Brystpumpe

Jeg hadde pumpe men ehh leste ikke bruksanvisningen før jeg hadde ammet i nesten 6 mnd så jeg fikk den ikke til å funke :D Før det håndmelka jeg og følte det gikk veldig fort.

Har tenkt til å vente etter fødselen for å se om det er behov :)

Jeg har aldri ammet/kombinert med begge brystene etter at produksjonen kommer i gang. Jeg har mer enn nok melk, og det ville skapt en enorm overproduksjon om de skulle tømt begge ved hver amming. I tillegg tar det null niks å øke produksjonen ved økedøgn også (tror aldri vi har hatt et helt økedøgn heller før produksjonen har tatt seg opp etter behovet) Etter et par-tre dager har vi gått for en pupp for hver amming og det har fungert supert for oss.
Så bra, om du hadde hatt for mye kunne jo du levert til sykehus for premature og syke barn ;) Men desverre er det langt fra alle som har så bra med melk. Jeg merket at med nr 1 der jeg var nødt til å pumpe i tillegg til å amme han (han var innlagt) fikk jeg mye mer melk og ting gikk lettere en med nr 2 som jeg valgte å bare la suge ved behov og som var en sovebaby. Nå har jeg fått nok melk begge gangene men var mer sikker på at jeg hadde nok melk med nr 1. Og jeg pumpet ikke noe voldsomt videre etter han vart utskrevet og da regulerte behovet seg fint uten noe voldsomt brystspreng eller brystbetennelse.

Så bra, om du hadde hatt for mye kunne jo du levert til sykehus for premature og syke barn ;) Men desverre er det langt fra alle som har så bra med melk. Jeg merket at med nr 1 der jeg var nødt til å pumpe i tillegg til å amme han (han var innlagt) fikk jeg mye mer melk og ting gikk lettere en med nr 2 som jeg valgte å bare la suge ved behov og som var en sovebaby. Nå har jeg fått nok melk begge gangene men var mer sikker på at jeg hadde nok melk med nr 1. Og jeg pumpet ikke noe voldsomt videre etter han vart utskrevet og da regulerte behovet seg fint uten noe voldsomt brystspreng eller brystbetennelse.
Aldri hart antydning til brystbetennelse en eneste gang. Lurte en gang på om vi hadde trøske, men det ga seg like fort som jeg tenkte tanken. Hadde det ikke vært for avstanden til sykehuset jeg må levere til. For vil mer enn gjerne levere til det lokale sykehuset. Er litt mer å legge i vei til Trondheim for å levere hver gang. Så hadde jeg nok gitt melk, men kanskje jeg gjør det denne gangen

Har ikkje hatt behov for pumpe med nåken av jentene.. helsestasjonene låner og ut gratis, så viss enn vil prøve kan vi låne der før vi kjøper. (Er hvertfall sånn her)

Sniker litt fra marsforumet:

Jeg ville ha ventet til etter fødselen og sett an behovet. Sist hadde jeg kjøpt en håndpumpe fra Medela som for så vidt funket fint så lenge det bare var snakk om å pumpe nok til at jeg kunne forlate huset en liten time, men jeg fant fort ut at det var nesten like effektiv å håndmelke brystene, så kunne fint ha klart meg uten.

Men da vesla var tre måneder gammel fikk jeg brystbetennelse, og da ble jeg nødt til å kjøpe elektrisk pumpe fordi jeg måtte pumpe så hyppig (måtte pumpe det betente brystet minst annenhver time gjennom dagen samt minst hver tredje time gjennom natten da brystet var så knallhardt at vesla ikke klarte å die fra det :-( ). Men hadde det ikke vært for brystbetennelsen, kunne jeg fint ha klart meg uten pumpe overhodet, så jeg anbefaler å vente og se an behovet :)

Etter forrige fødsel fikk jeg skikkelig melkespreng etter 1-2 dager hjemme. Det var så vondt at vi dro å kjøpte en manuell brystpumpe. Litt greit å få pumpet ut, da var det ikke like vondt. Jeg kjøpte brukt. Skulle du hatt barnevakt etterhvert så er det greit å få pumpet mens du er borte. Elektrisk pumpe er litt dyrere så manuell er kanskje bedre og lettere å ta med :)

Back
Topp