Bruke hjelm når dem lærer å gå?

Nei absolutt ikke!
Må bare passe på en periode.

De detter på en måte som gjør at det sjelden går utover hodet. Enten på rompa eller "ruller" på kroppen før hodet kommer i bakken. Det finnes noen unntak, men da bør man heller trene motorikken i andre øvelser enn gåing.

Jeg får tenke mere igjennom det, men kjenner jeg er fortsatt skeptisk
Men du datt da vel også som barn, har du tatt skade av det?

Hvorfor er du så skeptisk? Det er farligere å sette barnet i bilen å kjøre ut på veien blant andre trafikanter enn å la barnet bruke kroppen sin.

Hvor mange har dødd av et fall mens de lærer å gå kontra skader/død i trafikken??

Hva gjør du når barnet blir eldre og skal ut å leke på egenhånd?

Du må tørre å la barnet få utforske verden, uten å bli overbeskyttende og redd for alt mulig.

Når barnet skal i bhg og skole kommer de til å bli utfordret motorisk og psykisk, og da må de ha lært seg å lese situasjoner og vite hva som er lurt/ikke lurt å gjøre. Du lærer deg ikke risikovurdering ved å bli beskyttet med hjelm osv. Man må kjenne på litt smerte for å lære at dette ikke var lurt.

Men du datt da vel også som barn, har du tatt skade av det?

Hvorfor er du så skeptisk? Det er farligere å sette barnet i bilen å kjøre ut på veien blant andre trafikanter enn å la barnet bruke kroppen sin.

Hvor mange har dødd av et fall mens de lærer å gå kontra skader/død i trafikken??

Hva gjør du når barnet blir eldre og skal ut å leke på egenhånd?

Du må tørre å la barnet få utforske verden, uten å bli overbeskyttende og redd for alt mulig.

Når barnet skal i bhg og skole kommer de til å bli utfordret motorisk og psykisk, og da må de ha lært seg å lese situasjoner og vite hva som er lurt/ikke lurt å gjøre. Du lærer deg ikke risikovurdering ved å bli beskyttet med hjelm osv. Man må kjenne på litt smerte for å lære at dette ikke var lurt.

Da skal hun surres i bobleplast!

Jeg får sterke assosiasjoner til Nure i Linus i Svingen, og det er ikke akkurat en positiv assosiasjon.

Kombiner denne tråden og den om lekeland og du fremstår som enten sykelig hysterisk eller et troll som prøver få folk på kroken

Nei, å falle og slå seg er en del av å lære å reise seg og gå :)

Eller en bekymret mor!

Men bekymret er vi nok faktisk alle. Det som er viktig er st du ikke velger å slippe løs redselen din slik at det er direkte skadelig for barnet ditt.

De hjelmene du snakker om. De ble anbefalt i Sverige for barn som lærer seg å gå. Etter en stund ble sykehusene oppmerksomme på at antallet større barn med fallskader økte. Og skadene ble mer alvorlige.
Konklusjonen ble at barna som ble pakket inn i slike hjelmer (ser litt ut som boksehjelmer) ikke lærte seg å falle korrekt. De tok seg ikke ordentlig for når uhellet var ute.

Det er rett og slett en viktig del av det å lære seg å gå, dette med å lære seg å ramle tryggest mulig.

Den muligheten tar du fra barnet ditt om du kjører på med hjelm nå. Da går du fra en kul i panna i morgen, til sykehusinnleggelse og alvorlig hjernerystelse om et par år liksom.

Ikke aktuelt med hjelm. Vet endel lekeplasser prøvde seg på å hjelm på ungene en tid tilbake, men det førte til langt farligere situasjoner hvor hjelmen satt seg fast i ting og ungen ikke kom seg løs. Det kan være værre enn ett lite dunk mot hodet.

Eller en bekymret mor!

Jeg skjønner hvordan du tenker, jeg har vært der selv, og er der på andre ting. Det føler helt forferdelig å ikke unngå at barnet kan skade seg. Jeg ser for meg skarpe kanter på et bord og en knust skalle, og det er helt grusomt!
Men det er frykten I oss som snakker, og fornuften klarer ikke helt å rope høyt nok. Realiteten er at vi forvolder barnet mer skade av å overbeskytte det. Vår jobb som foreldre er å gjøre barna våre selvstendige, sterke og trygge, og det gjør vi ikke ved å beskytte dem mot alle farer. Noen ting skal vi gjøre. Det er ting som å sikre dem riktig i bil, hjelm når de sykler, ikke la de leke med ovnen eller stikke pinner inn i stikkontakter etc. Andre ting må de gjennom. For vi må lære dem hva livet byr på av godt og vondt. Og det gjør vi ved å la dem prøve seg mens vi er der for å støtte dem og trøste dem. Vi må la dem lære av sine feil, slik vi har gjort.

Jeg har hjertet i halsen når lillemor går ned trappa vår. Den er ekkel, og hun har falt et par ganger. Jeg synes det er skummelt når hun går ved siden av veien. Barnehagen skal begynne å dra i svømmehallen nå. Jeg trenger vel ikke si hva jeg frykter der. Men det er mitt problem! Jeg leser tråder på forumet, artikler på ulike nettsider, og jeg spør folk jeg kjenner. Slik finner jeg ut hva andre lar sine barn gjøre. For skal jeg gjøre det mitt instinkt sier så kommer jeg til å oppdra et barn som får kraftig angst, fordi hun ikke har lært å prøve ting.

Ikke gi etter for de skumle tankene, men har fokus på å oppdra et lykkelig barn som får utfolde seg.

Det var litt ufint sagt ;)
Denne brukeren er nok ikke noe troll. Og litt hysteriske kan vi alle være noen ganger.
Ja. Det var litt ufint og jeg vet hun ikke er et troll og jeg klarte ikke formulere (dette var ikke førsteutgaven...) på en taktfull nok måte det jeg mener. Mener å forklare at hun fremstår virkelig som langt over snittet hysterisk og bør helst snakke med noen om disse redslene sine.

Og at jeg egentlig, for hennes og barnets del, håper hun ikke mener disse tingene helt så seriøst som det fremstilles.

Vil absolutt anbefale å snakke med helsestasjonenen om mors redsel for å la barnet lære å gå.

Kombiner denne tråden og den om lekeland og du fremstår som enten sykelig hysterisk eller et troll som prøver få folk på kroken

Jøss, den var stygg, folk må da få lov å stille spørsmål og være usikre her inne uten å være troll.

Jøss, den var stygg, folk må da få lov å stille spørsmål og være usikre her inne uten å være troll.
Leste du videre?

Ja. Det var en sleiv kommentar jeg mente egentlig at jeg håpte hun overdrev for å få litt reaksjoner og ikke helt seriøst er så bekymret. For hennes del.

Leste du videre?

Ja. Det var en sleiv kommentar jeg mente egentlig at jeg håpte hun overdrev for å få litt reaksjoner og ikke helt seriøst er så bekymret. For hennes del.

Nei, jeg gjorde ikke det, ser du har svart på det, syns fortsatt det er stygt å mene at hun trenger hjelp, mange lurer faktisk på slikt og har faktisk hørt om helsesøstre som anbefaler slike hjelmer, om man da er førstegangs og bekymra er det jo ikke så lett å vite[emoji85]

Nei... Det hadde jeg ikke valgt.
Forstår du er redd for barnet ditt skal skadd seg. Må heller prøve å være til stede å redde de værste fallene.
Men det hører til med læringen tenker jeg.
Utenom de selvsagt er medisinsk grunn. Men forstod det på innlegget det ikke var det.

Back
Topp