Brystpumpe

Jeg måtte løpe å kjøpe pumpe når første var 4-5 dager. Da kom melkeproduksjonen for fult og puppene var så oppblåst og sprengt at det var umulig å tømme. Klarte ikke å være borti med hånden, så vondt var det. Småen fikk ikke tak da det var for sprengt. Etter å ha forsøkt varm dusj osv, så ble pumpen redningen :smiley-ashamed004
Et tips er å kjenne forskjell på brystspreng og melkespreng. Jeg fikk en åpenbaring da jeg skulle amme mitt tredje barn (!) .. brystspreng er noe heeeelt annet og løses med Cottermans grep. Når man får vekk Brystsprengen med det grepet kommer gjerne melken flommende også ❤️ står masse om det på ammehjelpen. Kanskje du vet det fra før men. Ville bare nevne det! Klarte meg uten pumpe mye pga det ❤️
 
Et tips er å kjenne forskjell på brystspreng og melkespreng. Jeg fikk en åpenbaring da jeg skulle amme mitt tredje barn (!) .. brystspreng er noe heeeelt annet og løses med Cottermans grep. Når man får vekk Brystsprengen med det grepet kommer gjerne melken flommende også ❤️ står masse om det på ammehjelpen. Kanskje du vet det fra før men. Ville bare nevne det! Klarte meg uten pumpe mye pga det ❤️
Samme her :Heartred :cat:
 
Et tips er å kjenne forskjell på brystspreng og melkespreng. Jeg fikk en åpenbaring da jeg skulle amme mitt tredje barn (!) .. brystspreng er noe heeeelt annet og løses med Cottermans grep. Når man får vekk Brystsprengen med det grepet kommer gjerne melken flommende også ❤️ står masse om det på ammehjelpen. Kanskje du vet det fra før men. Ville bare nevne det! Klarte meg uten pumpe mye pga det ❤️
Vet ikke hva det var jeg hadde den gang. Men kunne ikke ta noe som helst grep, kunne ikke være borti engang så smertefullt var det :arghh: :smiley-ashamed004 Men da jeg endelig fikk pumpet litt og så koblet på baby etterpå gikk det seg til
 
Vet ikke hva det var jeg hadde den gang. Men kunne ikke ta noe som helst grep, kunne ikke være borti engang så smertefullt var det :arghh: :smiley-ashamed004 Men da jeg endelig fikk pumpet litt og så koblet på baby etterpå gikk det seg til
Jaaa det gjør sykt vondt!! Høres litt ut som en kombo kanskje: men brystspreng er altså at det mørke området rundt nippelen (edit 27.11: det kan også være hele brystet ! Anbefaler å lese her: https://ammehjelpen.no/brystspreng/) hovner opp! Helt syyykt vondt! Men når man får drenert den området med Cottermans grep får melka rom til å flyte ❤️
 
Last edited:
Jaaa det gjør sykt vondt!! Høres litt ut som en kombo kanskje: men brystspreng er altså at det mørke området rundt nippelen hovner opp! Helt syyykt vondt! Men når man får drenert den området med Cottermans grep får melka rom til å flyte ❤️
Da var det nok sikkert melkespreng, da hele puppen var sprengt og knallhard. Det var noe med det mest traumatiske jeg husker fra barseltiden :smiley-ashamed004
 
Dumt spm: tenkte det var brystspreng jeg har kjent på de siste dagene (nettene særlig), men om det bare er rundt Areola, er det kanskje melkespreng? Men produserer ikke mer enn jeg har gjort de siste dagene heller…?
 

Det kan være i hele brystet! Jeg skrev løst etter hukommelsen og etter hva jeg opplevde, det var litt dumt.
Det er i overgangen fra råmelk til «vanlig» melk at det skjer. Varer ca 1 uke. Så kan hende det er det du opplever?!
 

Det kan være i hele brystet! Jeg skrev løst etter hukommelsen og etter hva jeg opplevde, det var litt dumt.
Det er i overgangen fra råmelk til «vanlig» melk at det skjer. Varer ca 1 uke. Så kan hende det er det du opplever?!
Ja, jeg tolker det som det. Takk for svar!
 
Og hva er da melkespreng?
Melkespreng er når melkekjertlene er fylt til randen.. da blir de gjerne stein harde som murstein. :shy: Brystspreng er at vevet er hovent og ikke kjertlene. Sånn løst forklart hehe
 
Skjønner ikke hva jeg kjenner på… føles som om brystene blir noe større og harde og så begynner jeg å lekke…
 
Skjønner ikke hva jeg kjenner på… føles som om brystene blir noe større og harde og så begynner jeg å lekke…
Nå kommer sikkert melka for fult! Du burde søke veiledning nå, for det kan fort bli overproduksjon :dead: Og tette melkeganger. Viktig å få tømt brystene godt nå ❤️
 
Dere som har erfaring med naturebond pumpa, vasker og steriliserer dere den mellom hvert bruk?
 
Dere som har erfaring med naturebond pumpa, vasker og steriliserer dere den mellom hvert bruk?
Nei, tror jeg gjorde det(sterilisert) i slutten av dagen. Også, har to stk så det hjelper
 
Dere som har erfaring med naturebond pumpa, vasker og steriliserer dere den mellom hvert bruk?
Vasket etter hver bruk, sterilisert en gang i døgnet. Gjorde det som står på ammehjelpen sin side :happy: litt stress om natten, men jeg måtte uansett opp for å skylle ammeskjoldene også :dead:
 
Jeg måtte løpe å kjøpe pumpe når første var 4-5 dager. Da kom melkeproduksjonen for fult og puppene var så oppblåst og sprengt at det var umulig å tømme. Klarte ikke å være borti med hånden, så vondt var det. Småen fikk ikke tak da det var for sprengt. Etter å ha forsøkt varm dusj osv, så ble pumpen redningen :smiley-ashamed004

Derfor jeg har kjøpt naturebond denne gang. Den fantes ikke i gamledager, og ser jo helt genial ut både som oppsamler og spreng-hjelper. :hilarious:
 
Har kjøpt naturebond sin for å start med, får se om det blir nok med det eller ikke
 
Back
Topp