Bruker dere virkelig solfaktor 50 på helt vanlige unger??

gutt09jente11

Forumet er livet
Det synes jeg er ganske drøyt, og resultatet blir en kritthvit unge som ikke tåler sol...

Har 3 søskenbarn jeg som nå er ungdommer snart, og stakkars dem som aldri har fått sol på kroppen, og de gangene de har det har de vært smurt med solfaktor 50.. Synes det er drøyt altså, tror vel kroppen vår tåler litt sol også.. Spesielt her i Trøndelag.. 

Smører med 50 ja. Eller 30, om vi ikke har 50. Men hun er ikke helt "vanlig" da. Hun er halvt latin-amerikaner.

Farge får hun også... Selv der hun er smurt med 50 (eller 30), men målet mitt er ikke brun unge, men å unngå at hun for kreft.
Noen ganger er jeg skilkelig gærn og da har hun på UV-drakt

gutt09jente11 skrev:
Det synes jeg er ganske drøyt, og resultatet blir en kritthvit unge som ikke tåler sol...

Har 3 søskenbarn jeg som nå er ungdommer snart, og stakkars dem som aldri har fått sol på kroppen, og de gangene de har det har de vært smurt med solfaktor 50.. Synes det er drøyt altså, tror vel kroppen vår tåler litt sol også.. Spesielt her i Trøndelag.. 

Wow, hvor tar du det fra? Det må være topp 10 av det mest fjerne jeg har lest på BV. Noensinne. Gratulerer. 

Jeg har brukt faktor 50 på min sønn, og kan avkrefte at man ikke blir brun da. Han blir faktisk brun og ikke blir han brent heller :-) Tror nok heller det er sånn at man tåler solen dårligere dersom man blir brent som barn. 

Skulle veldig gjerne sett noen forskning som sier at solbrente barn får godt herdet hud....... :-/

Nei det gjør jeg ikke....men min tåler sol da,naturlig nok...HEH...

Katala skrev:
Skulle veldig gjerne sett noen forskning som sier at solbrente barn får godt herdet hud....... :-/

Dette er jo sånt man trodde i nittenhundreogdengang. Det at huden blir brun er en forsvarsmekanisme, huden overproduserer fargepigmenter for å beskytte seg mot sola. Så å faktisk tro at barnas sarte hud herdes av sola er vel helt... fjernt.... 

Jeg har aldri brukt faktor 50, og skjønner ikke poenget med det hvis ikke man har en veldig spesiell ømfintlig hud. Kreftforeningen anbefaler faktor 15 her i Norge, både til voksne og barn.

Labambie skrev:

Katala skrev:

Dette er jo sånt man trodde i nittenhundreogdengang. Det at huden blir brun er en forsvarsmekanisme, huden overproduserer fargepigmenter for å beskytte seg mot sola. Så å faktisk tro at barnas sarte hud herdes av sola er vel helt... fjernt.... 

Kan jeg signere på...
Mine kjære foreldre var ikke flinkest til å beskytte min hud når jeg var barn, noe som har resultert i tre føflekker som har måttet fjernes og bare jeg ser på sola bli jeg svidd.
Så her blir bebisen gnidd inn med faktor 50 og det kommer jeg til å gjøre til ho er 30 hvis det var kun opp til meg....

Det som er så trist er å se hvor feil mange bruker solkrem på ungene (og seg selv). En liten dæsj blir tynt smurt utover bare noen få ganger til dagen. Mengde og hyppighet er like viktig som faktor!

Vi bruker 30..

Har hørt at det ikke er noe særlig forskjell på 30 og 50 igrunn.. Småen har godt av å bli "grillet" litt pga atopisk eksem! Utrolig hvor mye bedre han har blitt bare på 2-3 dager nå! =) 

Smører hver 2-3 time! :)

Med far som jobber i kreftforeningen bruker vi ALDRI så høy solfaktor - og grunnet
kjemikaliene i disse kremene som faktisk trigger hudKREFT!! 

Holder oss til faktor 20 hvis nødvendig, ellers bruker vi lett tøy og oppholder oss ikke i solen midt på dagen. 

Nope.. Det er ikke nødvendig med så høy faktor på vanlig hud i Norge. Vi bruker 20 og det holder i lange baner

Jeg smører min med 50. Og han blir brun!

Hva har det å si om man smører med 50 da? Bedre å være sikker på at man bruker høy nok faktor, og at man forebygger hud-/føflekkreft, tenker nå jeg da.

Dette var noe av det dummeste jeg har lest. Mener du virkerlig at du vill ha ungen din brun? For her hjemme er vi opptatt av å beskytte huden mot farlig stråling, veldig lite opptatt av om han blir brun. Vi er født hvite og det er enn grunn for det, og nei grunnen er ikke for at vi skal sole oss brune. Her aksepterer vi at vi er som vi er, til og med jeg smører meg med 30 og 50 for å slippe å ødlegge huden min mer enn det jeg gjorde i ungdomstiden. Nei huden ble ikke ødelagt fordi mamma smurte meg med høy faktor, men fordi jeg ikke smurte meg med noe annet enn olje:o

Nei jeg bruker ikke faktor 50 på hverken meg selv eller barna og det er pga alle kjemikaliene som er i solkrem med så høyfaktor. 30 er mer enn nok.

Rita Lind skrev:
Med far som jobber i kreftforeningen bruker vi ALDRI så høy solfaktor - og grunnet
kjemikaliene i disse kremene som faktisk trigger hudKREFT!! 

Holder oss til faktor 20 hvis nødvendig, ellers bruker vi lett tøy og oppholder oss ikke i solen midt på dagen. 

Dette var nytt for meg, har du noen link? Er iallefall uansett fornuftig med tynne klær på det varmeste.

Nei, med tanke på de kjemikaliene som evt måtte befinne seg i faktor 50 så tenker jeg faktor 30 er helt fint.. og så styrer vi unna å steke i sola akkurat de verste timene.. :)

Tror jammen meg vi skal ned til 20 når denne med 30 er tom! :) 

Med tanke på farge osv.. 

Er det ikke lurt at de får et lite grunnlag med farge før vi reiser til syden? 

Jeg husker at vi alltid solte oss en del før vi reiste, slik at det skulle mer til for å bli svidd i syden! :) 

Back
Topp