sprekk ved roten som jeg ser det kalles! Ikke godt! Vet ikke helt hvordan jeg skal få det til å gro, mini suger så hardt då føles som om det bare rives opp hver gang han tar det brystet.. Kanskje bare pumpe det en periode? Tips mottas med takk! :) ;)

Jeg har fått skikkelig sprekk ved roten som jeg ser det kalles! Ikke godt! Vet ikke helt hvordan jeg skal få det til å gro, mini suger så hardt då føles som om det bare rives opp hver gang han tar det brystet.. Kanskje bare pumpe det en periode? Tips mottas med takk! :) ;)
Mitt tips er å klemme ut bittelitt melk etter du har ammet brystet.. Smør det ut og la det lufttørke! Deretter smører du på med purilan. Dette har hjulpet meg veldig! Bruk ammeinnlegg (skift ofte) og husk håndhygiene!!! Viktig at du ikke får bakterier inni der! :)

Huff, gleder meg ikke til å gå gjennom akkurat dag 3-4 på nytt... Men det som hjalp meg var å håndmelke litt før jeg la ungen til, når brystet er helt "sprengt" er det vanskelig for den lille munnen å få et godt tak, og de ender opp med å suge bare ytterst på brystvorten. Da blir man fort sår... Og husk at brystvorten skal peke mot barnets nese, slik at det må gape skikkelig for å få tak i puppen :)

Mitt tips er å klemme ut bittelitt melk etter du har ammet brystet.. Smør det ut og la det lufttørke! Deretter smører du på med purilan. Dette har hjulpet meg veldig! Bruk ammeinnlegg (skift ofte) og husk håndhygiene!!! Viktig at du ikke får bakterier inni der! :)
Da følger jeg denne! :) Tusen takk!! :)

Men du fortsatte å amme selv om det var sprukket, og det ble bra?

Men du fortsatte å amme selv om det var sprukket, og det ble bra?
Ja, du kan pumpe litt innimellom hvis du syns det er veldig vondt! Men viktig at du opprettholder melka! Følg oppskriften hver gang du ammer.. Så blir det bedre etter noen dager! Men pass også på at du sikter brystvorta de mot nesa slik at barnet gaper skikkelig opp! Jeg ammet selv om jeg hadde sår :( gjorde vondt med en gang babis tok tak.. Men så gikk det over etterhvert når melka kommer!

Ja, du kan pumpe litt innimellom hvis du syns det er veldig vondt! Men viktig at du opprettholder melka! Følg oppskriften hver gang du ammer.. Så blir det bedre etter noen dager! Men pass også på at du sikter brystvorta de mot nesa slik at barnet gaper skikkelig opp! Jeg ammet selv om jeg hadde sår :( gjorde vondt med en gang babis tok tak.. Men så gikk det over etterhvert når melka kommer!
Takk, da skal jeg gjøre det :) Lille er helt sugegal, så han begynner å suge før han tar tak. Vil ikke gape skikkelig, så vi må øve litt på det der. Det automatiske gapet når man sikter mot nesa har ikke denne lille karen helt skjønt ;)

Back
Topp