Bruker du øko-programmene på feks oppvaskmaskin eller vaskemaskin?

På klesvask ja (er kun for 40 el 60grader på vår) Aldri på oppvaskmaskinen fordi da bruker den ikke høy nok temp på økoprogrammet. Oppvaskmaskinen skal alltid vaskes på 75grader på ting man putter i munnen. Da dør de aller fleste bakterier. Noen nasty bakterier overlever ved 55grader som er på økoprogrammet.

Nei.. Synes 3 timer er lenge nok på oppvaskmaskinen.

Lurer på en ting. Hvis øko programmet bruker samme mengde vann, men tar lenger tid dvs bruker mer strøm hva er det da som er fordelen med det?

Ja nesten 5 timer. Skikkelig upraktisk. Derfor har jeg aldri giddet å bruke så lang tid på å vaske klær.

Prøvde det en gang i går da.

Vi har ny oppvaskmaskin (fikk i januar), og den har et program der den analyserer vaska og bruker vann, strøm og tid etter hvor skittent det er. Den har vi brukt vanlig vis, og den tar ca 2 timer og 20 min.IInnimellom kortere tid også.

Øko programmet har vi tenkt å bruke etter middag, det tar vel nesten 4, men det har også stoppet tidligere, så aner ikke om den også analyserer vaska.

Men om det er noen vits å bruke øko vet jeg ikke, for når jeg ser på spesifikasjonene for vannforbruk og strøm er de ganske like. Øko programmet står fast på 11 L vann, mens det andre som justere seg selv står mellom 8 og 15 liter. Så da spørs det hva den bruker mest av 8 eller 15 liter eller noe midt imellom.
Strømmen på øko står 0.8 kWh og på det andre mellom 0.7 og 1.7. Så er jo litt forskjell.
Det forstår jeg veldig godt. Vil tro de utvikler stadig ny teknologi så det blir lettere og mer logisk ala det med vann osv. å velge økologisk etterhvert:)

Oppvaskmaskinen vår veier ikke, men vaskemaskinen gjør. Er veldig glad for den funksjonen:)

Ja som regel. Oppvaskmaskinen og vaskemaskinen brukes på kvelden. Vi betaler mindre strøm når vi bruker strøm på kveld kontra dagtid (her i UK kan man velge forskjellig strøm planer så man for eksempel betaler mer på dagtid enn kveldstid)

Nei, bruker ikke ØKO, av den enkle grunn at det programmet ikke oppnår den temperaturen som står.
Når jeg vasker en 60°, så forventer jeg at maskinen varmer opp vannet til 60° for å drepe bakterier. Øko er tull på dette punktet. (Og jeg er ellers veldig miljøbevisst).

Kun på oppvaskmaskinen, om jeg setter den på før jeg skal være vekk fra kjøkkenet en god stund. Tar 3timer. Vanlig program tar 1,5t. Tror ikke vaskemaskinen min har slikt program engang...

Nei, jeg bruker de vanlige programmene, og gjerne kortprogrammene også hvis klærne/oppvasken ikke er veldig skitten.

Back
Topp