Bruker du øko-programmene på feks oppvaskmaskin eller vaskemaskin?

Klatremus Lillemann

Juni12s allviter/orakel
VIP
Er du flink til å bruke dem, eller vil du helst at vaska skal bli fort ferdig?

Øko-programmene er jo som regel en del lengre enn vanlige program...

Bruker det på klesvasken(minus finvask og håndvask/ullvask) er ikke så store forskjellen på tidsbruken :D

Bruker det på klesvasken(minus finvask og håndvask/ullvask) er ikke så store forskjellen på tidsbruken :D
Da er du heldig.
Her har vi vanligvis brukt et program som tar en time.
Øko-programmet tar 5!!! Det er en stor forskjell iallefall. Spesielt når man skal vaske mye.

På oppvaskmaskina er det vel halvannen time lenger, men det synes jeg er greit

Nei, det gjør vi ikke, synes ikke det er verd det å bruke en hel dag på to maskiner klær

Da er du heldig.
Øko-programmet tar 5!!! Det er en stor forskjell iallefall. Spesielt når man skal vaske mye.

5 timer? Så upraktisk! Hadde aldri giddet.

Bruker kortprogrammer innimellom. Sorterer klærne godt og bruker vaskeposer på endel av særlig mine klær. Tar vare på klærne så godt jeg kan, syns det betyr mer enn økoprogrammer.

Bruker programmet med 75 grader i oppvaskmaskinen.

5 timer? Så upraktisk! Hadde aldri giddet.

Bruker kortprogrammer innimellom. Sorterer klærne godt og bruker vaskeposer på endel av særlig mine klær. Tar vare på klærne så godt jeg kan, syns det betyr mer enn økoprogrammer.

Bruker programmet med 75 grader i oppvaskmaskinen.
Ja nesten 5 timer. Skikkelig upraktisk. Derfor har jeg aldri giddet å bruke så lang tid på å vaske klær.

Prøvde det en gang i går da.

Vi har ny oppvaskmaskin (fikk i januar), og den har et program der den analyserer vaska og bruker vann, strøm og tid etter hvor skittent det er. Den har vi brukt vanlig vis, og den tar ca 2 timer og 20 min.IInnimellom kortere tid også.

Øko programmet har vi tenkt å bruke etter middag, det tar vel nesten 4, men det har også stoppet tidligere, så aner ikke om den også analyserer vaska.

Men om det er noen vits å bruke øko vet jeg ikke, for når jeg ser på spesifikasjonene for vannforbruk og strøm er de ganske like. Øko programmet står fast på 11 L vann, mens det andre som justere seg selv står mellom 8 og 15 liter. Så da spørs det hva den bruker mest av 8 eller 15 liter eller noe midt imellom.
Strømmen på øko står 0.8 kWh og på det andre mellom 0.7 og 1.7. Så er jo litt forskjell.

Da er du heldig.

Oi, hva slags vaskemaskin har dere?

Om jeg har tid, så bruker jeg økoprogram :) Det er ca 40-60 min lengre enn vanlig program.

Økonomi bruker 3 timer mer enn vanlig 60 så det gidder jeg ikke :shifty: kjører som regel kortere tid og det virker som at vaska blir ren. Er flink å sortere etter størrelse på plagg og type stoff slik at såpe og vann blir jevnt fordelt.

Tror ikke jeg har noe øko-program på vaskemaskina? Eller, er det den vanlige som tar 2.5 time, ifht hurtigvasken som tar 1 time? I så fall bruker jeg øko, for man kan ikke kaste inn like mye klær på hurtigvasken.

Bruker ikke, oppvaskemaskinen tar 3,5 timer på øko mot 1,5 time..
Vaskemaskinen tar 3 timer mot 1 time vanlig.. har ikke tid til sånt i mitt liv.. :p

Bruker det alltid på begge deler.

Ja, stort sett alltid. På vaskemaskinen har jeg to økoprogram. Det ene tar 4 timer, det andre 2.

Har et program på oppvaskmaskina som heter "6th sense", der tar maskina å justerer lengden på programmet ut ifra hvor møkkete oppvaska er.
Vaskemaskina vår har også "6th sense", men den gjelder de fleste programmene. Da justerer maskina lengden utifra hvor mye som ligger i maskina. Bruker "vanlige" vaskeprogram bare.

Back
Topp