Brystskjold

Trini

Første møte med forumet
Hvordan erfaringer har dere som bruker brystskjold med dette? Jeg må bruke skjold på min 4 uker gammel jente, da hun ikke får tak på brystet. Fikk masse hjelp på sykehuset før vi dro hjem, og skjoldet ble siste løsning slik at jenta mi skulle få i seg mat. Meningen var alltid at skjoldet bare var en midlertidig løsning. Har mye melk, så til tider trenger hun bare å sutte på skjoldet for å få melk strømmanes i munnen. Hun trenger ikke jobbe så særlig mye for å få den melka ho vil ha. Men når brystene ikke er fullstappet med melk og hun ikke tar riktig tak, så tar hver amming nesten 2 timer! Føler også at det blir svelgt unødvendig mye luft med bruk av skjold. Fikk også beskjed fra jordmora at jeg ikke kunne prøve å gi smokk før sugeteknikken var på plass. Har pumpet meg en del ganger og gitt flaske på kveldene, da man blir frustrert og lei når hver amming kan ta mellom 2-3 timer. Flaska er det eneste hittil ho klare å ta tak på medengang.

Er det flere som bruker 2-3 timer på hver amming? Det er dette som i all hovedgrunn begynner å slite meg ut no

Dytter litt for deg.
Har du prøvd uten skjold i det siste?
Kunne nok vært flinkere å prøvd uten, men prøver hver dag. Har heldigvis god tålmodighet, men når man begynner å nærmere seg den 2 og 3 timen med babyen på puppen, da forsvinner litt av tålmodigheten å prøve og plages uten skjolde..

Hvordan erfaringer har dere som bruker brystskjold med dette? Jeg må bruke skjold på min 4 uker gammel jente, da hun ikke får tak på brystet. Fikk masse hjelp på sykehuset før vi dro hjem, og skjoldet ble siste løsning slik at jenta mi skulle få i seg mat. Meningen var alltid at skjoldet bare var en midlertidig løsning. Har mye melk, så til tider trenger hun bare å sutte på skjoldet for å få melk strømmanes i munnen. Hun trenger ikke jobbe så særlig mye for å få den melka ho vil ha. Men når brystene ikke er fullstappet med melk og hun ikke tar riktig tak, så tar hver amming nesten 2 timer! Føler også at det blir svelgt unødvendig mye luft med bruk av skjold. Fikk også beskjed fra jordmora at jeg ikke kunne prøve å gi smokk før sugeteknikken var på plass. Har pumpet meg en del ganger og gitt flaske på kveldene, da man blir frustrert og lei når hver amming kan ta mellom 2-3 timer. Flaska er det eneste hittil ho klare å ta tak på medengang.

Er det flere som bruker 2-3 timer på hver amming? Det er dette som i all hovedgrunn begynner å slite meg ut no
Jeg har prøvd skjold, men det funker dårlig. Pumper og gir melk på flaske. Begynt med det allerede på barsel.
Prøver å gi brystet hver dag i håp at hun klarer å ta brystet etter hvert. Virker som hun klarte det i dag.

Har du fått noen til å vurdere om tungebåndet er stramt?
Gutten min hadde det, ble klippet, og etter det fikk han tak uten skjold uten problem! :)

Hei! Er i akkurat samme situasjon som deg. Lillegutt er 2 uker og klarer ikke ta tak i pupp i det hele tatt. Prøver hver dag men som du sier det tærer litt på tålmodigheten. Skjold var siste utvei, men da tar han altså tak med engang. Det viktigste er at han for i seg mat tenker jeg. Pumperca to gAnger i døgnet og gir den melken på flaske. Han har ca to sånne lange perioder i døgnet der han ammer i to timer, ellers går det rundt en halvtime. Er det suttebehov din har kanskje? Min kan sovne i matfatet og driver å sutter uten å svelge, da tar det lengre tid.. Meningen er jo avvenning etterhvert men jeg ser virkelig ikke hvordan det skal gå når han ikke klarer å ta tak...

Jeg har brukt skjold siden vi var på sykehuset, og barnepleieren kom med det :-) Ammer enda med skjold, og mini er 8,5 mnd ;-)
Jeg satt aldri så lenge som 2 timer, men 1-1,5 time var vanlig i begynnelsen. Han fikk spise så lenge han ville, måtte også gi han mat hver tredje time de første to-tre månedene :-) Jeg løste det med å alltid ha tven eller en bok i nærheten ;-)
Lengdrn på måltidet hans gikk gradvis nedover, nå er jeg helfig hvis han har tid i 15 minutter :-P

Edit: Jeg har ofte prøvd å tilby bare brystey, men han har aldri skjønt det der. Nå bare sleiker han på den, hvis jeg prøver :-P

Jeg har brukt skjold siden vi var på sykehuset, og barnepleieren kom med det :-) Ammer enda med skjold, og mini er 8,5 mnd ;-)
Jeg satt aldri så lenge som 2 timer, men 1-1,5 time var vanlig i begynnelsen. Han fikk spise så lenge han ville, måtte også gi han mat hver tredje time de første to-tre månedene :-) Jeg løste det med å alltid ha tven eller en bok i nærheten ;-)
Lengdrn på måltidet hans gikk gradvis nedover, nå er jeg helfig hvis han har tid i 15 minutter :-P

Edit: Jeg har ofte prøvd å tilby bare brystey, men han har aldri skjønt det der. Nå bare sleiker han på den, hvis jeg prøver :-P

Så deilig at det ordner seg selv om man bruker skjold! :) de var så negative til det på sykehuset, men mat måtte han jo ha.. Hvordan gjør du det med rengjøring av skjoldet? Jeg skyller i kaldt vann og koker de etterpå etter hvert måltid, men ser at dette kan bli tungvint i lengden...

Her brukte jeg skjold frem til 10 uker, da klarte han få tak på puppen. Brukte dog ikke 2-3 timer per amming, men kunne fort gå en time. Ble mye mer effektivt når han fikk tak uten skjoldet.

Så deilig at det ordner seg selv om man bruker skjold! :) de var så negative til det på sykehuset, men mat måtte han jo ha.. Hvordan gjør du det med rengjøring av skjoldet? Jeg skyller i kaldt vann og koker de etterpå etter hvert måltid, men ser at dette kan bli tungvint i lengden...

Heldigvis ingen negativitet rundt skjold på sykehuset for min del, det var de som fant frem skjold tol meg:-) På sykehuset sa de at hysteriet rundt å koke for hvert bruk, ikke var nødvendig. Så jeg bruker samme skjoldet i et døgn, før jeg finner nytt. Har seks skjold, slik at jeg slipper å koke så ofte ;-) de første månedene skyldte jeg skjoldet etter hvert bruk, men det gjør jeg ikke lenger :-)
Når jeg koker dem, vasker jeg dem i varmt vann og såpe, for så å koke dem :-)

• Liker
Reactions: Sib
Jeg bruker også skjold. Har brukt det i 6 måneder nå og det funker veldig bra :)
Jeg fikk også skjold når vi var på fødeavdelingen, siden han aldri fikk tak.
Så jeg har bare fortsatt med det og han tar flaske og smokk uten å bli forvirret.
Jeg har 10 skjold og koker 1 gang om dagen. Bruker de en gang og samler opp til nesten alle er skitne. Vasker de med zalo og koker dem.
Om natten så sovner vi begge mens vi ammer, så når vi våkner av at han er sulten igjen så bruker vi bare det samme skjoldet også bytter jeg neste gang.
Jeg vil anbefale deg å lage en ammekurv, der du samler alt som er kjekt å ha i nærheten når du ikke får rørt deg på en stund.
De har ofte økedøgn i begynnelsen, men om hun bare sutter uten å spise så lenge, og det varer i dager/uker så ville jeg prøvd med smokk. Men gjør det som føles riktig for deg.

Jeg bruker også skjold. Har brukt det i 6 måneder nå og det funker veldig bra :)
Jeg fikk også skjold når vi var på fødeavdelingen, siden han aldri fikk tak.
Så jeg har bare fortsatt med det og han tar flaske og smokk uten å bli forvirret.
Jeg har 10 skjold og koker 1 gang om dagen. Bruker de en gang og samler opp til nesten alle er skitne. Vasker de med zalo og koker dem.
Om natten så sovner vi begge mens vi ammer, så når vi våkner av at han er sulten igjen så bruker vi bare det samme skjoldet også bytter jeg neste gang.
Jeg vil anbefale deg å lage en ammekurv, der du samler alt som er kjekt å ha i nærheten når du ikke får rørt deg på en stund.
De har ofte økedøgn i begynnelsen, men om hun bare sutter uten å spise så lenge, og det varer i dager/uker så ville jeg prøvd med smokk. Men gjør det som føles riktig for deg.

Pumper du deg også? Fikk beskjed om å gjøre dette på sykehuset for å opprettholde produksjonen. Gir han det jeg pumper på flaske om morgenen for da er han så sulten at det ikke holder med pupp selv om melken er der.

Pumper du deg også? Fikk beskjed om å gjøre dette på sykehuset for å opprettholde produksjonen. Gir han det jeg pumper på flaske om morgenen for da er han så sulten at det ikke holder med pupp selv om melken er der.

Ja, jeg pumper en gang om dagen :)
Jeg fikk også beskjed om å pumpe på sykehuset.
Jeg fryser ned det jeg pumper ut som oftest, så tar jeg med ut om jeg skal noe :)
Spiser din ofte om natten? Han setter nok pris på å få mye melk litt fortere på morgenen :)
Min er mer sulten på kvelden, så han hadde nok likt ei flaske på kvelden.
Men han spiser ofte om natten istedenfor..

Ja, jeg pumper en gang om dagen :)
Jeg fikk også beskjed om å pumpe på sykehuset.
Jeg fryser ned det jeg pumper ut som oftest, så tar jeg med ut om jeg skal noe :)
Spiser din ofte om natten? Han setter nok pris på å få mye melk litt fortere på morgenen :)
Min er mer sulten på kvelden, så han hadde nok likt ei flaske på kvelden.
Men han spiser ofte om natten istedenfor..

Da så, da er det greit å fortsette å pumpe:) synes det er koselig at mannen også kan bli med på matingen ved å gi flaske på morgenen :) min spiser omtrent hele natten, ammer ca annenhver time i en time eller mer:p så sover han stortsett hele dagen i stedet for. Men tror han blir så utålmodig om morgenen så greit å gi litt ekstra da og heller pupp etterpå :) han spiser godt da, lagt på seg et halvt kg på på en uke da han var to uker :p

Da så, da er det greit å fortsette å pumpe:) synes det er koselig at mannen også kan bli med på matingen ved å gi flaske på morgenen :) min spiser omtrent hele natten, ammer ca annenhver time i en time eller mer:p så sover han stortsett hele dagen i stedet for. Men tror han blir så utålmodig om morgenen så greit å gi litt ekstra da og heller pupp etterpå :) han spiser godt da, lagt på seg et halvt kg på på en uke da han var to uker :p

Ja, det er fint for menn å kunne bidra med noe i begynnelsen :)
Min følte seg så ubrukelig før vi begynte å gjøre det samme som dere, men det går seg til når de blir eldre :)
Dumt at dag har blitt natt da.
Her har han nylig fått tenner, så vi har måttet snu døgnet flere ganger, for plutselig legger man seg til helt feil tid.
Det ordner seg nok for dere også etter hvert :)
Er ikke noe tvil om at din får nok melk når han legger så godt på seg :p

Så godt å lese om andre som også bruker skjold over lengre periode!! Her er mini tre måneder og vi har måtte bruke skjold hele tiden da han ikke skjønner konseptet brystvorte, tydeligvis! Han får i seg masse mat og ligger helt i øvre sjikt på vekstkurven så hs sa at jeg ikke skulle stresse med å amme uten skjold. Jeg må si jeg føler det litt som et nederlag å ikke klare det uten samtidig som at jeg er glad for at jeg kan amme ham i det hele tatt, bare med litt hjelp. Jeg håper melkeproduksjonen min fortsetter å holde seg så god som den er slik at jeg kan fullamme til 6 mnd. Veldig godt å lese om dere som har ammet lenge og fortsatt får det til! Jeg pumpet også en gang om dagen i begynnelsen, men sluttet med det etterhvert.

Back
Topp