Bruker dere virkelig solfaktor 50 på helt vanlige unger??

Jeg| smører mine barn med faktor 15/20. Smører heller oftere. Min sønn ble smurt med faktor 50 en gang, da ble han overopphetet dette fordi noen stoffer m     så høy faktor hindrer perspirasjon ( dette sa legen på legevakta til meg da sønnen var overopphetet ) itillegg så kan man få andre typer kreft pga kjemikaliene i solkremer med så høy faktor.
Og jeg tror også at huden har godt av å "herdes" litt, dette fordi sønnen til en venninne av meg ble vedig solbrent da han for første gang 14 år gammel dro alene  på stranda uten mor og uten solkrem av noe slag. Han fikk 1 og andre grads forbrenning og måtte tilbringe et døgn ppå sykehus, da sa de på syke huset at en av grunnene til solforbrenningen nok kunne vøre at han aldre hadde fått noe naturlig sol på kroppen!

Beklager alle skrivefeilene, men hvis jeg prøver å rette opp fjerner pc neste bokstav og jeg må skrive alt på nytt!

Knerten07 or 30 enn skrev:
Nei, har aldri brukt faktor 50 på gutten min (selv ikke sommeren han var spedbarn) nettopp fordi jeg har hørt at kremer med så høy faktor ikke er bra for hud og kropp. Maks faktor 30 og han har aldri vært solbrent. Selv ikke på ferie i Sør-Italia i fjor. Har sterk og god hud som blir gyldenbrun kjapt. Bruker stort sett alltid lavere enn faktor 30 på ham, kun i begynnelsen av sesongen han er oppe i 20-30. Deretter rundt 15, som holder mer enn nok for ham og hans hud. Smør tykt nok lag og ofte nok er viktigere!

Så poenget for deg er altså om han blitt solbrent ??
Det er vel bedre å bruke høy faktor enn å vente på om/ attte/eller om barna blir brent!! Sør Italia er jo uansett ikke det stedet der det er mest prekært med solkrem med høy faktor hvis tempeatur/soltimer er avgjørende for deg.
Solfaktor handler jo ikke om barna blir brent eller ei....Det handler om forebyggende!!

Nei, bruker faktor 15-20. Fikk et skriv av kreftforeningen i barnehagen en gang og der sto det at det holdt med faktor 15 i norge. Hvis man blir solbrent da, har man ikke smurt på nok eller ofte nok. Det er ikke bra å bruke for høy faktor, det er masse drit i solfaktor, og solfaktor 50 er ikke bra for huden fordi huden får problemer med å "puste". Det holer lenge med 20. Har verdens bleikese samboer og han blir ikke solbrent selvom han smører med 15.

Dette står på kreftforeningen sin side: Solkrem Undersøkelser har vist at mange smører seg med ¼ av den mengden solkrem som solfaktoren er beregnet ut i fra og dermed får lavere beskyttelse enn solfaktoren tilsier. Det er viktigere å smøre jevnt og rikelig enn å bruke høy faktor, og det er ikke slik at faktor 30 beskytter dobbelt så godt som faktor 15. Brukt riktig vil faktor 15 gi god beskyttelse for de fleste i Norge, men solkrem bør ikke være den eneste måten vi beskytter oss mot solen. Fordi det både er det å bli solbrent og den totale mengden UV-stråling som kan føre til hudkreft, bør vi også ta noen pauser fra solen og bruke klær som beskyttelse. Det er viktig å ta hensyn til hudtype, når på året det er og hvor vi befinner oss. UV-strålene er sterkest når sola står høyt på himmelen. Den som reiser til land nærmere ekvator eller har ekstra sart eller lys hud har ekstra behov for beskyttelse.

Bruker 15-20 siden det er anbefalt og han har ikke vært brent enda. Brukte 20 de to gangene vi har vært i syden med han.. Og brukteuv drakt på den varmeste tiden når vi var i tyrkia..

**Moonlight** skrev:
har også lest/hørt at noen nå mener den store økningen av D vitamin mangel her i landet kan skyldes for mye solkrem/for høy faktor.Og ser man bivirkningene av d-vitamin mangle er heller ikke det bra. Men om det er enighet der ute ennå er vel tvilsomt,men kan faktisk være noe i det...

http://www.kk.no/874516/solkrem-kan-gi-deg-vitaminmangel

Eller kanskje er unger idag generellt mye mindre ute i dagslys en tidligere generasjoner......

nei den norske kreftforeningen sier minimum 15. så dersom man ikke blirt fort brent så holder 15-20. jeg skjønner de som blir fort brent - da hadde jeg smurt med 30, eller 50 om man ikke har mulighet til skygge og er uten klær som f.eks. på stranden. men man bør heller bruke klær - man trenger ikke uv-klær. en vanlig rød t-skjorte er solfaktor 50, jo lysere farge jo mindre beskyttelse. mange solkremer inneholder zink som forhindrer huden å svette, og svetting er viktig for å kunne avkjøle kroppen. så det er ikke lurt å smøre inn hele kroppen med høy faktor. det er vanskelig å finne en solkrem med høy faktor og fysiske filtre (som anbefales, spesielt for barn) uten mye zink. Mange solkremer inneholder masse kreftfremkallende og allergifremkallende stoffer, så det er ikke bare sola som er farlig. I tillegg så er det anbefalt med 15 min hver dag i solen uten solkrem for å få i seg D-vitaminer. Men det er jo selvsagt for de som tåler det da og ikke når sola er sterkest.

Jeg smører begge mine med 50 til å begynne med, så går jeg ned til 30 og 20. Midt på dagen og på stranda smører jeg med 30 uansett, pga sterke UV-stråler.
Mine barn blir knallbrune begge to. Spesielt hun eldste! Får farge med en gang også, selv nå! Og hun blir smurt med 50 ;)
Hun er kjempebrun allerede etter en halv uke med sol.

Dessuten så må jeg vel innrømme at jeg tar mer hensyn til faren for hundkref og kraftig forbrennelse enn at jeg tenker så mye på om ungene ikke blir brune... Jeg blir ikke brun (selv om jeg bruker solfaktor 10) og jeg har et bra liv fordi om jeg altså ;)

¤Woolfmother¤ skrev:
Jeg smører begge mine med 50 til å begynne med, så går jeg ned til 30 og 20. Midt på dagen og på stranda smører jeg med 30 uansett, pga sterke UV-stråler.
Mine barn blir knallbrune begge to. Spesielt hun eldste! Får farge med en gang også, selv nå! Og hun blir smurt med 50 ;)

Dessuten så må jeg vel innrømme at jeg tar mer hensyn til faren for hundkref og kraftig forbrennelse enn at jeg tenker så mye på om ungene ikke blir brune... Jeg blir ikke brun (selv om jeg bruker solfaktor 10) og jeg har et bra liv fordi om jeg altså ;)

Solkrem med er heller ikke bra for huden, og jo høyere faktor jo mer usunn er den. 50 er sunblock og hindrer huden i å puste. Det er også flere kreftfremkallende middler i så høy faktor. Jeg bryr meg overhode ikke om ungene blir brune, men jeg vil ikke smøre de inn med for mye kjemikalier. Derfor smører jeg med max 20!

filledokka skrev:

¤Woolfmother¤ skrev:

Solkrem med er heller ikke bra for huden, og jo høyere faktor jo mer usunn er den. 50 er sunblock og hindrer huden i å puste. Det er også flere kreftfremkallende middler i så høy faktor. Jeg bryr meg overhode ikke om ungene blir brune, men jeg vil ikke smøre de inn med for mye kjemikalier. Derfor smører jeg med max 20!

Link? For grønn hverdag viser da til flere som ikke har farlige ting i seg. 

filledokka skrev:

Hvor har du dette fra? Det finnes mange solkremer med lav faktor som er fulle av parabener, parfyme osv. På Grønn hverdag finnes det oversikt over dette. Og der er det også kremer med faktor 50 som ikke har disse stoffene i seg. 

Bruker virkelig bare solfaktor 50 på helt uvanlige unger jeg....;p ja brukte det i syden da apoteket anbefalte det på vår vinterhud....men har faktor 30 i bhg og hjemme.

snute skrev:

filledokka skrev:

Hvor har du dette fra? Det finnes mange solkremer med lav faktor som er fulle av parabener, parfyme osv. På Grønn hverdag finnes det oversikt over dette. Og der er det også kremer med faktor 50 som ikke har disse stoffene i seg. 

Sign. Har selv den fra Cosmica med faktor 50 til barn stående i barnehagen. Den får full pott hos grønn hverdag, ingen problematiske stoffer overhodet. 

Grunnen til at vi har faktor 50 i barnehagen er fordi det kan gå lang tid mellom hver gang det smøres. 

Jeg smører min datter med solfaktor 30. Vurderer om jeg skal ha 50 i barnehagen, for der smører de jo mer sjeldent enn hva jeg gjør. Mitt mål er å forebygge for kreft. Vi har føflekkreft i familien, så jeg er ekstra nøye. Selv om min datter er halvt mulatt og dermed mørkere i huden enn kritt hvite nordmenn, så virker solstrålene skadelig på hennes hud allikevel. Bedre med litt for mye beskyttelse enn litt for lite.

Jeg smører Tuva med 15-30 her hjemme. Leander derimot tenker jeg å bruke 50 på i sommer. Tuva blir som regel veldig brun uansett hva jeg smører henne med. Men jeg synes det er viktigere å beskytte mot hudkreft, enn at de blir brune altså.

Desverre er det jo også sånn at mange solkremer ikke gir den beskyttelsen de oppgir. Jeg kjøper derfor heller litt høyere faktor, så er det ikke så "farlig" om den ikke beskytter like godt som det står. Cosmica fra apoteket er en av de som kom dårlig ut i en test av dette, men denne kremen gjør det bra når det kommer til innhold. Skal ikke være lett... Men tenker derfor at en krem med faktor 30 av dette merket bør være bra for både liten og stor. Men jeg bruker 50 på barna mine også om det er det vi har. Orker ikke å kjøpe så mange solkremer heller... 

Labambie skrev:

gutt09jente11 skrev:
Det synes jeg er ganske drøyt, og resultatet blir en kritthvit unge som ikke tåler sol...

Har 3 søskenbarn jeg som nå er ungdommer snart, og stakkars dem som aldri har fått sol på kroppen, og de gangene de har det har de vært smurt med solfaktor 50.. Synes det er drøyt altså, tror vel kroppen vår tåler litt sol også.. Spesielt her i Trøndelag.. 

Wow, hvor tar du det fra? Det må være topp 10 av det mest fjerne jeg har lest på BV. Noensinne. Gratulerer. 

Elsker sånne hjemmesnekra teorier etterfulgt av kritikk mot foreldre som beskytter barna sine

Back
Topp