Brystpumpe

Montessoripedagog

Elsker forumet
Tilgangsansvarlig
❄️ Januargull 2023 ❄️
Er det noe alle får bruk for på et eller annet tidspunkt uansett? Eller er det vanlig(?) for folk som fullammer å ikke ha det behovet noen gang igjennom den tiden man ammer?
Ser så mange sier at man må vente med å kjøpe til man vet om man trenger det eller ikke, men jeg ser for meg at hvis man (tenker å) fullamme, så vil behovet mest sannsynligvis melde seg på ett eller annet tidspunkt uansett.
 
Er det noe alle får bruk for på et eller annet tidspunkt uansett? Eller er det vanlig(?) for folk som fullammer å ikke ha det behovet noen gang igjennom den tiden man ammer?
Ser så mange sier at man må vente med å kjøpe til man vet om man trenger det eller ikke, men jeg ser for meg at hvis man (tenker å) fullamme, så vil behovet mest sannsynligvis melde seg på ett eller annet tidspunkt uansett.
Hos meg meldte behovet seg relativt fort, etter en ukes tid :) Hadde en baby som sov mye, så jordmor var redd det gikk for lang tid mellom hver gang melkeproduksjonen ble stimulert, så fikk beskjed om å pumpe litt når han sov de lange strekkene. Men poenget mitt er at selv om jeg trengte pumpe fort, så var det virkelig null stress å kjøpe det når behovet var der. Ville fulgt rådet om å avvente å kjøpe inn - ingenting å stresse med :shy:
 
Er det noe alle får bruk for på et eller annet tidspunkt uansett? Eller er det vanlig(?) for folk som fullammer å ikke ha det behovet noen gang igjennom den tiden man ammer?
Ser så mange sier at man må vente med å kjøpe til man vet om man trenger det eller ikke, men jeg ser for meg at hvis man (tenker å) fullamme, så vil behovet mest sannsynligvis melde seg på ett eller annet tidspunkt uansett.
Det kommer nok an på hvor mye melk du produserer, OM du produserer NOK, om du har raskt behov for å ut å lufte deg (da må du ha pumpa klart et lager pluss ha med pumpa for å tømme). Hvis du fullammer og ikke har noe problem med å ha med ungen 24/7 trenger du ikke pumpe.
Jeg har heller ikke pumpe-vennlige bryster. Har prøvd medela swing, avent, elektrisk, manuell. Får ikke håndmelka engang hehe. Men ungen suger de knusk tørre :hilarious:
Denne gangen skal jeg prøve naturebond da. Den er ikke så dyr så skal kjøpe den snart :)

Så ja. Mitt råd er å avvente å se. Mest sannsynlig sitter du ikke klokka 01 på natta og MÅ pumpe. Klarer seg til dagen etter ❤️
 
Ville ventet, jeg ammet i seks måneder og hadde egentlig ikke behov for min. Prøvde noen ganger, men hadde visstnok ikke pumpepupper jeg heller :hilarious: så det var egentlig bare vondt og ubehagelig
 
Vil også anbefale deg å lese deg opp på fordelene og ulempene ved å faktisk pumpe. Man kan risikere å skape overproduksjon hvis man pumper for mye unødvendig. :happy:
 
Jeg har brukt min en del. Greit når man skal et ærend og far må gi på flaske el.l.
Alltid greit å ha litt morsmelk på frys.
Men ja, en trenger nødvendigvis ikke ha det klart.
Jeg hadde mye melk og spreng i starten, men da er det feks bedre å håndpumpe enn å bruke brystpumpe :)
 
Jeg har kjøpt en manuell en og naturebond :) Men venter med evt en elektrisk.
 
Avvent med å kjøpe noe før du VET at du skal amme, får til å amme, har behov for en pumpe, eller. akutt trenger en pumpe.
For å lette på trykket eller avlaste til du skal bort noen timer så kan du fint klare deg med en manuell pumpe fra butikk eller apotek :)

Jeg ammet sist gang i 13 mnd, og jeg har allerede råmelk nå, så jeg har kjøpt ny pumpe , men har ikke åpnet den - og jeg kommer ikke til å gjøre det før jeg trenger den :)
 
Hadde behov for pumpe allerede noen dager etter fødsel, fordi vi var avhengig av å bruke ammeskjold og baby fikk derfor ikke tømt brystene og måtte avverge brystbetennelse x antall ganger :wtf: det var umulig å håndmelke fra mine bryster, så pumpe var GULL! Det er så individuelt, og umulig å forutse.. jeg fikk med pumpe på kjøpet av mye annet fra ett familiemedlem, og hadde derfor fra før fødsel. Men hadde ikke planer om å kjøpe pumpe før jeg evt fikk behov :happy:
 
Jeg har kjøpt bare en rimelig håndpumpe sånn at jeg har i tilfelle. Og om jeg evt kommer til bruke det mye så kjøper jeg heller en dyrere/bedre da :)
 
Glemte å si at med min forrige så var behovet der allerede på sykehuset, siden han var født prematur og var for svak for å suge. Da pumpet jeg og helte det i munnen fra små glass isteden :)
 
Jeg har brukt min en del. Greit når man skal et ærend og far må gi på flaske el.l.
Alltid greit å ha litt morsmelk på frys.
Men ja, en trenger nødvendigvis ikke ha det klart.
Jeg hadde mye melk og spreng i starten, men da er det feks bedre å håndpumpe enn å bruke brystpumpe :)
Jeg og ser for meg at det kommer til å være stiuasjoner i løpet av den tiden jeg satser på å amme hvor det kan være kjekt at far kan gi flaske med MM. Selv om det kanskje ikke blir nå i starten. Og siden jeg ser for meg at det kan bli et behov uansett, så var tanken at det kanskje kunne lønne seg å kjøpe en pumpe nå, bare fordi det er tilbud.
 
Jeg avventet med å kjøpe pumpe til jeg så behovet. Jeg blir til et vandrende meieri, og fikk ut mye ved hjelp av pumpen som faren skulle gi på flaske slik at jeg kunne få litt fri. Den planen gikk rett vest da ingen av mine barn har tatt flaske, og jeg var stuck i ammekroken :hilarious: Men det skal sies at pumpen var fin å ha de gangene babyene sov lenger enn vanlig, jeg slet mye med melkespreng og da syns jeg det var veldig smertefullt å håndmelke.
 
Kjøpte en super billig brukt elektrisk, ellers hadde jeg nok kun godt for en manuell etter fødsel.
Jeg fullammet sist og trang kun pumpe når jeg selv var ute å fikk spreng eller ville samle opp :happy:
 
Er det noe alle får bruk for på et eller annet tidspunkt uansett? Eller er det vanlig(?) for folk som fullammer å ikke ha det behovet noen gang igjennom den tiden man ammer?
Ser så mange sier at man må vente med å kjøpe til man vet om man trenger det eller ikke, men jeg ser for meg at hvis man (tenker å) fullamme, så vil behovet mest sannsynligvis melde seg på ett eller annet tidspunkt uansett.
Jeg fullammet sist, og lillemor tok aldri melk fra flaske som jeg pumpet og pappaen skulle prøve å kunne mate henne slik at hun ikke var så avhengig av meg etterhvert. Brukte pumpen likevel, frøs ned melk men den ble aldri brukt - endte i badevannet :joyful: så nei, tror ikke at det er noe alle får bruk for på et tidspunkt uansett. Andre scenarioer er jo for å hjelpe å stimulere produksjon, men det kan man også gjøre ved å håndmelke. Denne gangen har jeg ikke kjøpt inn elektrisk på forhånd og tenker jeg kjøper det dersom det blir behov, men har kjøpt ny melkeoppsamler (naturebond) som jeg brukte mye sist, evt. tenker jeg å kjøpe en enkel, billig manuell brystpumpe å ha tilgjengelig dersom det skulle bli akutt behov:cat:
 
Jeg fullammet sist og brukte ikke pumpe. Med første så pumpet jeg for å unngå spreng hvis jeg var borte fra barnet. Jeg merket at produksjonen min gikk ned hvis når jeg brukte pumpe så mine bryster er heller ikke helt pumpevennlige. Jeg har fått pumpe av ei venninne nå, men får se om den blir brukt. Ville ventet å sett før jeg hadde kjøpt. Jeg innbiller meg at det er mulig å leie pumpe på sykehuset,men det kan være noe fra lenge siden og som ikke lenger er mulig..
 
Ingen behov for brystpumpe her og jeg har fullammet to stykk. Mine bryst er tydeligvis sånn at de tilpasser seg etterspørselen veldig greit. Har aldri strevd med lekkasje, for mye eller for lite melk. Husker jeg var noen kvelder på byen da hu eldste var lita, og da måtte jeg pumpe for å ta unna litt. Ønsker du den friheten er det jo verdt det. Hu yngste nektet flaske og elsket å ligge på puppen titt og ofte, så jeg var rimelig bundet til hjemmet med henne.
 
Jeg måtte løpe å kjøpe pumpe når første var 4-5 dager. Da kom melkeproduksjonen for fult og puppene var så oppblåst og sprengt at det var umulig å tømme. Klarte ikke å være borti med hånden, så vondt var det. Småen fikk ikke tak da det var for sprengt. Etter å ha forsøkt varm dusj osv, så ble pumpen redningen :smiley-ashamed004
 
Back
Topp