Brukt bilstol

Pompom

Gift med forumet
Desemberlykke 2018
Juligull2021
Jeg har forstått det sånn at brukt bilstol er no-no, men at man likevel kan det hvis man kjenner eierne godt(?).

Vi kan få en bilstol av faren min. Den har vært helt normalt brukt til barnet deres som nettopp har fylt fire. Det var nytt da de kjøpte det. Kan vi bruke det da, eller burde vi kjøpe et nytt? Hva er risikoene og hva ser man etter?
 
Jeg har forstått det sånn at brukt bilstol er no-no, men at man likevel kan det hvis man kjenner eierne godt(?).

Vi kan få en bilstol av faren min. Den har vært helt normalt brukt til barnet deres som nettopp har fylt fire. Det var nytt da de kjøpte det. Kan vi bruke det da, eller burde vi kjøpe et nytt? Hva er risikoene og hva ser man etter?
Da regner jeg med det er en stol nr 2? Om dere vet den er brukt ok er det bare å bruke den frem til den går ut på dato. En 2er stol varer vel i 7 år om jeg husker rett. Dere bør da også kjøpe en babystol/stol nr 1.
 
Da regner jeg med det er en stol nr 2? Om dere vet den er brukt ok er det bare å bruke den frem til den går ut på dato. En 2er stol varer vel i 7 år om jeg husker rett. Dere bør da også kjøpe en babystol/stol nr 1.

Jeg er ikke helt sikker på hva det er. De brukte en typen begynnelsen, og så byttet de til en annen for et par år siden eller noe. Vi får alt de har brukt. Kanskje jeg burde sjekket opp i akkurat hva det er [emoji28]
 
Jeg hadde ikke hatt noe problem med å ta i mot en bilstol av egne foreldre, eller annen familie og venner som jeg kjenner godt. Derimot å kjøpe brukt på Finn, der hadde jeg vært skeptisk :)
 
Jeg hadde ikke hatt noe problem med å ta i mot en bilstol av egne foreldre, eller annen familie og venner som jeg kjenner godt. Derimot å kjøpe brukt på Finn, der hadde jeg vært skeptisk :)
Enig i denne [emoji4]
Så lenge det er folk man er trygge på at veit at sikkerheten synker ved mindre kollisjoner, ikke bare full krasj, og som ikke selger mest for pengene skyld er det greit.
Altså kjent folk.
Men fra finn.no tør jeg ikke..
 
Jeg er ikke helt sikker på hva det er. De brukte en typen begynnelsen, og så byttet de til en annen for et par år siden eller noe. Vi får alt de har brukt. Kanskje jeg burde sjekket opp i akkurat hva det er [emoji28]
Da høres det veldig ut som nr 2. Man bruker en til baby, og bytter etter 6 mnd - ett år. Og stol type 2 brukes anbefalt til minst 4 år. Er det forresten bakovervendt?
 
Hvis dere får en fin stol som er i god stand, så hadde jeg absolutt tatt imot selv :) Er helt annerledes å få/kjøpe av familie eller nære venner enn en vilt fremmed på finn.
 
Da høres det veldig ut som nr 2. Man bruker en til baby, og bytter etter 6 mnd - ett år. Og stol type 2 brukes anbefalt til minst 4 år. Er det forresten bakovervendt?

Den første er bakovervendt, og den neste er forovervendt, men med en svær pute på magen som gjør at ungen sitter bom fast [emoji28]
 
Hvis dere får en fin stol som er i god stand, så hadde jeg absolutt tatt imot selv :) Er helt annerledes å få/kjøpe av familie eller nære venner enn en vilt fremmed på finn.

Jaok! Ja, jeg tenker jo det selv. Jeg vet jo at de tar vare på tingene, når de kjøpte den og at de ikke har vært i noen ulykker eller noe sånt.
 
Jeg ville ikke hatt noe problem med å ta imot stolen sålenge jeg vet at den ikke har vært utsatt for støt :)

Desverre er det mange selgere som ikke vet/bryr seg om at stolene er "ferskvare" og at sikkerheten svekkes med årene, samt at små støt også skader stolene.

Dersom man er usikker er det bedre å kjøpe nytt, det er ikke værdt å spare penger på livreddende utstyr :Heartred
 
Brukstid på bilstol er 7-8 år så jeg ville ikke nølt med å få en gratis av familie eller venner.
 
Når ein kjøpe brukt så har ein jo ingen garanti for at større unga kan ha såte i setet og «sprengt» innmaten. Men viss ein kan garantere at den har vore fint brukt, ikkje vore i kollisjon og er innanfor levetida på setet så skal ein vel i teorien kunne kjøpe det ☺️
For min del er det no go å kjøpe brukt barnesete så lenge ein ikkje har garanti for bruken ☺️
 
Når ein kjøpe brukt så har ein jo ingen garanti for at større unga kan ha såte i setet og «sprengt» innmaten. Men viss ein kan garantere at den har vore fint brukt, ikkje vore i kollisjon og er innanfor levetida på setet så skal ein vel i teorien kunne kjøpe det [emoji5]
For min del er det no go å kjøpe brukt barnesete så lenge ein ikkje har garanti for bruken [emoji5]

Ingen større unger har vært i setet, bare lillebror :) Men hvordan vet man levetid på setet?
 
Du skal bruke disse setene en stund også. Når vi kjøpte britax babysete anbefalte selgeren 4 år før det er «for gammelt». Vi har siden kjøpt andre seter som kan brukes som babysete, men de kan ikke kobles av base og tas med, et must i forhold til levering i bhg, butikk osv.

Mannen får vel en bye pga enda et nytt sete, men når det gjelder sikkerhet så er han lett å overtale.

Det tror jeg er det eneste nye vi må kjøpe til denne babyen, så jeg kjøper ikke bilsete brukt.
 
Du skal bruke disse setene en stund også. Når vi kjøpte britax babysete anbefalte selgeren 4 år før det er «for gammelt». Vi har siden kjøpt andre seter som kan brukes som babysete, men de kan ikke kobles av base og tas med, et must i forhold til levering i bhg, butikk osv.

Mannen får vel en bye pga enda et nytt sete, men når det gjelder sikkerhet så er han lett å overtale.

Det tror jeg er det eneste nye vi må kjøpe til denne babyen, så jeg kjøper ikke bilsete brukt.

Jeg er litt usikker på hvilke seter det er. Skal se på dem i morgen. Men det babysetet er i så fall akkurat fire år. Det stod ti år på trygg trafikk, men kanskje litt kortere tid for babyseter. Vil jo at baby skal være helt trygg, så veldig glad jeg spurte her før vi takket ja til noe!
 
Oi 10 år gammelt sete hadde jeg aldri tenkt på å bruke engang. Kanskje jeg er for redd
 
Back
Topp